Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Neljäs kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu 2017 pääkuva

Tianxu An (CHN) | Maj Lind -pianokilpailu 2017

18-vuotias kiinalaispianisti Tianxu An on voittanut useita palkintoja kansallisissa ja kansainvälisissä kilpailuissa. Hän opiskelee Philadelphiassa Curtis Institute of Musicissa opettajanaan Meng-Chieh Liu. Katso kilpailuvideot ja lue arviot.

Niklas Pokin arvio välierästä

Vasta 18-vuotias kiinalainen Tianxu An hätkähdytti alkuerässä säkenöivällä briljanssillaan ja nopeudellaan. Odotinkin mielenkiinnolla, millaisia uusi puolia hänestä kuullaan välierässä.

An aloitti ohjelmansa Sibeliuksen rauhallisilla teoksilla Ekloge ja Im alten Heim. Hänellä on tapana fraseerata hyvin isosti – crescendo-diminuendo -tapahtumat olivat joskus saliin ja teoksiin nähden mielestäni jopa ylimitoitettuja. Tämän huomion poislukien esitykset soivat kauniisti ja An tuntui pääsevän hyvin sisään Sibeliuksen maailmaan.

Kaija Saariahon tilausteoksen An soitti vakuuttavasti, ja hänkin soitti sen ulkoa. Hän sai joka nuotin kuulumaan hämmästyttävän selkeästi ja soitto oli rytmisesti erittäin täsmällistä. Nyanssit oli hyvin skaalattu, mutta aivan kaikki säveltäjän merkitsemät karakterit eivät ehkä aina toteutuneet – marcato-kohdat olivat mielestäni vakuuttavampia kuin esimerkiksi leggiero e giocoso (kevyesti ja iloisesti) -karakterit.

Mozartin laajan ja musiikillisesti vaativan Fantasia c-mollin K.475 An soitti linjakkaasti ja erittäin hallitulla soinnilla. Erityisen kaunis oli nopeahkon F-duurijakson hiljainen nyanssi. Esitys tuntui paranevan loppua kohden, jolloin An alkoi löytää ilmaisuunsa retoriikkaa, jota alkupuolella jäin kaipaamaan. Minua jäi kuitenkin hieman ihmetyttämään, miksi An oli valinnut juuri tämän teoksen välieräohjelmaansa. Vaikka esitys oli erittäin taitavasti suunniteltu ja soitettu, uumoilen silti, että monella muulla teosvalinnalla hän olisi voinut tehdä paremman taiteellisen vaikutelman.

Seuraavaksi kuultiin kaksi teosta Franz Lisztin Sveitsin vaellusvuosilta: Lähteen reunalla ja Myrsky. Lähteen reunalla oli kaunis, joskin nyanssiltaan tällä kertaa hiukan voimakkaahko tunnelmakuva. Myrskyn oktaavitykityksissä An oli odotetusti täysin elementissään.

Anin laajamuotoinen teos välierässä oli Schumannin moniosainen teossykli Karnevaali Op. 9, joka liikkuu naamiaisten maailmassa. Siinä Schumann säveltää musiikillisen muotokuvan esimerkiksi omista sivupersoonistaan Eusebiuksesta ja Florestanista, läheisistään, kollegoistaan ja italialaisen Commedia dell'arten hahmoista, kuten Pierrot'sta ja Harlekiinista. Se on teos, jossa pianisti pääsee todella näyttämään taitonsa karakterisoida erilaisia tunnelma- ja tanssikappaleita.

Sanomattakin lienee selvää, että Anin esitys oli pianistisesti erittäin korkeatasoinen. Erilaiset tanssikarakterit toteutuivat hyvin ja erottuivat toisistaan selvästi. Parhaimmillaan hän oli nopeissa, värikkäissä ja musiikillista valppautta vaativissa osissa, kuten Florestan, Papillons tai Pantalon et Colombine.

Hän kykeni myös sisäistyneeseen ja herkkään ilmaisuun, esimerkiksi osissa Eusebius tai Aveu. Rakkauden intohimoa olisi ehkä kaivattu enemmän osassa Chiarina, joka kuvaa Schumannin elämän suurta rakautta Claraa, mutta heti perään romanttinen agitato-muotokuva Chopinista soi ja muotoutui upeasti. Useimmille muille pianisteille hankala Reconnaissance toteutui letkeän tanssillisesti.

Pirullisen vaikea Paganini toimi hyvin, mutta ei ehkä ollut vakuuttavin kuulemani. Viimeisessä osassa, Daavidinliittolaisten marssissa filistealaisia vastaan, An rakensi jännitettä erittäin taitavasti ja selvitti vaikeimmatkin kohdat hämmästyttävällä bravuurilla. Osa loppui komeasti.

Vaikuttava välierä myös Anilla.

International Maj Lind Piano Competition
Välierä on ohi! International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu
International Maj Lind Piano Competition
Kiitos soitosta! International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu
Ajatukseni on hyvin kirkas kun soitan

"Taidan olla tyytyväinen", toteaa Tianxu An haastattelussa välieränsä jälkeen. "Minusta tuntuu, että soitin vähemmän intohimoisesti, mutta uskon silti, että ajatukseni oli hyvin kirkas soittaessani."

