Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Neljäs kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu 2017 pääkuva

Roman Lopatynskyi (UKR) | Maj Lind -pianokilpailu 2017

Ukrainalainen 24-vuotias Roman Lopatynskyi opiskelee Ukrainan kansallisessa Tshaikovski-musiikkiakatemiassa Sergei Riabovin sekä kansainvälisessä Incontri col Maestro -pianoakatemiassa Boris Petrushanskyn johdolla. Katso kilpailuvideot ja lue arviot.

Niklas Pokin arvio välierästä

Myös ukrainalainen Roman Lopatynskyi oli valinnut ohjelmaansa Kaija Saariahon tilausteoksen. Hän esitti se intensiivisesti, voimakkaita nyansseja suosien.

Eduksi esitykselle olisi kyllä ollut tehdä enemmän eroja säveltäjän merkitsemien dynamiikkamerkintöjen välillä. Esityksen jännite pysyi kuitenkin hyvin yllä.

Seuraavaksi Lopatynskyi soitti neljä kappaletta Sibeliuksen opuksesta 76. Esquisse rullasi selkeästi, mutta hiukan paksulla soinnilla. Etydin esityksessä kuultiin persoonallisia bassokorostuksia.

Consolationissa Lopatynskyi näytti lyyrisen puolensa. Sointi oli intiimi ja elävä, ja ajankäyttö hienostunuta. Piece enfantine pyöri karusellimaisella energialla, mutta sekin soi totuttua raskaammin.

Schumannin Sinfoniset etydit Op. 13 on yksi täysromanttisen pianokirjallisuuden haastavimpia teoksia esittää. Jo etukäteen arvelin, että teos varmaan sopii Lopatynskyin temperamentille mainiosti.

Lopatynskyi soitti teeman tunnelmallisesti ja erittäin kauniilla legatolla. Useimmat variaatiot hän soitti teknisesti erittäin hyvin, ja soitto tuntui musikaaliselta ja luontevalta. Usein nyanssit olivat kuitenkin tässäkin teoksessa mielestäni usein hiukan voimakkaanpuoleisia.

Tulkinnassa oli myös eräitä väitetysti tulkintatraditioon liittyviä maneereita, kuten viidennen variaation pisteellisen kolmijakoisen rytmin soittaminen käytännössä tasajakoisena.

Kahdeksannen variaation karakteri oli hienon majesteettinen. Yhdeksäs ja kymmenes variaatio olivat todella vaikuttavia virtuoosisessa energiassaan.

Yhdestoista, kauniisti soiva nokturnomainen variaatio, oli pitkälinjainen ja loi valtavan kontrastin edellisiin muunnelmiin. Finaali oli varmaotteisesti soitettu ja siinä oli vahva tunnelma,

Lopuksi kuultu Hindemithin sarjan 1922 esitys oli yhtä väkevää soittoa kuin kaikki muukin Lopatynskyin välieräohjelmassa. Teoksessa kuultiin hienoja sointivärejä ja kiinnostavia karaktereja. Lyyrinen Nachtstück oli kuuntelevasti soitettu ja rienaava Ragtime anarkistisella tavalla viihdyttävä.

Mielestäni esityksestä välittyi hyvin jonkinlainen Hindemithin hiukan pahantuulinen ja satiirinen suhtautuminen aikansa populaarimusiikin tyyleihin. Välieräohjelma huipentui hienosti Hindemith-osuuteen.

Välierän perusteella Lopatynskyi tuntuu olevan taiteilija joka suosii suuria kontrasteja. Hän hallitsee erinomaisesti voimakkaan ja energisen, tunnetta täynnä olevan virtuoosisoiton.

Myös hiljainen laulava karakteri on hänellä upeasti hallussa. Tuntuu siltä, että hän on mieltynyt käyttämään näitä kahta, mutta ei ole välttämättä aivan yhtä lailla kotonaan näiden ääripäiden välillä olevissa tunnelmissa.

