Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Neljäs kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu 2017 pääkuva

Jiyoung Kim (KOR) | Maj Lind -pianokilpailu 2017

21-vuotias eteläkorealainen Jiyoung Kim opiskelee Soulin kansallisessa yliopistossa Aviram Reichertin johdolla. Hän voitti tuomariston erikoispalkinnon nuorten kansainvälisessä Tshaikovski-kilpailussa 2012. Katso kilpailuvideot ja lue arviot.

International Maj Lind Piano Competition
Jiyoung kapellimestari Anna-Maria Helsingin seurassa ennen lavalle menoa. International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Anna-Maria Helsing,Maj Lind -pianokilpailu,ennen lavalle menoa
International Maj Lind Piano Competition
International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Anna-Maria Helsing,Maj Lind -pianokilpailu,Jiyoung kim
International Maj Lind Piano Competition
International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu,Jiyoung kim

Niklas Pokin arvio orkesterifinaalista

Orkesterifinaaliin lähtiessään Jiyoung Kimillä oli takanaan varman kuuloinen alkuerä, loistava välierä ja hiukan tavanomaisempi kamarimusiikkifinaali. Kim on osoittanut olevansa tarkasti soittava ja viimeistelty virtuoosi, joka kykenee myös syväluotaaviin tulkintoihin.

Hän oli valinnut finaalikonsertokseen Rahmaninovin ikonisen 2. pianokonserton. Se on teos, jonka värikylläinen taituruus ja slaavilaisen vuolaat melodiat sekä suuret tunnehyöyt takaavat yleisön suosion, mikäli kilpailija onnistuu esityksessään.

Kim rakensi ensimmäisen osan alun hitaat soinnut taitavasti, mutta kohtalokkuuden ja uhkaavan odotuksen tuntua olisi voinut olla enemmänkin. Kim pääsi loistamaan osan nopeissa kuvioissa, jotka helmeilivät kirkkaina ja elävinä. Huipentumat olivat näyttäviä ja vaikuttavan ekstaattisia. Näissä kohdissa Kim tuntui heittäytyvän musiikkiin joka solullaan.

Vuolaat laulavat melodiat profiloituivat selkeinä, mutta Kimin maannaisen Inin soiton kaltaista legatomagiaa ei tässä osassa vielä syntynyt. Intensiivisimmin laulavissa kohdissa olin havaitsevinani pientä tarpeetonta puristamisen tunnetta. Sointi olisi näissä kohdissa voinut olla vapautuneempi.

Kimin peruskosketuksesta tässä kappaleessa ei muuten ole kuin hyvää sanottavaa – sointi on lämmin, pyöreä ja selkeä.

Nostalginen toinen osa oli linjakas ja hiljaisimmat kohdat muotoutuivat kauniisti. Laulavan tekstuurin dynamiikan noustessa Kimin olisi ehkä kannattanut fraseerata isommin.

Hitaassa tempossa vaanii aina se vaara, että peräkkäiset äänet ovat liian samanlaisia, ja vaikutelmasta tulee paksu tai hiukan pystysuora. Osan virtuoosikohdissa Kim tuntui jälleen olevan omimmalla alueellaan. Piano todella säkenöi.

Kolmas osa oli, kuten tässä vaiheessa pystyi jo arvaamaan, taiturillisen värikäs ja parhaimmillaan rytmisesti iskukykyinen. Vain hetkittäin saattoi havaita pieniä harhalyöntejä, pientä tarpeetonta kiirehtimistä tai turhaa hidastelua, mikä kertoo vain siitä, että tässä osassa riittää haastetta näinkin suurelle virtuoosille.

Myös tässä osassa Kim osoitti kykynsä heittäytyä Rahmanonovin hillittömän ekstaattisiin huipennuksiin, jotka kuulijana oli helppo myötäelää voimakkaasti. Yhteistyö muhkeasti ja koskettavasti soittaneen Helsingin kaupunginorkesterin kanssa tuntui toimivan hyvin.

Tämä ilta alkoi hienosti!

