Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Neljäs kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu 2017 pääkuva

Yedam Kim (KOR) | Maj Lind -pianokilpailu 2017

29-vuotias eteläkorealainen Yedam Kim on asunut Ranskassa vuodesta 2002. Hän on valmistunut Pariisin konservatoriosta. Jatko-opintoja hän on suorittanut Mozarteumissa Salzburgissa Jacques Rouvier’n johdolla. Katso kilpailuvideot ja lue arviot.

Niklas Pokin arvio välierästä

Eteläkorealaisen Yedam Kimin esitys Kaija Saariahon tilausteoksesta kuulosti harvinaisen kokonaiselta. Tarkasti toteutettu esitys tuntui jäsentyvän suorastaan kertovasti. Kimin kauniista, saliin lämpimänä ja elävänä välittyvästä soinnista oli helppo nauttia.

Sibeliuksen Valse tristessä Kimin kaunis sointi pääsi oikeuksiinsa. Teoksen alku soi orkestraalisen pehmeästi, legatot olivat suorastaan öljyisen saumattomia. Valssirytmissä oli sopivasti fantasiaa, vaikka välillä ehkä lähestyttiinkin maneristisuuden rajoja. Tulkinta oli kokonaisuudessaan hieno, läpieletty ja värikäs. Loppuhuipennuskin toimi vaikuttavasti.

Korealaisilla tuntuu myös ohjelmistosuunnittelu olevan hyvin hallussa. Teos teokselta Kimkin onnistui näyttämään uusia puolia soinnillisesta tai musiikillisesta osaamisestaan. Debussyn Images-sarjan toisen kirjan ensimmäinen osa, Kellot lehtien lomitse, oli ihastuttavan ilmava, helisevä ja monitasoisesti soiva tunnelmakuva. Seuraava osa (Kuu laskeutuu temppelin yllä, jota ei enää ole) oli viileä ja hyvällä tavalla etäinen. Kultakalat oli ihastuttavan väreilevä ja taitavasti pedaloitu esitys. Nämä tulkinnat vaikuttivat siltä, että Kim on syvällisesti perehtynyt Debussyn musiikkiin.

Viimeisenä numerona kuultu Mussorgskyn Näyttelykuvia on massiivinen teossykli, joka vaatii soittajalta paitsi virtuoositekniikkaa, myös todella monipuolista karakterisointia ja laajan kokonaisuuden tajua.

Teos on myös hengeltään venäläinen, joten jollain tavalla tämän modo russicon (kuten säveltäjä kirjoittaa) olisi hyvä kuulua. On itsestään selvää, että Kimin esitys oli hyvin suunniteltu ja sujuva.

Alun Promenadi (kävely) kuulosti reippaalta, slaavilaista raskasmielisyyttä siinä ei niinkään ollut. Maahinen-osa ei ehkä kuulostanut kovin ilkeältä, mutta lopun vaikea juoksutus oli ainakin kunnossa. Vanha linna oli hienon pitkälinjainen, ja siinä kuultiin myös persoonallisia äänenpainoja, kuten hyvän kertojan tarinassa menneiltä ajoilta kuuluukin olla. Lasten kinastelu Tuileries'n puistossa kuulosti ymmärtäväiseltä, ja sen tekninen toteutus oli aivan esimerkillinen.

Härkävankkureita tuntuivat vetävän varsin hyvin levänneet härät. Pieni kitkan ja vaivalloisuuden tunne olisi ollut tässä mielestäni paikallaan. Kananpoikien tanssi munankuorissaan vahvisti mielikuvaa siitä että Kim on Näyttelykuvissa parhaimmillaan vikkelissä ja kevyissä osissa.

Rikkaan juutalaisen Goldenbergin muotokuvassa olisin kaivannut enemmän puheenomaista retoriikkaa, sehän kuitenkin on käsittääkseni jakson koko idea. Köyhän juutalaisen muotokuva vilahti ohi nopeassa tempossa.