Roman Lopatynskyi haastattelussa välierän jälkeen.
Haastattelussa välierän jälkeen. Roman Lopatynskyi haastattelussa välierän jälkeen. Kuva: Sandra Saulo / Yle Maj Lind -pianokilpailu,riikka holopainen
Roman Lopatynskyi haastattelussa välierän jälkeen.
Roman Lopatynskyi haastattelussa välierän jälkeen. Kuva: Sandra Saulo / Yle Maj Lind -pianokilpailu,Roman Lopatynskyi
Roman Lopatynskyitä kiitetään esityksen jälkeen.
Yleisöpalautetta välierän jälkeen. Roman Lopatynskyitä kiitetään esityksen jälkeen. Kuva: Sandra Saulo / Yle Maj Lind -pianokilpailu,Roman Lopatynskyi
Kiovan Dynamo on suosikkijoukkueeni

Roman Lopatynskyi oli tyytyväinen mutta hieman väsynyt välieräsuorituksensa jälkeen. Hän sanoo haastattelussa, että Maj Lind -kisa on hyvin tunnettu kilpailu ja että jokaiselle osanottajalle on tärkeää olla täällä.

"Tämä on kuin musiikin juhlaa", hän jatkaa ja kertoo että soittokokemus lavalla oli miellyttävä. "Mielestäni Steinway on todella pehmeä."

"Salin akustiikka on myös tärkeää. Valitsin soittimeksi Steinwayn, sillä se on mielestäni minulle paras piano. Soittajille on todella tärkeää, mitä pianoa aikoo soittaa."

Haastattelussa Roman kertoo ohjelmistovalinnoistaan sekä lempiurheilulajistaan, joka on jalkapallo. Vielä kahdeksan vuotta sitten hän pelasi itsekin.

Hänen suosikkijoukkueensa on luonnollisesti Kiovan Dynamo, onhan hän kaupungista kotoisin.

Haastattelijana Riikka Holopainen.

Niklas Pokin arvio alkuerästä

Ukrainalainen Roman Lopatynskyi aloitti ohjelmansa energisesti ja varsin puhtaasti Bartókin Etydillä, Op. 18 nro 1. Säveltäjän merkitsemien hiljaisten nyanssien toteuttaminen olisi varmasti tehnyt kokonaisuudesta jännittävämmän.

Chopinin sekstietydin Op. 25 nro 8 Lopatynskyi soitti voimakastahtoisesti ja ilman suurempia epätasaisuuksia.

Modernina teoksena kuultu Sørensenin teos näytti Lopatynskyin herkän ja kuuntelevan puolen. Esitys oli kaunis ja koskettava.

Bachin laajassa Preludissa ja fuugassa cis-molli (DWK I) saatiin kuulla lisää rauhaa ja lyyristä kosketusta. Preludi oli pitkälinjainen. Fuuga pysyi hyvin yllä, äänenkuljetus oli melko selkeää ja kokonaisrakenne tuntui helpolta hahmottaa.

Lopatynskyi oli valinnut ohjelmistoon suhteellisen lyhyen Haydnin h-molli-sonaatin, koska hän oli epähuomiossa laittanut ensimmäisen erän ohjelmaan myös vapaavalintaisen teoksen, Tšaikovski-Feinbergin Scherzon. Koska kilpailun säännöt eivät salli vapaavalintaista osuutta alkuerässä, hän joutui jättämään tämän esityksen pois.

Haydnin sonaatti tuntui kyllä erinomaiselta valinnalta Lopatynskyille, joka on taitava ilmaisemaan erilaisia murheellisia karaktereita ja muita tunnekirjon tummempia sävyjä. Tulkinnan lähestymistapa kuulosti korviini ensimmäisessä kahdessa osassa pikemminkin orkestraaliselta kuin retoriselta, mutta perustellulta. Finaali oli erittäin nautittava – hyvin nopea, värikäs ja jännittävä.

Loppuhuipentumana kuultiin uljas esitys Rahmaninovin Etydistä D-duuri Op. 39 nro 9.

