Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Neljäs kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu 2017 pääkuva

Jun Bouterey-Ishido (NZL) | Maj Lind -pianokilpailu 2017

27-vuotias uusiseelantilainen Jun Bouterey-Ishido on opiskellut Budapestin Liszt-akatemiassa ja hänellä on tutkinto Stuttgartin taidekorkeakoulusta. Bouterey-Ishido opiskelee Budapestissa edelleen Rita Wagnerin ohjauksessa. Katso kilpailuvideot ja lue arviot.

International Maj Lind Piano Competition
Konserttofinaalin tunnelmissa yhdessä kapellimestari Anna-Maria Helsingin kanssa. International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu,Anna-Maria Helsing,Jun Bouterey-Ishido
International Maj Lind Piano Competition
Now its over! International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu,Jun Bouterey-Ishido
International Maj Lind Piano Competition
Thank you Jun! International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Anna-Maria Helsing,Maj Lind -pianokilpailu,Jun Bouterey-Ishido

Niklas Pokin arvio orkesterifinaalista

Bouterey-Ishido on yksi niistä pianisteista, jotka tuntuivat parantavan osakkeitaan kamarimusiikkifinaalissa. Koska hänellä tuntui olevan jotain erityistä sanottavaa Schumannin kvintetossa, odotin mielenkiinnolla, millainen hänen Brahms-tulkintansa mahtaa olla.

Brahmsin konsertto tuntui periaatteessa sopivan Bouterey-Ishidon taiteilijapersoonalle varsin hyvin. Voisi ajatella, että hänen soitossaan on jotain 1900-luvun alun romanttisen tradition pianistien vapautta ja miksei parhaimmillaan sointiakin, joskin melkein heti alussa ja muutaman muunkin kerran kuullut kuivat ja karskit staccatot ja ajoittaiset turhan raa’at fortet hiukan verottivat tätä vaikutelmaa.

Bouterey-Ishido tuntui suhtautuvan ensimmäiseen osaan selvästi enemmän musiikillisen kertovuuden kuin kokonaisrakenteen näkökulmasta, mikä onkin yksi mahdollinen tulkintanäkökulma. Tasapainoa tai yhteyttä näiden näkökulmien välillä ehkä kaivattiin, koska ainakin itse koin vaikeaksi hahmottaa osan tulkintaa yhdeksi kokonaisuudeksi. Teknisesti hän onnistui hyvin, vain hetkittäinen kireä sointi paljasti, kuinka vaikeasta teoksesta on kysymys.

Toinen osa oli elävästi fraseerattu ja taitavasti esitetty, joskin sen alkupuolella kaipasin laveampaa ja soivempaa pianon sointia. Osan intensiivisyys ja aaltoilevaa murhetta ja huolta täynnä oleva karakteri vakuuttivat mielestäni vasta lopussa, suureksi osaksi myös erinomaisesti soittaneen orkesterin ansiosta. Tämä osa kuulosti jo paljon yhtenäisemmältä kokonaisuudelta kuin ensimmäinen.

Hitaan kolmannen osan alussa, ja hitaissa jaksoissa Bouterey-Ishido onnistui mielestäni tavoittamaan hyvin Brahmsille ominaisen rauhan, ajatuksen vapauden ja kuulaan kolmiulotteisen soinnin. Pianissimot olivat parhaimmillaan maagisia. Voimakkaammissa ja nopeammissa jaksoissa tulkinta oli korostetun levoton ja temperamenttinen. On varmaan makuasia, toimisiko pieni temperamentin säännöstely tässä osassa paremmin.

Finaalin tanssillinen alku oli soinniltaan ja tunnelmaltaan erittäin onnistunut. Osasta muodostui hieno, monivivahteinen kokonaisuus, jossa pianistin ja orkesterin yhteispeli tuntui hedelmälliseltä.

Jun Bouterey-Ishidolla on kieltämättä karismaa. Hän on myös ilmaisukykyinen soittaja, jonka omaperäinen soitto jää hyvin mieleen. Vaikka vaikutuin itse ehkä kamarimusiikkifinaalista vielä enemmän, tämäkin oli ehdottomasti hieno esitys.

International Maj Lind Piano Competition
Jun yhdessä Tempera-kvartetin kanssa. International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu
International Maj Lind Piano Competition
Kiitokset esityksen jälkeen! International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu
International Maj Lind Piano Competition
International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu

Niklas Pokin arvio kamarimusiikkifinaalista

Jun Bouterey-Ishido soitti Schumannin pianokvinteton op. 44 Tempera-kvartetin kanssa. Yhteissoitto vaikutti rentoutuneelta ja luontevalta alusta asti, ja pianokvintetin sointi oli lämmin ja elävä.

Musiikillinen kommunikaatio erinomaisen kvartetin kanssa tuntui tehneen Bouterey-Ishidon temponkäsittelylle todella hyvää.

Hänen soitolleen tyypilliset tempojen vaihtelut tuntuivat nyt sopivasti mitoitetuilta, eikä niitä ollut liikaa. Ne tuntuivat sopivan hyvin teoksen tyyliin ja jopa toivat karaktereihin lisää koskettavuutta.

Yhteissointi oli hyvin balansoitua, luontevaa ja värikästä. Pianistin valitsema Bösendorfer tuntui tässä olevan parhaimmillaan koko tähän astisen kilpailun aikana.

Ensimmäinen osa oli soiva ja pikemmin lämminhenkinen kuin energiaa pursuava. Toisen osan tempovalinta oli erinomainen, ja siinä syntyi vahva tunnelma.

Edellä kuultuun Hannu Alasaarelan ja Uusi Helsinki -kvartetin esitykseen verrattuna tulkinta tuntui korostavan enemmän sekä osan katkeria että auvoisia puolia.

Kolmas osa oli energinen ja harvinaisen hyvin muotoiltu ja karakterisoitu. Vaikea piano-osuus toteutui virtuoosimaisesti. Finaalissa odotin Bouterey-Ishidolta alussa vielä vahvempaa rytmistä jännitettä, mutta tulkinta oli kokonaisuudessaan hyvin karakterisoitu ja erittäin kertova.

Esitys oli upea ja antoi erittäin positiivisen kuvan Jun Bouterey-Ishidosta pianistina ja muusikkona.

Niklas Pokin arvio välierästä

Uusiseelantilainen Jun Bouterey-Ishido aloitti ohjelmansa Beethovenin viimeisellä pianosonaatilla Op. 111, josta kuultiin jo alkuerässä muutamakin varsin hyvä esitys.

Bouterey-Ishidon tulkinta oli hyvin erilainen kuin mikään aikaisemmista, mutta sekin mietityn tuntuinen. Hänen lähestymistapansa tuntuu olevan se, että karakterin vaihtuminen yhdistyy usein perustempon vaihtumiseen.

Legendaarinen Arthur Schnabel käytti tätä tulkintakeinoa 1900-luvun alkupuolella hienovaraisen mestarillisesti, mutta lähestymistavan vaarana on liiallinen ja jatkuva rubato, joka joskus saattaa pikemminkin hämärtää teoksen kokonaisuutta kuin selkiyttää sitä. Sonaatin ensiosassa, jossa yksi tärkeitä ilmaisullisia elementtejä on osan voimakas liike-energia, Bouterey-Ishidon temponvaihtelut eivät aina tuntuneet omiin korviini täysin perustelluilta. Toinen osa oli osaavasti ja kauniisti soitettu ja kuulosti pitkäjänteisemmältä kuin ensimmäinen osa.

Sibeliuksen Valse tristessä Bouterey-Ishido käsitteli valssirytmiä odotetun persoonallisesti ja sai Bösendorferista hienoja tummia ja pehmeitä sävyjä.

Bouterey-Ishidon omassa kaksiosaisessa teoksessa In Memoriam and Scherzino à la Gao Ping (2007/2014) kuultiin laajaa väriskaalaa ja pianon sisältä soitettuja efektejä. Teos oli vaikuttavan kuuntelevasti ja inspiroituneesti esitetty.

Lopuksi kuultu Bartókin viisiosainen tanssisarja oli omakohtaisen tuntunen tulkinta, jossa olevat lukuisat, säveltäjän kirjoittamat tempovaihdokset toteutuivat mestarillisesti. Vaikutelmaksi kuitenkin jäi itselleni tietty sisäänpäinkääntyneisyys.

Jun Bouterey-Ishido vaikuttaa minusta soittoonsa eläytyvältä ja fyysisesti ilmeikkäältä taiteilijapersoonallisuudelta, jonka karisma varmasti vetoaa moniin.

Hänkin tuntui tänään onnistuvan erittäin hyvin.

Pianisti Jun Bouterey-Ishido
Pianisti Jun Bouterey-Ishido Kuva: Sandra Saulo Maj Lind -pianokilpailu,Jun Bouterey-Ishido
Pianisti Jun Bouterey-Ishido
Pianisti Jun Bouterey-Ishido Kuva: Sandra Saulo Maj Lind -pianokilpailu,Jun Bouterey-Ishido
Tämä kilpailu on ollut hieno kokemus!

"Osallistuin tähän kilpailuun koska täällä saa soittaa oman sävellyksensä vaihtoehtona pakolliselle Saariahon tilausteokselle." Myös se, että Jun Bouterey-Ishido pääsi Suomeen ensimmäistä kertaa, toimi houkuttimena.

Jun kertoo kahdesta sävellyksestään. In Memoriam on omistettu Hiroshiman pommituksille ja se perustuu japanilaisen runoilijan, hänen perhetuttavansa omakohtaiseen runoon.

"Scherzino à la Gao Ping on kuin parodia omasta kiinalaisesta sävellyksenopettajastani. Se on paljon kevyempi."

Haastattelussa Jun kertoo myös muista ohjelmistovalinnoistaan sekä vapaa-ajan käytöstään.

