Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Neljäs kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu 2017 pääkuva

So Hyang In (KOR) | Maj Lind -pianokilpailu 2017

25-vuotias eteläkorealainen So Hyang In opiskelee Münchenin taidekorkeakoulussa opettajanaan Antti Siirala. Hän on voittanut Young Artist -kilpailun Music in the Mountains -festivaalilla Coloradossa. Katso kilpailuvideot ja lue arviot.

International Maj Lind Piano Competition
International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu,So Hyang In
International Maj Lind Piano Competition
International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Anna-Maria Helsing,Maj Lind -pianokilpailu,So Hyang In
International Maj Lind Piano Competition
International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu,So Hyang In
International Maj Lind Piano Competition
International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Anna-Maria Helsing,Maj Lind -pianokilpailu,So Hyang In

Niklas Pokin arvio orkesterifinaalista

Aikaisempien erien perusteella saamani vaikutelma So Hyang Inistä on, että hän on musiikillisesti monipuolinen, syvällinen muusikko, joka saa pianon soimaan poikkeuksellisen kauniisti ja joka osaa koskettaa yleisöään. Kilpailun kuluessa hän on osoittanut olevansa myös virtuoosisessa katsannossa varma ja kyvykäs soittaja.

Aiemmin kuullun ohjelmiston perusteella tuntui kuitenkin hiukan vaikealta etukäteen arvioida, millä tavalla Rahmaninovin kolmannen konserton hillittömät soittotekniset haasteet ja kuohuva venäläinen romantiikka sopivat Inille.

Hyvin tuntuivat sopivan. Inin pianosta saama sointi oli lämmin, elävä ja täsmällinen. Hän tuntuu olevan hyvä hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia, ja sai Rahmaninovin valtavan pitkät fraasit pidettyä hienosti yllä.

Hänen laulava legatosoittonsa on kultaisessa soinnissaan, herkkävaistoisuudessaan ja taipuisuudessaan mielestäni kisan paras. Tanssillisten kohtien rytminkäsittely oli täsmällistä ja elinvoimaista, ja In karakterisoi niitä tarvittaessa sulokkaasti, intohimoisesti tai väkevästi.

Vaikea soolokadenssi oli täynnä tunnetta, jolloin pari väärää ääntä eivät juuri haitanneet. Parempi näin, kuin puhtaasti ja viileän asiallisesti.

Toisen osan pitkän orkesterialkusoiton keskeyttävä pianon sisääntulo kuulosti aavistuksen kiltiltä, mutta oli hienosti muotoiltu. Inin näkemyksessä toisesta osasta tuntui olevan enemmän eleganssia kuin ajoittain irti pääsevää intohimoa. Soitossa oli valloittavaa imua, johon oli helppo tempautua mukaan. Turbo-tarantella huimine repetitioineen oli elävä ja säkenöivän taiturillinen.

Viimeisen osan alussa oli hiukan turhaa kiirettä, mikä vaivaa useimpia tämän konserton esityksiä. Tässä osassa In jatkoi toisen osan notkeaa, elävää ja virtuoosista linjaa.

In osoitti, että todellinen virtuositeetti ei ole pelkästään nopeaa soittoa, vaan se on muun muassa kykyä kertoa tarinaa ja luoda hienoja sointeja. In ja Anna-Maria Helsingin johtama HKO saivat osan huipennuksesta ison psykologisen tehon irti. Näin hienossa esityksessä finaalin pikkulipsahdukset eivät paljon menoa haitanneet.

So Hyang In tuntui nousevan helposti valtavan vaativan tehtävänsä tasalle. Samalla hän onnistui näyttämään itsestään uusia puolia taiteellisesti.

Melkoinen pianon sankaritar!

International Maj Lind Piano Competition
Iloisena kamarimusiikifinaalissa. International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu
International Maj Lind Piano Competition
Kohta mennään lavalle! International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu
International Maj Lind Piano Competition
Uusi Helsinki -kvartetin kakkosviulisti Taija Angervo kiittää So Hyangia esityksen jälkeen. International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu

Niklas Pokin arvio kamarimusiikkifinaalista

So Hyang In oli valinnut kamarimusiikkifinaaliin Dvorakin laajan Pianokvinteton op. 81. Yhteistyö Uusi Helsinki -kvartetin kanssa tuntui heti alusta lähtien toimivalta: yhteinen ajoitus pelasi mukavasti ja balanssi oli erinomainen.

Ensimmäinen osa kuulosti intoutuneelta ja siinä oli tarpeen tullen voimakas lataus. Toisen osan, Dumkan, alussa olevan soolon In soitti taianomaisen kauniilla soinnilla ja harvinaisen koskettavasti muotoillen. Uusi Helsinki -kvartetti vastasi samalla mitalla. Tästä osasta muodotui itselleni yksi tähänastisen kilpailun kohokohtia. Tämä oli todella hienoa kamarimusisointia. Herkkä, pitkälinjainen ja kertova tulkinta kosketti syvästi ainakin allekirjoittanutta.

Kolmas osa, Scherzo, pohjautuu böömilaiseen furiant-nimiseen nopeaan kansantanssiin. In ja kvartetti soittivat sen kirkkaasti, elävästi ja hurmaavan lennokkaalla poljennolla. Myös finaali sai henkevän, taiturillisen ja inspiroituneen tulkinnan. Yhteinen ajoitus ei koko ajan ollut yhtä tarkkaa kuin muissa osissa, mutta sen voinee laskea menevän innostuksen piikkiin.

Juuri ennen loppukiihdytystä oleva hidas koraalimainen jakso oli jälleen sulaa kultaa korville. Osa päättyi upeaan hehkutukseen. In osoitti olevansa loistava kamarimuusikko.

Aiemmissa erissä kuullut hienot ominaisuudet mielestäni jopa puhkesivat entistä enemmän kukkaan kamarimusiikkia soitettaessa.

Niklas Pokin arvio välierästä

Eteläkorealainen So Hyang In oli ottanut ohjelmaansa teoksia, jotka ovat vakavasti otettavan, kypsän pianistin valintoja.

Sekä Chopinin f-molli-balladi että Prokofjevin 8. pianosonaatti vaativat esittäjältään määrällisesti ja laadullisesti korkeatasoista soittotekniikkaa, mutta ne ovat ennen kaikkea suurta ja syvällistä musiikkia, jossa vakuuttava lopputulos on mahdollinen ainoastaan teoksen sisällöstä käsin lähtien.

Näissä teoksissa, jos missä, soittotekniikan on taivuttava musiikin vaatimuksiin. Paradoksaalista kyllä, monissa ns. virtuoosinumeroissa asia saattaa olla usein lähes päinvastoin.

Kaija Saariahon teoksen esitys noudatti varsin hyvin säveltäjän merkintöjä ja karakterimerkinnät, erityisesti espressivot ja energicot, totetutuivat varsin hyvin. Ilmaisullisesti esitys oli erittäin vakuuttava, mutta akustisesti esitys ei ollut aivan yhtä graafisen selkeä kuin vaikkapa Hannu Alasaarelalla tai Tianxu Anilla.

Seuraavaksi In soitti Sibeliuksen pianosarjan Lyyrisiä kappaleita Op. 74, josta kuultiin kaksi osaa Anin soittamana hiukan aiemmin iltapäivällä.

So Hyang In soitti Ekloge-osan pidättyvän herkästi, mikä sopi osaan erinomaisesti. Sanfter Westwind (Leuto länsituuli) oli nimensä mukainen. In sai flyygelistä ihastuttavan pyöreän ja taipuisan soinnin, ja esityksessä oli pintatason liikkeestä huolimatta sisäistä rauhaa ja rentoutta. Auf den Tanzvergnügen oli elävän tanssillinen esitys, ja koin tulkinnan myös kiinnostavalla tavalla kertovaksi. Onnistuneesti kertovuuteen In satsasi myös viimeisessä osassa Im alten Heim.

Chopinin kaikin tavoin haastava Balladi f-molli tuntui olevan Inille erinomainen valinta. Hänen kykynsä kuljettaa musiikillista juonta pitkälinjaisesti yhdistyneenä hienoon sointiaistiin, jossa sali tuntuu soivan flyygelin jatkeena, tuotti erittäin tyydyttävän kuuntelukokemuksen. Inistä paljastui todellinen pianon runoilija.

Prokofjevin 8. pianosonaatti (1944) on kolmas säveltäjän niin kutsutuista sotasonaateista, ja näistä varmaankin jossain mielessä syvämietteisin. Teosta leimaa sodan runtelema mielenmaisema.

So Hyang In soitti ensimmäisen osan vaikuttavan laajalla kirjolla tuskan ja ahdistuksen erilaisia puolia. Tulkinta rakentui vaikuttavasti ja intensiteetti pysyi yllä keskeytyksessä. Inin tekniikka on niin hyvä, että kompromisseja ei tarvinnut tehdä missään. Erilaisten sointien spektri oli myös valtava.

Toisen osan menuetti keinui värikkään orkestraalisesti ja näennäisen leppoisuuden takana saattoi Inin tulkinnassa aistia peitetyn vaaran. Kolmanteen osaan In heittäytyi valtavalla rytmisellä energialla. Vaikka kolmannen osan esitys ei kokonaisuudessaan kuulostanut aivan niin sairaalta kuin olisin odottanut, vinksahtaneisuutta ja rajua intensiteettiä oli kuitenkin aivan riittämiin teoksen mahtavaan huipentamiseen. Bravo!

Mielestäni So Hyang In on suurenmoinen pianisti ja ennen kaikkea vaikuttava ja kiinnostava taiteilija. Tällaista soittoa toivoisin kuulevani lisää.

Pianisti So Hyang In.
Pianisti So Hyang In. Kuva: Sandra Saulo So Hyang In
International Maj Lind Piano Competition
Haastattelussa välierän jälkeen. International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu
Rakastan ruoanlaittoa!

So Hyang In kertoo rakastavansa ruoanlaittoa. "En kokkaa paljoa, mutta tykkään kutsua ystäviä ja valmistaa heille ruokaa. Kokkaan useimmiten korealaista ruokaa ja olen tyytyväinen, kun vieraat tulevat kylläisiksi."

Välierässä soitettavaa kilpailuohjelmaa hän luonnehtii rankaksi. "Se on melko pitkä ja edellyttää sekä tilausteoksen että Sibeliuksen soittoa. Niiden lisäksi on vielä 45 minuuttia jotain muuta soitettavaa."

"En osaa oikein sanoa olenko tyytyväinen, minä vain keskityin esiintymiseen. Ja olen tyytyväinen, kun soitot on soitettu."

Haastattelussa So Hyang kertoo vielä lempikappaleistaan ja kilpailusoittimen valinnastaan. Hän kertoo pitävänsä myös urheilusta, hän on harrastanut brasilialaista jujutsua asuessaan Koreassa.

Tällä hetkellä hän pitää myös korealaisten hääohjelmien ja Idolsien katsomisesta.

Haastattelijana toimittaja Riikka Holopainen.

Niklas Pokin arvio alkuerästä

Eteläkorealainen So Hyang In aloitti ohjelmansa Bachin vaativalla Preludilla ja Fuugalla cis-molli (DWK I).

Preludin hän soitti tavattoman kauniilla ja yläsävelrikkaalla soinnilla ja kykeni yhdistämään loure-barokkitanssista vihjaavan tanssillisuuden pitkälinjaiseen ajatteluun ja vakuuttavaan kokonaisuuden rakentamiseen. Tulos oli vaikuttava. Arkaaisen fuugan nyanssit vaikuttivat punnituilta ja äänenkuljetus kuului selkeästi.

Haydnin C-duuri-sonaatissa kuultiin lisää hallittua sointia ja linjakasta musisointia, nyt taitavalla retoriikalla ja herkullisilla sävynvaihdoilla höystettynä. Tämä tulkinta todella sai allekirjoittaneen kuuntelemaan herpaantumattomana ja unohtamaan täysin, että nyt ollaan kilpailussa.

Chopinin ja Rahmaninovin etydit In soitti taiturillisesti, temperamenttisesti ja hehkuvalla, avoimella soinnilla ja Debussyn kromaattinen etydin kuviot hurisivat pikkuriikkisinä sävelpyörteinä.

