Hyppää pääsisältöön

Sopraano Kirsi Tiihonen loistaa Kielin oopperassa

Kielin oopperan Turandotin ensi-ilta-aplodit
Turandotin solistit, Kirsi Tiihonen toisena oikealta, ottavat vastaan raikuvat aplodit. Kielin oopperan Turandotin ensi-ilta-aplodit Kuva: Anja Lankinen Turandot Kielin oopperassa

”Se oli aivan huikea roolisuoritus, ylväs, kylmä ja vahva!” Anja Lankinen lähettää musiikkiterveiset Kielin raatihuoneentorilta, missä hän oli todistamassa Puccinin Turandot-oopperan ensi-iltaa nimiroolissa suomalaissopraano Kirsi Tiihonen.

Heinäkuun 15. päivänä matkakohteeni oli Schleswig-Holsteinin osavaltion pääkaupunki Kiel. Kaupunki sijaitsee Pohjois-Saksassa meren äärellä ja näin helsinkiläiselle oli ihanaa nauttia meren tuoksusta – melkein kuin olisi ollut kotona. Kiel on tärkeä satamakaupunki ja osavaltionsa suurin kaupunki, jossa asukkaita on lähes 250 000.

En mennyt Kieliin kuitenkaan haistelemaan merta, vaan katsomaan oopperaensi-iltaa. Raatihuoneen aukiolla, taivasalla esitettiin Giacomo Puccinin Turandot. Vain orkesteri oli suojassa omassa teltassaan. Katsomo oli nouseva ja siinä oli noin 1400 paikkaa. Ahtaasti istuttiin pienillä tuoleilla, mutta muuten kaikki sujui hyvin, sillä teos kesti vain kaksi ja puoli tuntia. – Wagneriaanillehan se on vasta kuin alkupalat. Viiden tunnin Tristan saattaisi tässä ahtaudessa ottaa jo koville.

Tätä Kielin oopperan ensi-iltaa saattoi katsella suorana live-lähetyksenä Kielissä ja sen ympäristössä. Näin tuhannet kiinnostuneet pääsivät seuraamaan esitystä. Suora lähetys ei ainakaan ensi-illassa näyttänyt verottaneen yleisöä, sillä katsomo oli täysi.

Kielin oopperan Turandot.
Banderolli kutsuu Turandotin esitykseen. Kielin oopperan Turandot. Kuva: Anja Lankinen Kielin oopperan Turandot
Yleisöä kielin oopperan väliajalla.
Kielin Turandotissa katto on korkealla. Ensi-iltayleisön pukeutuminen kertoo viileästä kesäillasta. Yleisöä kielin oopperan väliajalla. Kuva: Anja Lankinen Turandot Kielin oopperassa

Suorastaan sadistinen prinsessa Turandot

Nyt sitten itse teokseen ja sen sisältöön. Oopperan nimihenkilö Turandot poikkeaa Puccinin naishahmoista siinä, että yleensä he kuolevat. Toinen poikkeus on Lännen tyttö, jossa on happy end. En tiedä, voisiko Turandotia pitää happy end -oopperana, vaikka päähenkilö jää henkiin, kun se kaikkein suloisin, Liù kuolee.

Turandot poikkeaa Puccinin naishahmoista myös siinä, että hän on jäätävän kylmä ja tunteeton tyyppi. Mistä sitten tulee tämä päähenkilön kylmyys ja tunteettomuus, suoranainen sadistisuus? Sen Turandot kertoo toisen näytöksen suuressa aariassaan In questa reggia (Tässä palatsissa).

Kauan, kauan sitten joku tuntematon mies on raiskannut ja tappanut siellä prinsessan. Turandot lupaa kostaa tuon vääryyden. Kukaan ei tule ikinä häntä omistamaan. Murhaajan kammo on hänen sydämessään. Kosto elää! Jos joku haluaa naida hänet, niin kokelaan on ratkaistava kolme kysymystä. Jo yhdestä väärästä vastauksesta kokelas menettää päänsä.

Sitten tulee Calaf, tuntematon prinssi, joka on rakastunut Turandotiin heti ensi silmäyksellä. Minulle henkilökohtaisesti tämä on illan jännittävin kohta. Mietin aina, että osaako tuo tuntematon vastata oikein noihin kinkkisiin kysymyksiin vai onko minun mentävä apuun? Ensimmäinen vastaus menee oikein, se on la speranza, toivo. Toinenkin ratkeaa, se on il sangue, veri, mutta kolmannen kysymyksen vastaus viipyy. Jännitys kohoaa ja vihdoin tulee vastaus: Turandot. Kansa riemuitsee, vihdoinkin Kiinaan saadaan rauhalliset ja onnelliset ajat.