Ukrainalaispianisti Roman Lopatynskyi lavalla Maj Lind -pianokilpailun alkuerässä.
Ukrainalaispianisti Roman Lopatynskyi lavalla Maj Lind -pianokilpailun alkuerässä. Kuva: Heikki Tuuli Maj Lind -pianokilpailu,Roman Lopatynskyi

Tietolaatikko Roman Lopatynskyi

International Piano Academy ”Incontri col Maestro”, Imola 2009–2017
Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, Kiova 2011–2016

Roman Lopatynskyi (s. 29.6.1993 Kiova) oli viisivuotias aloittaessaan Kiovassa musiikkiin erikoistuneessa sisäoppilaitoksessa, joka on nimetty säveltäjä Mykola Lysenkon mukaan. Koulussa hänen opettajanaan oli Irina Barinova. Hän on esiintynyt ukrainalaisten sinfoniaorkestereiden solistina sekä osallistunut konserttikiertueille ja festivaaleille Ukrainassa, Liettuassa, Puolassa, Saksassa, Sveitsissä, Israelissa, Japanissa, Liechtensteinissa, Italiassa, Venäjällä, Ranskassa, Marokossa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Hän opiskelee Ukrainan kansallisessa Tshaikovski-musiikkiakatemiassa opettajanaan Sergei Riabov sekä kansainvälisessä pianoakatemiassa Incontri col Maestrossa opettajanaan Boris Petrushansky.

KILPAILUOHJELMA

J. S. BACH Preludi ja fuuga cis-molli (WTK I)
HAYDN Sonaatti h-molli, Hob. XVI/32
CHOPIN Etydi Des-duuri op. 25/8
RAHMANINOV Etydi D-duuri op. 39/9
BARTÓK Etydi op. 18/1
BENT SØRENSEN Und die Sonne geht auf (2011)

Välierä

SAARIAHO Arabesques et adages
SIBELIUS Opus 76: II Etude, V Consolation, I Esquisse, VIII Piece enfantine
SCHUMANN Etudes symphoniques op. 13
HINDEMITH Suite ”1922” op. 26: Marsch, Shimmy, Nachtstück, Boston, Ragtime

Finaali

ŠOSTAKOVITŠ Pianokvintetto op. 57
BRAHMS Pianokonsertto nro 1

#majlind2017

  • Virtuoosi Jiyoung, superpianisti Mackenzie ja syvällinen Hyo-Eun

    Maj Lind -pianokilpailun toinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -kilpailun toisessa orkesterifinaalissa kuultiin virtuoosista Jiyoung Kimiä, superpianisti Mackenzie Melemediä sekä introverttiä ja syvällistä Hyo-Eun Parkia. - Lue Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin arviot toisen orkesterifinaalin esityksistä. Toisena orkesterifinaali-iltana torstaina 31.8.

  • Yhdysvaltalainen Mackenzie Melemed voitti Maj Lind -pianokilpailun 2017

    Seuraa kilpailua osoitteessa yle.fi/klassinen

    Yhdysvaltalainen 22-vuotias Mackenzie Melemed on Maj Lind -pianokilpailun voittaja 2017. "Olen sanaton! Oli ihana kilpailla Suomessa. Aion maksaa opintolainojani tällä palkinnolla", totesi Melemed voittajahaastattelussa. Voittajan palkinto on 30.000 euroa.

  • Aito Hannu, karismaattinen Jun ja pianon sankaritar So

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäisessä orkesterifinaalissa kuultiin "aitoa Hannua", karismaattista Jun Bouyterey-Ishidoa ja pianon sankaritarta, So Hyang In'iä. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi ensimmäisen orkesterifinaalin esitykset.

  • Kamarimusiikkifinaali tulvi romanttista tunnetta

    Maj Lind -pianokilpailun kamarimusiikkifinaali.

    Kamarimusiikkifinaalin romanttiseen tunneaaltoiluun eläytyessään unohti viimeistään, että Maj Lindeissä on kysymys ankaran kansainvälisen pianokilpailun loppusuorasta. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi kamarimusiikkifinaalin esitykset.