Hyppää pääsisältöön

Esa-Pekka Salosen sellokonsertto soi Suomessa ensi kertaa

Kapellimestari ja säveltäjä Esa-Pekka Salosen sellokonsertto kuullaan Helsingin Juhlaviikoilla ensimmäistä kertaa Suomessa. Alun perin Yo-Yo Malle sävelletty sellokonsertto on esitetty kaiken kaikkiaan yhdeksän kertaa. Juhlaviikkojen konsertissa Esa-Pekka Salonen johtaa Suomen Kansallisoopperan orkesteria ja solistina soittaa ranskalais-saksalainen sellisti Nicolas Altstaedt.

- Olimme puhuneet tästä Yo-Yo Man kanssa jo vuosikaudet, mutta asia konkretisoitui myöhään yöllä eräässä baarissa Chicagossa muutama vuosi sitten. Joimme siinä martineja ja tulimme siihen tulokseen, että nyt täytyy tehdä jotain. Aamulla totesin, että martineja oli juotu sen verran paljon, etten oikein muistanut mitä oli sovittu. Pyysin Yo-Yon assistenttia sähköpostitse kysymään mestarilta tämän näkemystä. Vastauksena tuli viesti, että Yo-Yon muistikuvat ovat myös hieman sumuiset, mutta hänen mielestään minun pitäisi säveltää konsertto hänelle. Siitä lähdettiin liikkeelle ja johdin kantaesityksen maaliskuussa. Seuraavalla viikolla konsertto oli New Yorkin filharmonikoiden ohjelmassa, Alan Gilbert johti sen ja he veivät teoksen myös Euroopan kiertueelleen. Kaiken kaikkiaan sellokonserttoa on soitettu nyt yhdeksän kertaa, Esa-Pekka Salonen kertoo.

Konsertto on sävelletty Yo-Yo Malle, mutta nyt solistina on nuori Nicolas Ahlstedt. Minkälainen on hänen tulkintansa?

- Nicolas kävi opiskelemassa soolostemman Yo-Yon luona, joten hän kyllä tietää mikä oraalitraditio tässä on, mutta tietenkin jokainen soittaja lähtee omista lähtökohdistaan rakentamaan tämmöistä juttua. Minusta on hyvin hauskaa, että tässä on nuoren polven taituri, joka lähestyy teosta oman sukupolvensa ja oman kulttuurinsa näkökulmasta. Kuulen Nicolas’n soitossa monia erilaisia asioita kuin Yo-Yon soittaessa, mutta kaikki mitä Nicolas tekee sopii kappaleen henkeen. Säveltäjälle se on kiehtovaa, ikään kuin elokuvassa joka katselukerralla vaihtuisi pääosan esittäjä.

Helsingin Juhlaviikkojen konsertissa kuulla sellokonserton lisäksi Maurice Ravelin teos Le tombeau de Couperin sekä Igor Stravinskyn Perséphone. Esa-Pekka Salonen kertoo Perséphonen olevan hänelle tärkeä mestariteos.

- Tulin tähän tulokseen ihan muutama vuosi sitten. En tajunnut sitä nuorempana. Yritin kyllä johtaa teosta silloin, mutta se meni ihan päin seiniä. Nuori kun olin, ajattelin että huono kappale, enkä voinut ajatella että minussa olisi jotain vikaa. Palasin partituurin pariin nyt muutama vuosi sitten, ja kun kuuntelin sitä päässäni vähän kevyempänä, ilmavampana ja leikkisämpänä, niin se avautui minulle.

Salosen yhteistyö Suomen Kansallisoopperan kanssa alkoi viime vuonna, miten se jatkuu tästä eteenpäin?

- Ensi kesänä on tulossa konsertti orkesterin ja kuoron kanssa, mietimme vielä mikä se voisi olla. Sitten johdan Claude Debussyn Pélleas ja Mélisande -oopperan yhden uusinnan ja sen jälkeen alkaakin Richard Wagnerin Ring eli Nibelungin sormus kaudella 2019–20. Sitä sitten työstetään kaksi vuotta. Tässä vaiheessa en vielä ole paljonkaan täällä, mutta kun pääsemme Ring-periodiin, vietän täällä huomattavasti aikaa.

Salonen myös lupaa, että Ring-syklin ohjaajan nimi julkistetaan lähiaikoina.

conductor Esa-Pekka Salonen, journalist Helena Hannikainen
Helena Hannikainen toimittaa konsertin ja se kuullaan Yle Radio1: ssä 11.8.2017 suorana. Konsertti on kuultavissa Yle Areenassa 30 päivää esityksen jälkeen. conductor Esa-Pekka Salonen, journalist Helena Hannikainen Kuva: Sandra Saulo/Yle Esa-Pekka Salonen
  • Elokuvalegendan tarjouksesta ei sellistikään voi kieltäytyä

    Levyarvostelu

    Michel Legrand on säveltänyt tunnetuin seurauksin huikean määrän elokuvamusiikkia. Mikko Franckin johtaman Ranskan radion filharmonisen orkesterin Legrand-uutuus paljastuu yhdeksi koukuttavimmista potrettilevyistä pitkään aikaan, sillä niin maistuvia ovat 85-vuotiaan legendan tätä vuosikymmentä edustavat pianokonsertto ja sellokonsertto.

  • Trikolorin värit pianopainallusten pikavalintoina

    Levyarvostelu

    Michel Legrandin, Aaron Coplandin, Philip Glassin ja monen muun sävellyksenopettaja Nadia Boulanger on viime vuosisadan musiikin suuria jos-tarinoita. Pedagogin rooliin noin 30-vuotiaana rajoittautunut Boulanger olisi selvien ennusmerkkien mukaan voinut loistaa pitkään säveltäjänäkin. Saksalaispianisti Florian Uhligin levyttämällä niukkojen pianokonserttojen levyllä Boulanger esitellään kiehtovassa seurassa.

  • Täyttä Chaminadea Stuttgartista

    Levyarvostelu

    Cécile Chaminaden sävellystuotanto on oiva ikkuna sen näkemiseen, miten Brahmsin kamarimusiikki oli lumonnut ranskalaiset perässähiihtäjät 1880-luvun koittaessa. Tiedetäänhän sekin, että asetelma selkeytti omalla tahollaan Gabriel Fauré. Saksalainen Trio Parnassus haluaa kuitenkin uutuudellaan jättää pölyiset spekuloinnit pois ja välittää kernaasti sen määrän tunnetta kuin mitä yhdellä viululla, sellolle ja pianolla pystyy.