International Maj Lind Piano Competition
Vähän ennen kamarimusiikkifinaalia... International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu
International Maj Lind Piano Competition
...viimeinen vilkaisu peiliin... International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu
International Maj Lind Piano Competition
...ja sitten esitys onkin ohi! International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu

Niklas Pokin arvio kamarimusiikkifinaalista

Finaalin suosituimmaksi teokseksi osoittautui Schumannin Pianokvintetto, joka kuultiin kolmannen kerran kamarimusiikkifinaalissa Jiyoung Kimin ja Tempera-kvartetin esittämänä.

Ensimmäisen osan alussa oli valloittavaa energiaa. Energiset ja liikkuvat karakterit tuntuivat inspiroivan Kimiä tässä osassa enemmän kuin lyyriset kohdat, joissa mielestäni vaani liiallinen paikalleen jäämisen vaara. Yhteissoitto oli suurimmaksi osaksi hyvää ja rakoili oikeastaan vain aivan osan lopussa.

Toisessa osassa tuntui korostuvan pitkä linja jopa hiukan traagisen retoriikan kustannuksella. Nopea jakso olisi ehkä hyötynyt pianistin suuremmasta rytmisestä tahdonvoimasta.

Kolmas osa rullasi riemukkaasti ja raikkaalla soinnilla. Pieniltä eriaikaisuuksilta ei vältytty, mutta tulkinta oli mielestäni oikein nautittava. Finaalin käynnistyi jäntevästi, ja Kim piti tarkkaa pulssia hienosti yllä tarvittavissa kohdissa.

Kuulosti, ettei Kim ole kamarimuusikkona ehkä yhtä kokenut kuin eräät päivän aikaisemmat soittajat. Hänen vahva pianistinen osaamisensa ja soittonsa musikaalisuus kävivät silti hyvin ilmi esityksestä, josta jäi miellyttävän energinen kokonaisvaikutelma.

Niklas Pokin arvio välierästä

Pianistisesti huomattavan laadukkaan vaikutelman alkuerässä tehnyt eteläkorealainen Jiyoung Kim aloitti välieränsä Kaija Saariahon teoksella, jonka hän soitti erittäin tarkasti ja sujuvasti, karakterivaihdoksissa erinomaisesti onnistuen.

Vakuuttava esitys vahvisti vaikutelmaa siitä, kuinka hieno kappale Arabesques et adages on. Toivottavasti se vakiintuu pianistien ohjelmistoon.

Kolme Sibeliuksen teosta opuksesta 76 Kim soitti herkästi ja hän pystyi saamaan jokaiseen omanlaisensa sointivärin. Tässä suhteessa hän tuntuu olevan Camerata-salin soittimen ja akustiikan kanssa nyt huomattavasti paremmin kotonaan kuin alkuerässä. Väriskaala tuntuu moninkertaistuneen. Henkilökohtaisesti pidin kovasti myös hänen luonteikkaasta rytminkäsittelystään varsinkin Harlequinade-osassa.

Ravelin Miroirsin Pursi valtamerellä laajensi entisestään kuvaa Kimin hallitsemista soinneista. Usein pitkähköltä tuntuva teos eteni nyt henkisesti vaivattoman oloisesti, pitkin ajatuksin.

Saliin Kimin taidolla luoma sointivaikutelma herätti onnistuneesti mielikuvan auringon kilosta valtameren rauhallisilla laineilla ja meren hetkittäisestä arvaamattomuudesta. Virtuoosisen Alborada del gracioson (Narrin aamulaulu) repetitiot toteutuivat sähäkästi ja välijaksossa kuultiin harvinaisen hienoja sointeja.

Olen kuullut rytmisesti mukaansatempaavampia ja soinnillisesti mielikuvituksellisempia esityksiä, mutta huippuhyvä tämäkin esitys oli – muotoiltu, tasapainoinen ja kadehdittavan korkealla pianistisella kvaliteetilla toteutettu.

Prokofjevin 8. pianosonaatti kuultiin eilen toisen korealaisen, So Hyang Inin soittamana. Myös In on aikanaan opiskellut Seoulissa Kimin nykyisen opettajan, israelilaisen Aviram Reichertin opissa, ennen siirtymistään Müncheniin Antti Siiralan oppilaaksi. Odotinkin mielenkiinnolla, onko näissä kahdessa esityksessä jotain yhteistä.

