Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Neljäs kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu 2017 pääkuva

Väinö Jalkanen (FIN) | Maj Lind -pianokilpailu 2017

28-vuotias Väinö Jalkanen on monipuolinen muusikko, joka on opiskellut Sibelius-Akatemiassa Liisa Pohjolan, Erik T. Tawaststjernan ja Antti Siiralan johdolla. Jalkanen on syntyisin Rovaniemeltä, missä hän esiintyy yhä usein. Katso kilpailuvideot ja lue arviot.

Niklas Pokin arvio välierästä

Väinö Jalkanen oli valinnut ohjelmaansa teoksia, joihin kaikkiin hänellä vaikuttaisi olevan syvä henkilökohtainen suhde.

Kuten Hannu Alasaarelallakin, Jalkasen ohjelma koostui useista suhteellisen lyhyistä teoksista, ellei sitten Ravelin Gaspardia ajattele laajamuotoisena teoksena.

Tällaisessa ohjelmasuunnittelussa ei tietenkään ole mitään vikaa, varsinkaan jos soittaa niin hienosti ja monipuolisesti kuin Jalkanen.

Jalkanen aloitti Suomessa harvoin kuullulla Bartókin teoksella Improvisaatioita unkarilaisista talonpoikaislauluista. Jalkanen soitti teoksen värikkäästi ja niin spontaanisti kuin olisi itse säveltänyt sen. Hänellä tuntuu olevan kyky temmata yleisö mukaan omaan taikapiiriinsä. Tällaisen teoksen esittäminen ei varmaan onnistuisi kovin hyvin ilman tällaista kykyä.

Sibeliuksen Kukka-sarjan Iris ja Aquileija oliva ihastuttavan mielikuvituksekkaita ja intiimejä musiikillisia kuvia. Jalkasen kosketus oli hienostunut ja herkkä, ja hän saa tuotua tutuista teoksista esille uusia, kiehtovia puolia.

Omassa teoksessaan, Vyd ymbalne jәlgәžmaš (2017) (nimi on Marin kieltä ja tarkoittaa Välkähdyksiä vedessä), Jalkanen häikäisi lyyrisillä helinöillä, ihmeellisillä koputuksilla ja pianon sisältä soittamillaan efekteillä. Lopputulos oli kiehtova. Tämä sävellys teki suuren vaikutuksen!

Šostakovitšin Preludissa ja fuugassa b-molli Jalkanen pääsi jälleen näyttämään yhtä spesialiteettiaan, polyfonian elävää hallintaa. Hän sai myös luotua esitykseen hienon tunnelman.

Lopuksi kuultu Ravelin Yön Gaspard tunnetaan yhtenä pianokirjallisuuden suurista haasteista. Ondine (vedenneito) soi Jalkasen käsissä kevyenä, värikkäänä ja taitavasti pedaloituna. Le Gibet (hirsipuu) vakuutti soinnillaan ja pitkällä linjallaan, mutta olisi ehkä voinut olla kauheampikin. Scarbo (pieni riivattu maahinen, joka ilmaantuu nukkujan uneen) osoitti Jalkasen loistavan sointiväriaistin, joustavan virtuoositekniikan ja erinomaisen dramatiikan tajun.

Jalkasella on poikkeuksellinen kyky mennä sisälle esitykseensä suorastaan shamanistisella tavalla. Tämä ominaisuus vie helposti yleisönkin mukaansa.

International Maj Lind Piano Competition
Kiittäjien virtaa välieräsoiton jälkeen. International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu
Pianisti Väinö Jalkanen ja pianonsoiton opiskelija Emilia Granroth.
Ja mitähän chätti-ikkunassa keskustellaan? Chättivuorossa on lukiolainen pianisti Emilia Granroth. Pianisti Väinö Jalkanen ja pianonsoiton opiskelija Emilia Granroth. Kuva: Sandra Saulo Väinö Jalkanen
Kirjoitin oman teokseni eilen puhtaaksi niin että tuomaristo sai nuotit.

Väinö Jalkanen ei ollut välieräänsä yhtä tyytyväinen kuin alkuerävetoon. "Tässä oli sellaisia hetkiä, joita jälkikäteen haluaisin parantaa. Oli kuitenkin hienoa päästä soittamaan oma sävellys. Nyt on vähän sellainen sanaton olo."

Haastattelussa Väinö kertoo muun muassa välierän teosvalinnoistaan sekä taustatietoa omasta sävellyksestään.

Haastattelijana Riikka Holopainen.

Niklas Pokin arvio alkuerästä

Väinö Jalkanen aloitti ohjelmansa Tristan Murailin La Mandragorella, jonka hän tulkitsi keskittyneesti, kuuntelevasti ja pianon sointivärimahdollisuuksia tutkaillen.

Mozartin pianistisesti ja musiikillisesti haastava myöhäinen F-duuri-sonaatti K.533 virtaili luontevasti ja selkeästi. Jalkasella on kadehdittavan laadukas sormitekniikka, jonka avulla hän sai ensiosan polyfonian toteutumaan elegantisti, elävästi ja täysin vaivattomasti. Puhutteleva toinen osa sai ainakin tämän kuulija liikuttumaan. Kolmannen osan karakterisoinnit tuntuivat harvinaisen osuvilta. Tässä meillä on mainio Mozart-soittaja!

Jalkasen tulkinta Bachin preludista ja fuugasta Es-duuri (DWK I) ei kalvennut hiukkaakaan Mozart-soitolle, pikemminkin kuva teosten tyylit ja taustat tarkasti tutkivasta, suvereenista pianistista vain vahvistui.