Haastattelussa Tianxu kertoo myös kilpailuohjelmansa Sibelius-valinnoista, valitsemastaan kilpailusoittimesta sekä vapaa-ajan harrastuksestaan lukemisesta.

Haastattelijana Riikka Holopainen.

Niklas Pokin arvio alkuerästä

Kilpailun nuorimpiin osallistujiin kuuluva kiinalainen Tianxu An on häkellyttävä virtuoosi, jonka soittoteknisessä kapasiteetissa ei tunnu juuri rajoja olevan.

Esityksessään hän muotoili musiikkia rohkeasti ja efektiivisesti, ja dynaaminen skaala ja sointivärien kirjo olivat poikkeuksellisia ihan minkä ikäiselle pianistille tahansa.

Bachin preludi virtaili leppoisasti ja fuugassa oli kiinnostava, elävä sointi. Etydit ja modernina teoksena ollut John Muston improvisaatio ja fuuga olivat pianistista ilotulitusta.

Lopuksi kuultu Beethovenin suuri Appasionata-sonaatti oli mieleenjäävä ja omaperäiseltä kuulostava kokonaisuus huolellisesti toteutettuine sointiväreineen, epätavallisen tiukkoine rytminkäsittelyineen ja formulamaisine tempoineen.

Pianisti Tianxu An
Pianisti Tianxu An Kuva: Copyright Heikki Tuuli 2017 Tianxu An

Tietolaatikko Tianxu An

Curtis Institute of Music, Philadelphia 2015–
Central Conservatory of Music, Middle School, Peking 2007–2013

Tianxu An (s. 25.2.1999) on kotoisin Pekingistä. Hän opiskelee Philadelphiassa Curtis Institute of Musicissa opettajanaan Meng-Chieh Liu. Tianxu An on voittanut useita palkintoja kansallisissa ja kansainvälisissä kilpailuissa. Vuonna 2015 hän sai kunniamaininnan Chicagossa EDR International Young Artist -pianokilpailussa sekä kolmannen palkinnon New Yorkissa Theodor Leschetizky -konserttokilpailussa. Tianxu An aloitti piano-opintonsa viisivuotiaana. Hän on opiskellut Hua Changin oppilaana Kiinan keskuskonservatorion keskiasteella Pekingissä.

KILPAILUOHJELMA

Alkuerä

J. S. BACH Preludi ja fuuga F-duuri (WTK II)
CHOPIN Etydi c-molli op. 10/12
RAHMANINOV Etydi a-molli op. 39/6
PROKOFJEV Etydi c-molli op. 2/3
JOHN MUSTO Improvisation and Fugue (2008)
BEETHOVEN Sonaatti nro 23 f-molli op. 57 ”Appassionata”

Välierä

SAARIAHO Arabesques et adages
SIBELIUS Lyrische Stücke op. 74: I Ekloge, IV Im alten Heim
SCHUMANN Carnaval op. 9
LISZT Années de pèlerinage I: IV Au bord d’une source, V Orage
MOZART Fantasia c-molli, K. 475

Finaali

BRAHMS Pianokvintetto op. 34
RAHMANINOV Pianokonsertto nro 3 op. 30

#majlind2017

  • Virtuoosi Jiyoung, superpianisti Mackenzie ja syvällinen Hyo-Eun

    Maj Lind -pianokilpailun toinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -kilpailun toisessa orkesterifinaalissa kuultiin virtuoosista Jiyoung Kimiä, superpianisti Mackenzie Melemediä sekä introverttiä ja syvällistä Hyo-Eun Parkia. - Lue Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin arviot toisen orkesterifinaalin esityksistä. Toisena orkesterifinaali-iltana torstaina 31.8.

  • Yhdysvaltalainen Mackenzie Melemed voitti Maj Lind -pianokilpailun 2017

    Seuraa kilpailua osoitteessa yle.fi/klassinen

    Yhdysvaltalainen 22-vuotias Mackenzie Melemed on Maj Lind -pianokilpailun voittaja 2017. "Olen sanaton! Oli ihana kilpailla Suomessa. Aion maksaa opintolainojani tällä palkinnolla", totesi Melemed voittajahaastattelussa. Voittajan palkinto on 30.000 euroa.

  • Aito Hannu, karismaattinen Jun ja pianon sankaritar So

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäisessä orkesterifinaalissa kuultiin "aitoa Hannua", karismaattista Jun Bouyterey-Ishidoa ja pianon sankaritarta, So Hyang In'iä. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi ensimmäisen orkesterifinaalin esitykset.

  • Kamarimusiikkifinaali tulvi romanttista tunnetta

    Maj Lind -pianokilpailun kamarimusiikkifinaali.

    Kamarimusiikkifinaalin romanttiseen tunneaaltoiluun eläytyessään unohti viimeistään, että Maj Lindeissä on kysymys ankaran kansainvälisen pianokilpailun loppusuorasta. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi kamarimusiikkifinaalin esitykset.