Myös Kimin esitys osoittautui erittäin korkeatasoiseksi. Hänen tulkinnassaan kertovuus ja teoksen tuskaiset piirteet eivät nousseet ensimmäisen osan alusta lähtien aivan yhtä selkeästi esille kuin Inillä, mutta kehittelyjakson jälkeen hänkin tuntui pääsevän vauhtiin.

Hänen fraseerauksessaan on pientä suoraviivaisuutta, tuskaisia hetkiä alleviivaavaa pientä kitkaa ei hänen soitossaan kuulla kovin usein. Tällainen lähestymistapa toi hänen tulkintaansa mielestäni pikemminkin veistoksellisen kuin kertovan vaikutelman.

Lyhyehkö toinen osa oli esityksen huippukohta, se soi kuin painajaisunen vääristämä onnellinen muisto. Todella onnistunut tulkinta!

Finaali oli teknisesti odotetun sujuva ja soi loistokkaasti. Tämän finaalin soittaminen todella vaikuttavasti tuntuu olevan erittäin haastavaa – motoriset kohdat eivät oikein tunnu sallivan kiltteyden tai rytmisen pehmeyden häivääkään. Jonkinlainen pakkomielteisyys olisi näissä kohdissa eduksi.

Kimin esitys finaalistakin oli kyllä teknisesti hieno, ja hiljaiset jaksot kuulostivat sopvan sairaalloisilta.

Korealaiset ovat kieltämättä tehneet erittäin vahvan vaikutelman tässä kilpailussa. Sellaista musiikillista ja soittoteknistä osaamista ei voi kuin ihailla.

Korealaispianisti Jiyoung Kim Ylen haastattelussa.
Jiyoung Kim Riikka Holopaisen haastattelussa. Korealaispianisti Jiyoung Kim Ylen haastattelussa. Kuva: Sandra Saulo / Yle Maj Lind -pianokilpailu,Jiyoung kim
Korealaispianisti Jiyoung Kim Ylen haastattelussa.
Haastattelu tehdään Ylen aulapisteessä, jossa chättivuorossa on pianonsoiton opiskelija Miikka Taipale. Korealaispianisti Jiyoung Kim Ylen haastattelussa. Kuva: Sandra Saulo / Yle miikka taipale
Valitsin Sibeliuksen kappaleet niiden viehättävyyden perusteella

Jiyoung Kim kertoo haastattelussa olevansa 80-prosenttisen tyytyväinen esitykseensä. Hän pitää erityisesti esittämistään Raveleista ja valitsi Sibeliukset niiden viehättävyyden perusteella.

"Prokofjevin sonaatin esitin ensimmäisen kerran, se on todella suuri teos, vaikea ja haastava. Viimeiset kymmenen minuuttia olin melko uupunut. Olen iloinen että se on ohi!"

Haastattelijana Riikka Holopainen.

Niklas Pokin arvio alkuerästä

Eteläkorealaisen Jiyoung Kimin Bach-osuus alkoi lupaavasti. A-molli-preludi (DWK II) kuulosti hiljaiselta ja linjakkaalta, kuin nopealta hiipimiseltä. Laskeva kromatiikka välittyi murheellisen kuuloisena, mikä lienee ollut säveltäjän tarkoituskin. Fuuga oli luterilaisen ankara ja loi hyvän kontrastin preludille.

Beethovenin Op. 31 nro 3:n tulkinnallinen näkökulma vaikutti sovinnaisemmalta ja toteutus pienieleisemmältä kuin Hanßenilla eilen. Mielestäni ensiosan humoristisia ja riemukkaita puolia saisi kernaasti tuoda enemmänkin esiin. Jiyoung Kim on musikaalinen, taitava ja tarkasti soittava pianisti, joten soittoteknisesti vaikeat toinen ja neljäs osa kuulostivat vaivattomilta, värikkäiltä ja nuottikuvalle uskollisilta.

Chopinin etydi Op. 10/4, jonka yllättävän harva kilpailija on tällä kertaa valinnut, oli Kimin tulkintana hurjan nopea, puhdas ja mukaansatempaavasti muotoiltu.

Myös Lisztin Paganini-etydi nro 6 ja tässä kilpailussa suosittu Liebermannin Gargoyles osoittivat, että Kimin soittotekniikka on todella kilpailukykyinen, vaikka myös soinnillisesti säihkyvämpää, hehkuvampaa ja selkeämpää virtuoosisoittoa on mielestäni viime päivinä kuultu.

Pisteet siitä, että hän oli valinnut ohjelmistoonsa Rautavaaran etydin.

Eteläkorealainen Jiyoung Kim kiittää yleisöä Maj Lind -kisan alkuerässä.
Eteläkorealainen Jiyoung Kim kiittää yleisöä Maj Lind -kisan alkuerässä. Kuva: Heikki Tuuli Jiyoung kim

Tietolaatikko Jiyoung Kim

Seoul National University 2015–
Seoul Arts High School 2012–2015

Jiyoung Kim (s. 18.6.1996) opiskelee Soulin kansallisessa yliopistossa Aviram Reichertin johdolla. Hän voitti toisen Korea-Asia Piano Open -kilpailun sekä tuomariston erikoispalkinnon nuorten kansainvälisessä Tshaikovski-kilpailussa 2012. Jiyoung Kim on pitänyt resitaalin Yamaha Concert Salonissa 2012 ja Kumho Art Hallissa 2014. Hän on esiintynyt Suwonin ja Gunpon filharmonisten orkestereiden sekä Korea Percussion Orchestran kanssa.

KILPAILUOHJELMA

Alkuerä

J. S. BACH Preludi ja fuuga a-molli (WTK II)
BEETHOVEN Sonaatti nro 18 Es-duuri op. 31/3
CHOPIN Etydi cis-molli op. 10/4
LISZT Paganini-etydi nro 6 a-molli
RAUTAVAARA Etydi op. 42/4: Kvartit
LOWELL LIEBERMANN Gargoyles op. 29 (1989)

Välierä

SAARIAHO Arabesques et adages
SIBELIUS Opus 76: III Carillon, VII Affettuoso, XIII Harlequinade
RAVEL Miroirs: III Une barque sur l’océan, IV Alborada del gracioso
PROKOFJEV Sonaatti nro 8 op. 84

Finaali

SCHUMANN Pianokvintetto op. 44
RAHMANINOV Pianokonsertto nro 2 op. 18

#majlind

  • Virtuoosi Jiyoung, superpianisti Mackenzie ja syvällinen Hyo-Eun

    Maj Lind -pianokilpailun toinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -kilpailun toisessa orkesterifinaalissa kuultiin virtuoosista Jiyoung Kimiä, superpianisti Mackenzie Melemediä sekä introverttiä ja syvällistä Hyo-Eun Parkia. - Lue Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin arviot toisen orkesterifinaalin esityksistä. Toisena orkesterifinaali-iltana torstaina 31.8.

  • Yhdysvaltalainen Mackenzie Melemed voitti Maj Lind -pianokilpailun 2017

    Seuraa kilpailua osoitteessa yle.fi/klassinen

    Yhdysvaltalainen 22-vuotias Mackenzie Melemed on Maj Lind -pianokilpailun voittaja 2017. "Olen sanaton! Oli ihana kilpailla Suomessa. Aion maksaa opintolainojani tällä palkinnolla", totesi Melemed voittajahaastattelussa. Voittajan palkinto on 30.000 euroa.

  • Aito Hannu, karismaattinen Jun ja pianon sankaritar So

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäisessä orkesterifinaalissa kuultiin "aitoa Hannua", karismaattista Jun Bouyterey-Ishidoa ja pianon sankaritarta, So Hyang In'iä. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi ensimmäisen orkesterifinaalin esitykset.

  • Kamarimusiikkifinaali tulvi romanttista tunnetta

    Maj Lind -pianokilpailun kamarimusiikkifinaali.

    Kamarimusiikkifinaalin romanttiseen tunneaaltoiluun eläytyessään unohti viimeistään, että Maj Lindeissä on kysymys ankaran kansainvälisen pianokilpailun loppusuorasta. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi kamarimusiikkifinaalin esitykset.