Hyppää pääsisältöön

Japanilaista elektroniikkaa, slaavilaista melankoliaa, sisukasta tee-se-itse-henkeä

Toimittaja Perttu Häkkinen
Toimittaja Perttu Häkkinen Kuva: Yle Kuvapalvelu / Johanna Kannasmaa toimittaja perttu häkkinen

Akateemisella elektronisella musiikilla on Suomessa pitkät ja kunniakkaat perinteet, mutta se ei ole koko totuus.

Suomalaiset musiikin rakastajat ovat jo vuosikymmenien ajan luoneet ite-taiteen peräänantamattomassa hengessä uusia ja yllättäviä musiikillisia mielenmaisemia. Innokkaat uuden sähköisen musiikin tekijät ovat makuuhuoneissaan ja autotalleissaan Hangosta Nuorgamiin väsymättä jälleenrakentaneet suomalaista identiteettiä.

Perttu Häkkisen toimittama kuusiosainen Automaattirakas-sarja tekee sukelluksen kotimaisen elektronisen musiikin hengenhistoriaan: sen hitteihin, erikoisuuksiin ja unohtuneisiin mestariteoksiin.

Elektronisella musiikilla on erikoislaatuinen kyky ohittaa inhimillisen tietoisuuden korkeimmat virtapiirit ja vaikuttaa suoraan syvätajuntaan aina liskotasoja myöten.

”Joillekin ihmisille elektronisessa musiikissa on jotain vastustamatonta ja juuri tuota vastustamatonta olen sarjassani halunnut käsitellä”, sanoo Perttu Häkkinen. ”Vai miksi muutoin jotkut meistä viihtyisivät vuosikymmeniä homeenhajuisissa kellareissa strobo-valon säksätyksessä ja korvia lamauttavassa jytkeessä”, hän kysyy.

Mikä ihme tässä touhussa ylipäätään kiehtoo?

Vielä 1970-luvun alussa elektronisen musiikin tekeminen vaati suuren ja kalliin studion, mutta vuosikymmenen lopulle tultaessa tilanne muuttui: edukkaat monofoniset syntesoijat, rytmikoneet ja huokeat äänityslaitteistot olivat jo lähes kaikkien saatavilla. Digitaaliteknologian ja kotitietokoneiden tultua tilanne helpottui entisestään. Punk-eetoksen tapaan elektroninen musiikki mahdollisti kaikille säveltaiteellisen itseilmaisun mahdollisuuden.

Automaattirakas
-sarja kunnioittaa näiden taiteilijoiden meille antamaa henkistä perintöä. Sarja tuo esiin suomalaisen elektronisen musiikin hämmästyttävän rikkauden, Kake Randelinista Mika Vainioon. Kenttä on laaja ja aluskasvillisuus on villiä.

Automaattirakas lähestyy kohdettaan yksinkertaisen yhtälön kautta:

Japanilaista elektroniikkaa
+ länsimaisia vaikutteita
+ ripaus slaavilaista melankoliaa
+ ämpärillinen suomalaista tee se itse -henkeä
= kotimainen elektroninen musiikki

Automaattirakas ei lähesty aihettaan kronologis-historiallisesti, vaan tunnetilojen kautta: rakkaus, ekstaasi, kaipaus, ilo, vaikeasti määriteltävät tunteet ja rauha. Sarjassa kuullaan suomalaisen elektronisen musiikin kiinnostavimpia saavutuksia noin 40 vuoden ajalta: vuosilta 1978-2017. Tässä muutama poiminta sarjan aarteistosta:

Kuuntele sarja Yle Areenasta:

Avaruusromua - elektronista musiikkia ja ajatuksia musiikin takaa

  • Narinaa, pauketta ja mahtavia laulajia Levylautakunnassa

    Kasmir ja Maija Kauhanen Levylautakunnassa

    Viikon levyuutuudet tarjoiltiin arvioitaviksi raadille, jonka muodostivat pop-prinssi Kasmir ja etnotähti Maija Kauhanen sekä Radio Suomesta Jyrki Koskenseppä. Pisteet ja kommentteja 1. Liz Brasher: Body of mine 25 pistettä (Liz Brasher) Kasmir: Tuli ihan automainoksen fiilis, niissä on tällaisia makeita biisejä.

  • Sami Yaffa: Venäjä, Venäjä, Venäjä

    Sami ei saa idän jättiläisestä otetta.

    Kun valtio alkaa tukahduttaa lauluntekijöiden ja kirjailijoiden sanoja, tiedät että jotain isoa paskaa on meneillään, kirjoittaa Sami Yaffa kolumnissaan.

  • Tutkimusmatkoja idän maisemiin. Avaruusromua 18.2.2018

    Myös miniatyyrisävellyksiä ja dub-kokeilua

    Suomalainen tutkimusmatkailija ja kielitieteilijä Gustav John Ramstedt teki 1900-luvun alussa seitsemän tutkimusmatkaa Siperiaan, Keski-Aasiaan ja Mongoliaan. Elokuvantekijät Martti Kaartinen ja Niklas Kullström reissasivat G.J. Ramstedtin jalanjäljillä. Näin syntyi elokuva Eastern Memories, johon säveltäjä ja tuottaja Rasmus Hedlund teki musiikin. Avaruusromussa myös miniatyyrisävellyksiä, dub-henkistä kokeilua sekä abstraktia äänimaisemaa. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Sami Yaffa: Hämmentävyyden äärilaidalla

    Japani on ristiriitojen ja harmonian maa.

    Toisen maailmansodan jälkeen Japani oli pommitettu palasiksi ja ydinpommit tuhonneet kaksi kaupunkia. Nopeasti uusi ja vanha taide alkoivat taas sitkeästi versoa tällä omalaatuisella saarivaltiolla, kirjoittaa Sami Yaffa Japania käsittelevässä kolumnissaan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua