Hyppää pääsisältöön

Yle vastaa: Yle uutisoi Suomen yritysvaltuuskunnan Kiinan-matkasta laajasti

Kuva jota käytetään kuvituksena vastineiden yhteydessä
Kuva jota käytetään kuvituksena vastineiden yhteydessä yle vastaa

Julkaisemme Ylestä lehdille lähetettyjä kirjoituksia, vastineita ja oikaisuja. Tämä vastine on julkaistu Keskisuomalaisessa 18.7.2017.

Arvo Tammela pitää mielipidekirjoituksessaan Keskisuomalaisessa (12.7.) Ylen uutisointia pääministeri Sipilän ja yritysvaltuuskunnan kesäkuisesta vienninedistämismatkasta Kiinaan niukkana ja kysyy, miksi Ylen oma toimittaja ei ollut paikan päällä.

Yle tekee yhteistyötä STT:n kanssa. Koska Kiinaan lähti STT:n toimittaja, Yle päätti olla lähettämättä matkalle omaa toimittajaa.

Pääministerin Kiinan-vierailusta uutisoitiin Ylen eri kanavilla, mm. radio- ja tv-uutisten useissa eri lähetyksissä sekä 25.6. että 26.6. Aamu-tv:n uutisissa matkaa ennakoitiin 25.6., lisäksi Aamu-tv:ssä esitettiin 26.6. syventävä juttu Kiinan markkinoista.

Radion Ajantasa-ajankohtaisohjelmassa keskusteltiin 26.6. Kiinan ja Suomen kaupasta. Edelleen 3.7. Ajantasassa käsiteltiin pääministerin matkalla tehtyjä sopimuksia, haastattelussa oli Työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson. Verkossa vienninedistämismatkan tulokset käytiin läpi laajasti 3.7. julkaistussa jutussa.

Pääministerin matkan keskeistä antia ovat sen vaikutukset suomalaiseen liike-elämään ja sitä kautta koko yhteiskuntaan. Yle uutisoi matkan välittömät tulokset, ja seuraamme myös jatkossa kuinka matkalla tehdyt sopimukset konkretisoituvat investointeina ja kaupallisena yhteistyönä Suomen ja Kiinan välillä.

Riikka Venäläinen
päätoimittaja, Uutis- ja ajankohtaistoiminta, Yle