Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Neljäs kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu 2017 pääkuva

Ensimmäinen kisapäivä enteili jo kovaa tasoa

Matti Raekallio ja oppilaansa Hans H. Suh
Pianotaiteilija Matti Raekallio tuli onnittelemaan entistä oppilastaan eteläkorealaista Hans H. Suh'a tämän kilpailuesityksen jälkeen. Matti Raekallio ja oppilaansa Hans H. Suh Kuva: Sandra Saulo Matti Raekallio,Hans H. Suh

Maj Lind -pianokilpailujen ensimmäisenä alkueräpäivänä eteläkorealainen Hans H. Suh keräsi raikuvimmat aplodit ja vakuutti myös Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin. - Lue Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin arviot ensimmäisen alkueräpäivän kilpailijoista.

Kuudesta suomalaiskilpailijasta kolme, Tarmo Peltokoski, Justas Stasevskij ja Fanny Söderström olivat vuorossa heti ensimmäisenä kisapäivänä. Kilpailun kova taso näkyi ja kuului kaikkien kilpailijoiden soitossa. Myös teosten tunneskaalat vyöryivät lavalta kuulijoiden korviin.

Yleisö oli erityisen vaikuttunut eteläkorealaisen Hans H. Suh'n pianismista, ja hän sai päivän raikuvimmat aplodit. Suh'n entisenä opettajana New Yorkin Juilliard Schoolissa toiminut pianotaiteilija ja professori Matti Raekallio summasi Suh'n otteita ammatillisesti virtuoottisiksi.

- Hyvin sympaattinen kaveri, koska hän kunnioittaa kappaleita, joita hän kulloinkin soittaa, Raekallio hehkuttaa.

- Hän tekee poikkeuksellisen paljon töitä pään sisällä, näin hän saa tällaisen ylhäältäpäin katsovan hallinnan koko tekstuuriin.

Tarmo Peltokoski aloitti omalla sävellyksellään

Suomalaiskilpailijoista puolet sai omat alkueräpaineet pois heti Maj Lindien ensimmäisenä päivänä. Justas Stavseskij aloitti alkuerien iltaosuuden ja illan päätti Fanny Söderström, joka on kilpailun ainoa suomalainen naispianisti.

Koko kilpailun aloitti kisan kuopus 17-vuotias vaasalainen Tarmo Peltokoski huolettomasti omalla sävellyksellään. Suorituksen jälkeen salin ulkopuolella nuorukaista vastassa olivat kaverit ja perhe ja tunnelma oli selvästi huojentunut.

- Olo on nyt ihan rento ja fiilis on hyvä, Peltokoski kertoili soittonsa jälkeen.

International Maj Lind Piano Competition
Kaverit onnittelevat Tarmo Peltokoskea. International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu
International Maj Lind Piano Competition
Isä-Peltokosken hellä halaus kilpailusuorituksen jälkeen. International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu

- En ole koskaan kuullut mitään niin kaunista, isä Raine Peltokoski avautui tunnelmistaan.

- Tänään, normaalin kello yhdentoista, kahdentoista sijasta jouduin herättämään Tarmon jo seitsemältä ja lähdimme siitä sitten aamulenkille.

Pianisti Tarmo Peltokoski tukijoukkoineen.
Lastenpsykiatri ja diplomihuilisti Jari Sinkkonen tuli tervehtimään Tarmoa, hänen filippiiniläistä äitiään ja vaasalaista laulunopettaja-isoäitiään kilpailun väliajalla. Sinkkonen on pitänyt seminaareja mm. Nuorten Pianoakatemiassa ja tuntee sitä kautta paljon nuoria suomalaisia huippupianisteja. Pianisti Tarmo Peltokoski tukijoukkoineen. Kuva: Laila Kangas / Yle Jari Sinkkonen (lääkäri),Maj Lind -pianokilpailu,tarmo peltokoski

Istuuduttuaan flyygelin ääreen Tarmo Peltokoski aloitti oman teoksensa Neoklassinen impressio sen enempää empimättä.

- Oman sävellykseni jälkeen tuntui, että nyt soitetaan!

Peltokosken opettaja Antti Hotti kehui suoritusta heti soiton jälkeen.

