Hyppää pääsisältöön

Esa-Pekka Salosen sellokonsertto soi Suomessa ensi kertaa

Kapellimestari ja säveltäjä Esa-Pekka Salosen sellokonsertto kuullaan Helsingin Juhlaviikoilla ensimmäistä kertaa Suomessa. Alun perin Yo-Yo Malle sävelletty sellokonsertto on esitetty kaiken kaikkiaan yhdeksän kertaa. Juhlaviikkojen konsertissa Esa-Pekka Salonen johtaa Suomen Kansallisoopperan orkesteria ja solistina soittaa ranskalais-saksalainen sellisti Nicolas Altstaedt.

- Olimme puhuneet tästä Yo-Yo Man kanssa jo vuosikaudet, mutta asia konkretisoitui myöhään yöllä eräässä baarissa Chicagossa muutama vuosi sitten. Joimme siinä martineja ja tulimme siihen tulokseen, että nyt täytyy tehdä jotain. Aamulla totesin, että martineja oli juotu sen verran paljon, etten oikein muistanut mitä oli sovittu. Pyysin Yo-Yon assistenttia sähköpostitse kysymään mestarilta tämän näkemystä. Vastauksena tuli viesti, että Yo-Yon muistikuvat ovat myös hieman sumuiset, mutta hänen mielestään minun pitäisi säveltää konsertto hänelle. Siitä lähdettiin liikkeelle ja johdin kantaesityksen maaliskuussa. Seuraavalla viikolla konsertto oli New Yorkin filharmonikoiden ohjelmassa, Alan Gilbert johti sen ja he veivät teoksen myös Euroopan kiertueelleen. Kaiken kaikkiaan sellokonserttoa on soitettu nyt yhdeksän kertaa, Esa-Pekka Salonen kertoo.

Konsertto on sävelletty Yo-Yo Malle, mutta nyt solistina on nuori Nicolas Ahlstedt. Minkälainen on hänen tulkintansa?

- Nicolas kävi opiskelemassa soolostemman Yo-Yon luona, joten hän kyllä tietää mikä oraalitraditio tässä on, mutta tietenkin jokainen soittaja lähtee omista lähtökohdistaan rakentamaan tämmöistä juttua. Minusta on hyvin hauskaa, että tässä on nuoren polven taituri, joka lähestyy teosta oman sukupolvensa ja oman kulttuurinsa näkökulmasta. Kuulen Nicolas’n soitossa monia erilaisia asioita kuin Yo-Yon soittaessa, mutta kaikki mitä Nicolas tekee sopii kappaleen henkeen. Säveltäjälle se on kiehtovaa, ikään kuin elokuvassa joka katselukerralla vaihtuisi pääosan esittäjä.

Helsingin Juhlaviikkojen konsertissa kuulla sellokonserton lisäksi Maurice Ravelin teos Le tombeau de Couperin sekä Igor Stravinskyn Perséphone. Esa-Pekka Salonen kertoo Perséphonen olevan hänelle tärkeä mestariteos.

- Tulin tähän tulokseen ihan muutama vuosi sitten. En tajunnut sitä nuorempana. Yritin kyllä johtaa teosta silloin, mutta se meni ihan päin seiniä. Nuori kun olin, ajattelin että huono kappale, enkä voinut ajatella että minussa olisi jotain vikaa. Palasin partituurin pariin nyt muutama vuosi sitten, ja kun kuuntelin sitä päässäni vähän kevyempänä, ilmavampana ja leikkisämpänä, niin se avautui minulle.

Salosen yhteistyö Suomen Kansallisoopperan kanssa alkoi viime vuonna, miten se jatkuu tästä eteenpäin?

- Ensi kesänä on tulossa konsertti orkesterin ja kuoron kanssa, mietimme vielä mikä se voisi olla. Sitten johdan Claude Debussyn Pélleas ja Mélisande -oopperan yhden uusinnan ja sen jälkeen alkaakin Richard Wagnerin Ring eli Nibelungin sormus kaudella 2019–20. Sitä sitten työstetään kaksi vuotta. Tässä vaiheessa en vielä ole paljonkaan täällä, mutta kun pääsemme Ring-periodiin, vietän täällä huomattavasti aikaa.

Salonen myös lupaa, että Ring-syklin ohjaajan nimi julkistetaan lähiaikoina.

conductor Esa-Pekka Salonen, journalist Helena Hannikainen
Helena Hannikainen toimittaa konsertin ja se kuullaan Yle Radio1: ssä 11.8.2017 suorana. Konsertti on kuultavissa Yle Areenassa 30 päivää esityksen jälkeen. conductor Esa-Pekka Salonen, journalist Helena Hannikainen Kuva: Sandra Saulo/Yle Esa-Pekka Salonen
  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Justas Stasevskij

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Justas Stasevskij on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Tallinnassa 1989 ja opiskellut pianonsoittoa mm. Sibelius-Akatemiassa ja Wienin taidekorkeakoulussa. ”On sellaisia maagisia hetkiä, kun tuntee, että jokainen korvapari siinä salissa kuuntelee mun tekemistä,” Justas Stasevskij kertoo.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Hannu Alasaarela

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Hannu Alasaarela on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Oulunsalossa 1994 ja opiskellut pianonsoittoa Oulunsalon taidekoulussa ja Sibelius-Akatemiassa. ”Haaveilin säveltämisestä, ihailin kaikkia suuria säveltäjiä ja tein kokoajan sellaisia pienimuotoisia kappaleita,” Hannu Alasaarela muistelee alkuaikojaan pianon äärellä.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Tarmo Peltokoski

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Tarmo Peltokoski on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Vaasassa 2000 ja opiskellut pianonsoittoa Vaasan Kuula-opistossa ja Helsingin konservatoriossa. ”Jos mä vaan istun omaksi ilokseni pianon ääreen, niin mä en todellakaan soita minkäänlaisia asteikkoja, mä improvisoin,” Tarmo Peltokoski kertoo.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Fanny Söderström

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Fanny Söderström on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Helsingissä 1993 ja opiskellut pianonsoittoa Itä-Helsingin musiikkiopistossa, Sibelius-Akatemiassa ja Berliinissä. ”Isäni pisti minut soittamaan Beethovenin sinfonioita leikin varjolla, kun olin 11-12-vuotias,” muusikkoperheen lapsi Fanny Söderström kertoo.