Myös etydeitä Jalkanen tuntui lähestyvän musiikin sisältä käsin, ja Chopinin e-molli-etydi Op. 25 sai kerrankin koskettavan ja nuottikuvan merkinnöistä uskollisesti ammentavan tulkinnan.

Ligetin Vertige toi ohjelmaan uusia sointimaailmoja ja Skrjabinin dis-molli-etydissä Jalkanen täydensi taiteilijakuvansa näyttämällä olevansa tarvittaessa myös täysverinen romantikko.

Tätä olisi totisesti kuunnellut enemmänkin!

International Maj Lind Piano Competition
Soitettu on! International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu
International Maj Lind Piano Competition
Väinö Jalkanen tapaa pianisti Antti Hotin kilpailusuorituksensa jälkeen. International Maj Lind Piano Competition Kuva: Sandra Saulo/Yle Maj Lind -pianokilpailu
Prof Erik T. Tawatstjerna keskustelee pianisti Väinö Jalkasen kanssa Maj Lind -kilpailussa 2017
Palautetta entiselät opettajalta Erik T. Tawaststjernalta. Prof Erik T. Tawatstjerna keskustelee pianisti Väinö Jalkasen kanssa Maj Lind -kilpailussa 2017 Kuva: Sandra Saulo Erik T. Tawaststjerna,Väinö Jalkanen


Haastattelijana Laura Korhonen.

Tietolaatikko Väinö Jalkanen

Sibelius-Akatemia 2009–2010, 2015–2016
Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin 2010–2015
Liszt Academy (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem), Budapest 2013–2014
Sibelius-Akatemian nuorisokoulutus 2003–2009

Väinö Jalkanen (s. 27.5.1989 Rovaniemi) on esiintynyt mm. Budapestin kevätfestivaalilla, Islannin kamarimusiikkifestivaalilla ja June in Buffalo -festivaalilla sekä Berliinin konserttitalossa ja Moskovan konservatorion kamarimusiikkisalissa. Hän on Uusinta Ensemblen (Helsinki) sekä ÄÄNI-kollektiivin (Jyväskylä/Kuopio/Joensuu) jäsen. Vuonna 2016 Jalkanen perusti monitaiteellisen Kaivos-festivaalin entisen kuparikaivoksen tiloihin Outokummussa. Hän on levyttänyt Kalevi Ahon Kvinteton yhdessä Lapin kamariorkesterin puhaltajien kanssa (BIS). Väinö Jalkanen on opiskellut Sibelius-Akatemiassa Liisa Pohjolan, Erik T. Tawaststjernan ja Antti Siiralan oppilaana. Liszt-akatemiassa Budapestissa hän on opiskellut András Kemenesin oppilaana sekä Berliinissä Hanns Eisler -musiikkikoulussa Fabio Bidinin ja Henri Sigfridssonin johdolla.

KILPAILUOHJELMA

Alkuerä

TRISTAN MURAIL La Mandragore (1993)
MOZART Sonaatti F-duuri, K. 533/494
J. S. BACH Preludi ja fuuga Es-duuri (WTK I)
CHOPIN Etydi e-molli op. 25/5
LIGETI Etydi nro 9 ”Vertige”
SKRJABIN Etydi dis-molli op. 8/12

Välierä

BARTÓK Improvisaatioita unkarilaisista talonpoikaislauluista op. 20
SIBELIUS Opus 85: III Iris, IV Aquileja
V. JALKANEN Vyd ymbalne jәlgәžmaš (2017)
ŠOSTAKOVITŠ Preludi ja fuuga nro 16 b-molli
RAVEL Gaspard de la nuit: I Ondine, II Le Gibet, III Scarbo

Finaali

BRAHMS Pianokvintetto op. 34
BARTÓK Pianokonsertto nro 2

#majlind2017

  • Virtuoosi Jiyoung, superpianisti Mackenzie ja syvällinen Hyo-Eun

    Maj Lind -pianokilpailun toinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -kilpailun toisessa orkesterifinaalissa kuultiin virtuoosista Jiyoung Kimiä, superpianisti Mackenzie Melemediä sekä introverttiä ja syvällistä Hyo-Eun Parkia. - Lue Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin arviot toisen orkesterifinaalin esityksistä. Toisena orkesterifinaali-iltana torstaina 31.8.

  • Yhdysvaltalainen Mackenzie Melemed voitti Maj Lind -pianokilpailun 2017

    Seuraa kilpailua osoitteessa yle.fi/klassinen

    Yhdysvaltalainen 22-vuotias Mackenzie Melemed on Maj Lind -pianokilpailun voittaja 2017. "Olen sanaton! Oli ihana kilpailla Suomessa. Aion maksaa opintolainojani tällä palkinnolla", totesi Melemed voittajahaastattelussa. Voittajan palkinto on 30.000 euroa.

  • Aito Hannu, karismaattinen Jun ja pianon sankaritar So

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäisessä orkesterifinaalissa kuultiin "aitoa Hannua", karismaattista Jun Bouyterey-Ishidoa ja pianon sankaritarta, So Hyang In'iä. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi ensimmäisen orkesterifinaalin esitykset.

  • Kamarimusiikkifinaali tulvi romanttista tunnetta

    Maj Lind -pianokilpailun kamarimusiikkifinaali.

    Kamarimusiikkifinaalin romanttiseen tunneaaltoiluun eläytyessään unohti viimeistään, että Maj Lindeissä on kysymys ankaran kansainvälisen pianokilpailun loppusuorasta. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi kamarimusiikkifinaalin esitykset.