- Minulle jäi inspiroitunut ja vahva tunne Tarmon soitosta. Olen todella onnellinen ja tyytyväinen!

International Maj Lind Piano Competition
Tarmo Peltokoski opiskelee Helsingin Konservatoriossa Antti Hotin johdolla. International Maj Lind Piano Competition Maj Lind -pianokilpailu

Justas Stasevskij kiirehti konsertista kilpailuihin

Toisen alkuerän aloittanut Justas Stasevskij kiirehti kilpailuihin sydän tykyttäen, sillä hänellä oli vielä edelisenä iltana konsertti Ylöjärvellä.

- Alku oli hyvä, mutta kun loppusuora alkoi häämöttää, alkoi ote herpaantua, Stasevskij harmitteli.

Stasevskijn sisar, kapellimestari Dalia Stasevska ja veli, sellisti Lukas Stasevskij olivat puolestaan hyvin tyytyväisiä veljensä kilpailuesitykseen.

- Tänään oli erinomainen suoritus, olemme hyvin ylpeitä ja vaikuttuneita erityisesti hänen fantastisesta soinnistaan! Dalia hehkutti ja Lukas nyökytteli vierellä.

International Maj Lind Piano Competition
Koko Stasevskijen suomalais-ukrainalainen perhe valmistautuu Dalian häihin, joita vietetään nyt viikonloppuna. International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu,Dalia Stasevska

- Tämän jälkeen rentoudun ja huomenna palaan takaisin harjoituskoppiin, Justas Stasevskij totesi ja naurahti ottavansa sitä ennen kuitenkin yhden oluen.

Fanny Söderström ei olisi voinut soittaa paremmin

Ensimmäisen alkueräpäivän viimeinen soittaja Fanny Söderström riensi suoraan lavalta haastatteluun ja omaisten ja yleisön onniteltavaksi.

- Päässä ei pyöri nyt mitään! Fanny tunnusti heti soittonsa jälkeen. Tunnelma salissa oli erittäin lämmin, oli mukava soittaa.

Myös Fannyn vanhemmat, kuoronjohtaja Eric-Olof Söderström ja pianisti Kaija Hakkila olivat äärimmäisen helpottuneita ja tyytyväisiä tyttärensä suoritukseen.

- Eipä hän olisi kyllä paremmin enää voinut soittaa, isä huokaisi.

International Maj Lind Piano Competition
Fanny Söderström läheistensä ympäröimänä. International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu,Eric-Olof Söderström

Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi ensimmäisen alkueräpäivän kilpailijat

Taso vaikuttaa jo tässä vaiheessa erittäin hyvältä, ihan kuin odotettavissa olikin. Alku oli suomalaisittain komea, kun 17-vuotias Tarmo Peltokoski selvästi pisti parastaan, ja tuntui nauttivan esiintymisestä.

Tarmo Peltokoski pääsi näyttämään monipuolista ja suvereenia osaamistaan monessa roolissa - oman sävellyksensä esittäjänä, romanttisena virtuoosina ja taianomaisena modernin musiikin tulkitsijanakin. Kapellimestariopinnot kuuluivat suurten kokonaisuuksien hallinnassa. Päällimmäinen vaikutelma minulle hänen soitostaan oli rohkeus, oma ajattelu ja hellittämätön energisyys.

Brittiläinen Kausikan Rajeshkumar on 27-vuotias erittäin taitava soittaja, jolla on jo menestystä useista kilpailuista. Hänen soittonsa kuulosti itselleni lyyriseltä, detaljeista rikkaalta ja sivistyneeltä. Parhaimmillaan hän oli minusta Bachissa, Debussyn etydissä ja erityisesti Lisztin Waldersrauschen-konserttietydissä, jonka huipentumassa hän lopulta väläytti myös rajua puoltaan.

Indonesialainen, Saksassa opiskeleva 20-vuotias Victoria Audrey Sarasvathi soitti raikkaasti ja energisesti, joka tässä esityksessä mielestäni satsasi onnistuneesti suurten linjojen hahmottamiseen pikemmin kuin pienillä detaljeilla herkutteluun. Hänen suuri soittotekninen potentiaalinsa tuli esille erityisesti Chopinin oktaavietydissä sekä Earl Wildin etydissä. Ohjelma oli taitavasti valittu, ja Sarasvathi pääsi näyttämään taitoaan luoda monenlaisia tunnelmia vakavasta intensiivisyydestä aina humoristisuuteen asti.

