Hyppää pääsisältöön

Tiesitkö tämän mustikasta?

Mustikka lähikuvassa
Mustikka lähikuvassa Kuva: Yle, Mira Pelo Akuutti (ohjelma),mustikka

Mustikka on metsien kultakimpale. Jo muutama desi mustikoita päivässä auttaa kattamaan hyvän osan esimerkiksi päivän kuitumäärästä ja E-vitamiinitarpeesta.

Mustikka on runsaskuituinen ja siinä on erittäin paljon polyfenoleja, joilla on monipuolisia vaikutuksia terveyden ylläpitämisessä ja sairauksien ehkäisyssä. Tärkeimmät polyfenolit ovat antosyaanit, joihin mustikan hyödyllisten terveysvaikutusten uskotaan perustuvan. Marjoja kannattaakin ehdottomasti syödä, sillä ne ovat ravinto- ja polyfenolisisällöltään parempia kuin esimerkiksi tuontihedelmät.

Marjat ovat ravinto- ja polyfenolisisällöltään parempia kuin esimerkiksi tuontihedelmät.

Suomessa mustikan vaikutuksia on tutkittu esimerkiksi sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaan ja tulehdustilaan. Itä-Suomen yliopiston tekemästä tutkimuksesta (2012) selviää säännöllisen mustikan käytön lieventävän matala-asteista tulehdustilaa. Matala-asteinen tulehdus liittyy moniin yleisiin sairauksiin, kuten diabetekseen ja sepelvaltimotautiin. Tutkimuksissa mustikan on todettu vähentävän myös aterianjälkeistä insuliinin tarvetta.

Mustikan ravintoarvot grafiikkana.
Mustikan ravintoarvot grafiikkana. Kuva: Yle, Mira Pelo Akuutti (ohjelma),akuutti

Tieteellisiä tutkimuksia on eniten mustikan vaikutuksista verisuonten ja silmien terveyteen. Tutkimustulokset antavat viitteitä, että mustikka voi parantaa esimerkiksi silmänpainetautipotilaiden näkökykyä sekä vähentää näyttöpäätetyöskentelyn aiheuttamia silmien väsymiseen liittyviä oireita.Viitteitä mustikan hyödyistä on saatu myös muistin osalta. Kansainvälisesti mustikkatutkimus on keskittynyt pääasiassa pensasmustikkaan. Luotettava tutkimustieto metsämustikan osalta on vielä melko vähäistä.

Säännöllinen mustikan syönti voi lieventää matala-asteista tulehdustilaa ja vähentää aterianjälkeisen insuliinin tarvetta.

Vaikka mustikan terveyshyödyt ovat lupaavia, ei sen tai minkään muunkaan marjan terveysvaikutuksista ole vielä riittävän paljon kliinistä tutkimusnäyttöä terveysväitettä varten. EU:ssa ei ole toistaiseksi hyväksytty yhtään marjoihin liittyvää terveysväitettä. Sen sijaan marjoista ja niistä valmistetuista tuotteista on mahdollista käyttää kuituun, C-vitamiiniin ja E-vitamiiniin liittyviä ravitsemusväitteitä.

Mustikkasmoothie

2 dl mustikoita
1 dl maitoa tai mantelimaitoa
1 dl maitorahkaa, jogurttia tai esimerkiksi yksi annos proteiinijauhetta
puolikas banaani

Laita kaikki ainekset blenderiin ja sekoita. Smoothie onnistuu hyvin myös sauvasekoittimella. Mikäli käytät jäisiä mustikoita, lisää smoothieen vähän enemmän nestettä.

Mustikkasmoothie lasissa.
Mustikkasmoothie lasissa. Kuva: Yle, Mira Pelo Akuutti (ohjelma),smoothie

Lähteet:

Fineli
Kirjallisuusselvitys: Tutkimustietoa mansikan, vadelman, mustaherukan, mustikan ja puolukan terveysvaikutuksista

  • Tiesitkö tämän mansikasta?

    Mansikka on c-vitamiinipitoinen terveysherkku.

    Suomalaisten kesäherkku mansikka on makoisa terveysmarja. Mansikka sisältää C-vitamiinia enemmän kuin mandariini ja sillä on todettu olevan vaikutusta muun muassa sydän- ja verisuonisairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa.

  • Lepoloma ei olekaan paras vaihtoehto? Tutkijan viisi lomavinkkiä: "Aktiivisuus palauttaa paremmin kuin löhöily"

    Aktiivisuus palauttaa paremmin kuin pelkkä löhöily.

    Loma riippumatossa pötkötellen voi kuulostaa houkuttelevalta, mutta palautumisen kannalta se ei ole paras ratkaisu. Lomalla kannattaa olla aktiivinen ja tehdä itselle mieluisia asioita. Jopa rankka urheilusuoritus voi olla palauttavampaa kuin sohvaperunana makaaminen, lupaa Työterveyslaitoksen erikoistutkija Satu Pakarinen.