Turandot on epätoivoinen ja pyytää isältään, ettei häntä annettaisi tuntemattomalle kuin orjaa, koska hän on pyhä. Isä vastaa, että hänen lupauksensa on pyhä. Tuntematon ei halua pakottaa Turandotia, vaan antaa hänelle mahdollisuuden vastakysymykseen. Jos Turandot saa ennen aamunkoittoa selville hänen nimensä, niin hän kuolee vapaaehtoisesti.

Nessun dorma - tenoriaaria jota monet odottavat koko illan

Kolmannessa näytöksessä Peking on kauhuissaan. Kukaan ei nuku, ennen kuin tuntemattoman nimi selviää. Ja nyt tulee se tenoriaaria, jonka kaikki tuntevat ja jota monet ovat odottaneet koko illan: Nessun dorma. Paikalle on raahattu Liù ja sokea Timur, joiden on nähty aiemmin keskustelleen tuntemattoman kanssa ja joiden arvellaan tietävän tuntemattoman nimen. Turandot uhkaa heitä kidutuksilla, mutta Liù sanoo, että ainoastaan hän tietää nimen, muttei kerro. Turandot ihmettelee, että mistä Liùn voima tulee ja Liù vastaa: ”Se on rakkaus tuntematonta kohtaan, ja tuon rakkauden annan sinulle ja itse menetän kaiken.” Liù tempaisee tikarin kiduttajaltaan ja surmaa itsensä.

Turandot ja tuntematon jäävät yksin ja nyt tuntematon suutelee väkisin Turandotia. Tuo suudelma muuttaa kaiken, Turandotin sydän sulaa. Tuntematon kertoo nimensä, hän on Calaf, Timurin poika. Ja uudelleen Turandot ja Calaf vaipuvat toistensa syleilyyn. Turandot riemuitsee. Päivän koitteessa Turandot kertoo isälleen ja kansalle tuntemattoman nimen, se on Rakkaus.

Kirsi Tiihonen Kielin oopperassa.
Turandotin nimiroolin jälkeen Kirsi Tiihonen laulaa Kielin oopperassa Wagnerin Ringin kaikki Brünnhildet. Kirsi Tiihonen Kielin oopperassa. Kuva: Anja Lankinen Kirsi Tiihonen
Kielin oopperan Turandotin aplodit.
Lavastus, puvut ja ohjaus olivat perinteisiä, mikä sopii erinomaisesti tähän teokseen. Kielin oopperan Turandotin aplodit. Kuva: Anja Lankinen Kielin oopperan Turandot

”Tässä kohtaa maestro on kuollut”

Turandot oli Puccinin viimeinen ooppera ja se jäi kesken. Oppilaansa ja kollegansa Franco Alfano saattoi teoksen päätökseen, jollaisena me sen tunnemme. Myös italialainen säveltäjä Lucio Berio on tehnyt Turandotista oman versionsa ja sitäkin esitetään. Berion versio on minulta toistaiseksi vielä näkemättä..

Kappaleen loppu oli Puccinille vaikea. On kuultu sellaisiakin mielipiteitä, ettei säveltäjä olisi saanut valmiiksi oopperaa, vaikka olisi saanutkin elää. Kerrotaan, että Puccini olisi muutamia viikkoja ennen kuolemaansa sanonut, että kappale tullaan esittämään epätäydellisenä ja sitten joku astuu ramppiin ja kuuluttaa: ”Tässä kohtaa maestro on kuollut.” Todellisuudessa niin myös kävi. Teoksen kantaesitys oli Milanon La Scalassa 25. huhtikuuta 1925 ja Liùn kuoleman jälkeen kapellimestari Arturo Toscanini keskeytti esityksen ja lausui: ”Tähän päättyy ooppera, koska maestro on tässä kohdassa kuollut.”

Todellakin, musiikki muuttuu aika lailla Liùn kuoleman jälkeen. Jossain kohtaa havahduin ja ajattelin, että tämä ei ole enää Puccinia. Ikuiseksi arvoitukseksi jää, millainen teoksen lopusta olisi tullut säveltäjän käsissä.

Kirsi Tiihosen huikea Turandot

Ja sitten pääsemme esiintyjiin. Olen ennenkin sanonut, että on erityisen kivaa, kun lavalla on joku tuttu. Ja jos tuo tuttu on vielä suomalainen, niin sitä tuntee itsensä kovin suomalaiseksi. Maailmalla oma kansallistunne korostuu. Niinhän Sibeliuskin sanoi: ”Missään en tunne itseäni niin suomalaiseksi kuin Pariisissa enkä missään niin vieraaksi kuin Suomessa.”

Tuttu suomalainen lavalla tällä kertaa on nimiroolin esittäjä sopraano Kirsi Tiihonen, joka teki nyt ensi kerran Turandotin roolin. Se oli aivan huikea roolisuoritus, ylväs, kylmä ja vahva. Minun panssarini läpi ei tule kukaan, kertoi tämän prinsessan koko olemus. Hänen sopraanonsa soi vaivattomasti koko rekisterissä ja aariansa In questa reggia oli kerta kaikkiaan upea, fantastinen täysosuma. Brava Kirsi! – Tässä yhteydessä on syytä mainita, että Kirsi Tiihonen laulaa ensi kaudella Kielin oopperassa kaksi kertaa Wagnerin Ringin kaikki Brünnhildet.

Sopraano Kirsi Tiihonen ja fani Anja Lankinen Kielin oopperassa
Kirjoittajamme onnittelee Kirsi Tiihosta esityksen jälkeen. Sopraano Kirsi Tiihonen ja fani Anja Lankinen Kielin oopperassa Kuva: Anja Lankinen Kirsi Tiihonen,anja lankinen
Sopraano Kirsi Tiihonen juo olutta ensi-illan jälkeen kielin oopperassa.
Ensi-illan jälkeen olut maistuu. Kirsi Tiihosen seurassa harjoitusvaiheen tärkeä henkilö Guido Pikal. Sopraano Kirsi Tiihonen juo olutta ensi-illan jälkeen kielin oopperassa. Kuva: Anja Lankinen Kirsi Tiihonen

Tenori Calafin osan lauloi upeasti italialainen Dario Prola, joka on laulanut monia suuria italialaisen fackin tenorirooleja. Ääni kohosi vaivattomasti korkeuksiin ja Nessun dorma -aariansa viimeiset vincerot olivat juuri sellaisia kuin odotimmekin. Bravo Dario! Hänen äänenvärinsä toi mieleeni meidän Raimo Sirkiän.

Liù oli puolalainen Agnieszka Hauzer, joka kuuluu Kielin oopperan vakinaiseen henkilökuntaan. Hänen äänestään löytyy jo niin paljon jytyä, että muutaman vuoden päästä hänkin laulaa kenties jo Turandotia. Timur oli hieno italialainen bassobaritoni Matteo Maria Ferretti.

Ping, Pang ja Pong olivat comedia dell'arte -hahmoja ja sopivat hyvin rooleihinsa. Baritoni Ping, Sihau Hu, oli saatu lainaan Shanghain konservatoriosta. Hän on vasta 21-vuotias, mutta hänellä on jo useita kilpailuvoittoja takanaan. Ihana lämmin baritoni. Tenori Pang oli Michael Müller ja hänkin on Kielin oopperan henkilökuntaa. Pong oli saksalainen tenori Fred Hoffmann. Altoum, Kiinan keisari oli Martin Rainer Leipoldt.

Esityksen johti GMD Georg Fritzsch, ohjasi Kielin teatterin intendentti Daniel Karasek, lavasti Norbert Ziermann ja puvusti Claudia Spielmann. Sekä lavastus, puvut ja ohjaus olivat perinteisiä, mikä sopii erinomaisesti tähän teokseen. Orkesterina oli Philharmonisches Orchester Kiel ja kaikki erilaiset kuorot olivat Kielin teatterista.

Teos esitettiin vahvistettuna eli ainakin solistit olivat mikitettyjä. Ensiksi se tuntui vähän oudolta, kun ääni tuli vähän toiselta suunnalta, missä laulaja oli, mutta pian siihen tottui, eikä hetken päästä asiaa enää muistanutkaan.

Tämä oli hieno Turandotin ensi-ilta, yleisö palkitsi esiintyjät runsain taputuksin ja bravo-huudoin sekä seisaalleen nousten. Kannatti mennä Kieliin!

Hyvää loppukesää kaikille!

Anja Lankinen

Kirjoittaja Anja Lankinen on Suomen kansallisoopperan nuotistonhoitaja emerita, joka viihtyy tätä nykyä varsinkin Berliinissä. Anjan uteliaisuus ja rakkaus oopperaa kohtaan ei laannu.

Missä päin maailmaa tai koto-Suomea matkustit? Mitä innostavaa näit tai kuulit? Jaa elämyksesi muiden klassisen fanien kanssa ja kirjoita meille juttu matkaltasi. Lähetä meille yhteystietosi eli sähköpostisoitteesi tai puhelinnumerosi palautelomakkeen kautta, niin otamme yhteyttä.

Tutustu Turandot-oopperaan

Oopperafriikki tarjoilija on jäänyt yksin pimenevään ravintolaan. Tyhjässä salissa mielikuvitus lähtee yllättävään lentoon. Tarjoilijan roolissa nukketeatterinäyttelijä Juha Laukkanen.