Haastattelu Riikka Holopainen

Niklas Pokin arvio alkuerästä

Uusiseelantilainen Jun Bouterey-Ishido aloitti päivän varmaotteisesti ja eläytyen.

Unkarilaisen pianokoulun vaikutus oli mielestäni selvästi kuultavissa rytminkäsittelyssä vaikkapa Bachin fuugassa ja eräissä Beethovenin Bagatellien osissa sekä laulavien melodioiden soinnissa ja kauniissa muodonnassa.

Bouterey-Ishidolla tuntuu olevan tapana alleviivata tärkeinä pitämiään musiikillisia asioita hidastamalla, mikä parhaimmillaan tuottaa emotionaalisesti vaikuttavan tuloksen, mutta saattaa joskus myös katkoa pitkää linjaa tai estää musiikillisen liikkeen vapaan virtauksen.

Esityksen päätti intensiivinen muttei täysin ongelmaton tulkinta Schumannin haastavasta Toccatasta.

Pianisti Jun Bouterey-Ishido
Jun Bouterey-Ishido on päättänyt alkueräsuorituksensa. Pianisti Jun Bouterey-Ishido Kuva: Sandra Saulo Jun Bouterey-Ishido

Tietolaatikko Jun Bouterey-Ishido

Musik-Akademie Basel 2014–2016
Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart 2010–2014
Liszt Academy, Budapest 2008–2010

Jun Bouterey-Ishido (s. 13.3.1990 Christchurch) aloitti piano-opinnot viisivuotiaana. Saatuaan valmiiksi kandidaatin tutkinnon Canterburyn yliopistossa 2008 hän opiskeli Budapestissa Liszt-akatemiassa sekä Stuttgartin taidekorkeakoulussa, jossa hän suoritti Konzertexamen-tutkinnon 2014. Tärkeimmät opettajat olivat Péter Nagy ja Kirill Gerstein. Hän opiskelee Budapestissa edelleen Rita Wagnerin ohjauksessa. Jun Bouterey-Ishido sai Baselin musiikkiakatemiassa vuonna 2016 valmiiksi kamarimusiikin maisterintutkinnnon. Baselissa hän opiskeli Rainer Schmidtin ja Anton Kernjakin johdolla Calvino-trion jäsenenä. Hän on levyttänyt Gao Pingin teoksen kahdelle pianolle (Naxos, 2010). Jun Bouterey-Ishido sai ensipalkinnon Kerikerin kansainvälisessä pianokilpailussa Uudessa-Seelannissa 2008.

KILPAILUOHJELMA

Alkuerä

J. S. BACH Preludi ja fuuga a-molli (WTK II)
CHOPIN Etydi a-molli op. 25/11
BEETHOVEN Kuusi bagatellia op. 126
BARTÓK Etydi op. 18/2
KURTÁG Játékok: All’ongherese (1996); Les Adieux (in Janáčeks Manier) (1992)
SCHUMANN Toccata op. 7

Välierä

BOUTEREY-ISHIDO In Memoriam and Scherzino à la Gao Ping (2007/2014)
SIBELIUS Valse triste op. 44/1
BEETHOVEN Sonaatti c-molli op. 111
BARTÓK Tanssisarja

Finaali

SCHUMANN Pianokvintetto op. 44
BRAHMS Pianokonsertto nro 2 op. 83

#majlind2017

  • Virtuoosi Jiyoung, superpianisti Mackenzie ja syvällinen Hyo-Eun

    Maj Lind -pianokilpailun toinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -kilpailun toisessa orkesterifinaalissa kuultiin virtuoosista Jiyoung Kimiä, superpianisti Mackenzie Melemediä sekä introverttiä ja syvällistä Hyo-Eun Parkia. - Lue Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin arviot toisen orkesterifinaalin esityksistä. Toisena orkesterifinaali-iltana torstaina 31.8.

  • Yhdysvaltalainen Mackenzie Melemed voitti Maj Lind -pianokilpailun 2017

    Seuraa kilpailua osoitteessa yle.fi/klassinen

    Yhdysvaltalainen 22-vuotias Mackenzie Melemed on Maj Lind -pianokilpailun voittaja 2017. "Olen sanaton! Oli ihana kilpailla Suomessa. Aion maksaa opintolainojani tällä palkinnolla", totesi Melemed voittajahaastattelussa. Voittajan palkinto on 30.000 euroa.

  • Aito Hannu, karismaattinen Jun ja pianon sankaritar So

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäisessä orkesterifinaalissa kuultiin "aitoa Hannua", karismaattista Jun Bouyterey-Ishidoa ja pianon sankaritarta, So Hyang In'iä. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi ensimmäisen orkesterifinaalin esitykset.

  • Kamarimusiikkifinaali tulvi romanttista tunnetta

    Maj Lind -pianokilpailun kamarimusiikkifinaali.

    Kamarimusiikkifinaalin romanttiseen tunneaaltoiluun eläytyessään unohti viimeistään, että Maj Lindeissä on kysymys ankaran kansainvälisen pianokilpailun loppusuorasta. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi kamarimusiikkifinaalin esitykset.