Liebermannin Gargoyles oli teknisesti ja soinnillisesti suvereeni lopetus ohjelmalle. Vaikka In käytti ensimmäisessä erässään voittopuolisesti suurta ja koko salin resonoimaan saavaa soittotapaa - mikä on Camerata-salissa varsin haastavaa - hän kykeni myös taitavasti vaihtelemaan soittonsa tyyliä ja formaattia teoksen mukaan.

Aika tuntui menevän siivillä tätä esitystä kuunnellessa.

Eteläkorealainen So Hyang In Maj Lind -kilpailun alkuerässä.
Eteläkorealainen So Hyang In Maj Lind -kilpailun alkuerässä. Kuva: Heikki Tuuli So Hyang In

Tietolaatikko So Hyang In

Hochschule für Musik und Theater München 2015–
Seoul National University 2010–2014
Seoul Arts High School 2007–2010

So Hyang In (s. 25.12.1991) on suorittanut Soulin kansallisessa yliopistossa kandidaatin tutkinnon Aviram Reichertin johdolla. Hän opiskelee parhaillaan Münchenin taidekorkeakoulussa opettajanaan Antti Siirala. Hän on voittanut Young Artist -kilpailun Music in the Mountains -festivaalilla Coloradossa. Hän sijoittui neljänneksi kansainvälisessä Isangyun-kilpailussa Koreassa ja toiseksi Felix Mendelssohn Bartholdy -korkeakoulukilpailussa Berliinissä. So Hyang In on soittanut resitaaleja Soulissa mm. Cosmos Hallissa, Yamaha Hallissa and Kumho Art Hallissa.

KILPAILUOHJELMA

Alkuerä

J. S. BACH Preludi ja fuuga cis-molli (WTK I)
HAYDN Sonaatti C-duuri, Hob. XVI/48
CHOPIN Etydi a-molli op. 25/11
RAHMANINOV Etydi D-duuri op. 39/9
DEBUSSY Etydi nro 7 ”Pour les degrés chromatiques”
LOWELL LIEBERMANN Gargoyles op. 29 (1989)

Välierä

SAARIAHO Arabesques et adages
SIBELIUS Lyrische Stücke op. 74: Ekloge, Sanfter Westwind, Auf dem Tanzvergnügen, Im alten Heim
CHOPIN Balladi nro 4 f-molli op. 52
PROKOFJEV Sonaatti nro 8 B-duuri op. 84

Finaali

DVOŘÁK Pianokvintetto op. 81
RAHMANINOV Pianokonsertto nro 3 op. 30

#majlind2017

  • Virtuoosi Jiyoung, superpianisti Mackenzie ja syvällinen Hyo-Eun

    Maj Lind -pianokilpailun toinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -kilpailun toisessa orkesterifinaalissa kuultiin virtuoosista Jiyoung Kimiä, superpianisti Mackenzie Melemediä sekä introverttiä ja syvällistä Hyo-Eun Parkia. - Lue Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin arviot toisen orkesterifinaalin esityksistä. Toisena orkesterifinaali-iltana torstaina 31.8.

  • Yhdysvaltalainen Mackenzie Melemed voitti Maj Lind -pianokilpailun 2017

    Seuraa kilpailua osoitteessa yle.fi/klassinen

    Yhdysvaltalainen 22-vuotias Mackenzie Melemed on Maj Lind -pianokilpailun voittaja 2017. "Olen sanaton! Oli ihana kilpailla Suomessa. Aion maksaa opintolainojani tällä palkinnolla", totesi Melemed voittajahaastattelussa. Voittajan palkinto on 30.000 euroa.

  • Aito Hannu, karismaattinen Jun ja pianon sankaritar So

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäisessä orkesterifinaalissa kuultiin "aitoa Hannua", karismaattista Jun Bouyterey-Ishidoa ja pianon sankaritarta, So Hyang In'iä. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi ensimmäisen orkesterifinaalin esitykset.

  • Kamarimusiikkifinaali tulvi romanttista tunnetta

    Maj Lind -pianokilpailun kamarimusiikkifinaali.

    Kamarimusiikkifinaalin romanttiseen tunneaaltoiluun eläytyessään unohti viimeistään, että Maj Lindeissä on kysymys ankaran kansainvälisen pianokilpailun loppusuorasta. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi kamarimusiikkifinaalin esitykset.