Tamperelainen Justas Stasevskij, 27 joka opiskelee nykyään Wienissä, soittaa korkealla kvaliteetilla ja kauniilla, hyvin selkeällä kosketuksella. Voimaa ja nopeutta löytyy myös vaikka muille jakaa ja toisaalta hän kykenee luomaan rauhan tunnetta silloin kun tarvitaan. Tulkinnat tekivät punnitun ja tasapainoisen vaikutelman. Ligetin etydi kuulosti salissa taianomaiselta selkeydessään, elävyydessään ja soinnin hallinnassaan.

Venäläiseen virtuoosityyliin soittava Ruslan Strogyi, 25 teki musikaalisen ja väkevän yleisvaikutelman. Hänellä on auktoriteettia soitossaan ja hän myös tuntui olevan tilanteessa kotonaan. Musiikilliset ideat välittyivät selkeästi ja soittoa oli helppo seurata. Ohjelma oli todella jytyä tavaraa, ja olisikin ollut kiinnostavaa kuulla mitä Strogyi tekisi ohuemman ja yksinkertaisemman tekstuurin kanssa.

Eteläkorealainen Hans H. Suh, 27 on tämänpäiväisen perusteella todella monella tavalla kovatasoinen pianisti ja muusikko. Esitystä leimasi graafinen selkeys ja erittelevyys ilman että soitto olisi kuitenkaan ollut yhtään kuivaa. Ilmaisuskaala oli laaja, mitä viisaasti valittu ohjelmisto vielä tuki. Kaiken muun ohella minuun teki vaikutuksen se, että hän onnistui käyttämään varsin erilaista kosketusta eri sävellyksissä, niin että jokaisen säveltäjän tyyli profiloitui soinnillisesti juuri sopivasti omanlaisenaan. Todella kiinnostava tuttavuus.

Tämän päivän esitys toi mielestäni esille Fanny Söderströmin, 24 muusikkoudesta monenlaisia kiinnostavia puolia. Hän osaa luoda pohtivia ja kuulostelevia hetkiä, mutta myös virtuoosipuoli pelaa loistavasti. Soitto oli persoonallista, eloisaa ja kivan retorista. Debussyn etydi ja Haydn olivat mannaa korville, ja toivat molemmat jotain uutta tämän päivän antiin.

Kommentit
  • Virtuoosi Jiyoung, superpianisti Mackenzie ja syvällinen Hyo-Eun

    Maj Lind -pianokilpailun toinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -kilpailun toisessa orkesterifinaalissa kuultiin virtuoosista Jiyoung Kimiä, superpianisti Mackenzie Melemediä sekä introverttiä ja syvällistä Hyo-Eun Parkia. - Lue Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin arviot toisen orkesterifinaalin esityksistä. Toisena orkesterifinaali-iltana torstaina 31.8.

  • Yhdysvaltalainen Mackenzie Melemed voitti Maj Lind -pianokilpailun 2017

    Seuraa kilpailua osoitteessa yle.fi/klassinen

    Yhdysvaltalainen 22-vuotias Mackenzie Melemed on Maj Lind -pianokilpailun voittaja 2017. "Olen sanaton! Oli ihana kilpailla Suomessa. Aion maksaa opintolainojani tällä palkinnolla", totesi Melemed voittajahaastattelussa. Voittajan palkinto on 30.000 euroa.

  • Aito Hannu, karismaattinen Jun ja pianon sankaritar So

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäisessä orkesterifinaalissa kuultiin "aitoa Hannua", karismaattista Jun Bouyterey-Ishidoa ja pianon sankaritarta, So Hyang In'iä. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi ensimmäisen orkesterifinaalin esitykset.

  • Kamarimusiikkifinaali tulvi romanttista tunnetta

    Maj Lind -pianokilpailun kamarimusiikkifinaali.

    Kamarimusiikkifinaalin romanttiseen tunneaaltoiluun eläytyessään unohti viimeistään, että Maj Lindeissä on kysymys ankaran kansainvälisen pianokilpailun loppusuorasta. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi kamarimusiikkifinaalin esitykset.