Kim pääsi esittelemään huikeaa tekniikkaansa Limoges'n torilla -osassa. Esitys oli harvinaisen nopea, sujuva ja selkeä. Se oli myös totuttua kevyempi. Katakombit ja Kuolleiden kanssa kuolleiden kielellä olivat erittäin vaikuttavasti esitetyt. Harvoin kuulee jälkimmäisen osan tremoloita noin hiljaa.

Baba-Yagan kananjaloilla seisova mökki oli tyylipuhdas virtuoosinumero. Kiovan suuren portin kelloista ja kuorokohtauksesta olisi ehkä voinut saada enemmänkin irti, mutta hienosti Näyttelykuvat silti huipentuivat.

Näyttelykuvien esitys oli hieno, kunnioitusta herättävä ja ensiluokkaisesti soitettu. Se tuntui nojaavan selvästi enemmän Ravelin siloiteltuun ja sadunomaiseen kuin vaikkapa Leo Funtekin raadollisempaan, venäläisen juurevaan tulkintalinjaan, jos vertaus teoksen orkesterisovittajien tulkintoihin sallitaan.

Korealaispianisti Yedam Kim välieräsoittonsa jälkeen.
Yedam Kim saa onnitteluhalauksen majoittajaltaan. Korealaispianisti Yedam Kim välieräsoittonsa jälkeen. Kuva: Sandra Saulo / Yle Maj Lind -pianokilpailu,Yedam Kim
Korealaispianisti Yedam Kim välieräsoittonsa jälkeen.
Korealaispianisti Yedam Kim välieräsoittonsa jälkeen. Kuva: Sandra Saulo / Yle Maj Lind -pianokilpailu,Yedam Kim
Yedam Kim Ylen haastattelussa.
Yedam Ylen haastattelussa välieräesiintymisen jälkeen. Yedam Kim Ylen haastattelussa. Kuva: Sandra Saulo / Yle Maj Lind -pianokilpailu,Yedam Kim
Yedam Kim Ylen haastattelussa.
Yedam Kim Ylen haastattelussa. Kuva: Sandra Saulo / Yle Maj Lind -pianokilpailu,Yedam Kim
Olen soittanut tätä ohjelmistoa jo pitkään

Yedam Kim kertoo, että hänen esityksessään oli mukana paljon tunteita. "Oli paljon hyviä kohtia, mutta myös sellaista, joka olisi voinut mennä paremmin. Vähän harmi, sillä erityisesti Saariahon teoksen olisin mielestäni osannut soittaa paremmin."

Haastattelussa hän kertoo myös kilpailuohjelmistovalinnoistaan, kilpailusoittimen valinnasta sekä vapaa-ajan käytöstään nykyisessä asuinkaupungissaan Pariisissa, missä hän tapaa ystäviään paikallisissa konditorioissa. "Käyn mielelläni syömässä kakkuja ja siellä on aivan ihastuttavia
leipomuksia, macaroneja etc. Se on hyvä tapa rentoutua!"

Haastattelija Riikka Holopainen.

Niklas Pokin arvio alkuerästä

Eteläkorealaisen Yedam Kimin aloitusteos oli Bachin harras Preludi ja fuuga b-molli (DWK I), jonka hän aloitti yllättävän täyteläisellä soinnilla.

Esitys olisi ehkä hyötynyt aavistuksen liikkuvammasta temposta, jolloin musiikki olisi virrannut helpommin, varsinkin kun hänellä tuntui olevan tapana painottaa usein motiivin ensimmäistä kuudestoistaosaa. Kimin selkeästi ja kauniisti soittama fuuga alkoi hyvin hiljaa, mikä loi mielihyvää tuottavan kontrastin preludiin.

Mozartin haastavimmaksikin sanotun D-duuri-sonaatin K.576 avausosa helmeili luonnollisesti ja helpon tuntuisesti vaikeimmissakin kohdissa, ja tulkintaote trumpettiaiheisiinkin pysyi korostetun sivistyneenä.

Miellyttävästi soiva toinen osa oli hyvin kokonaisen tuntuinen ja pitkälinjainen. Myös tässä osassa Kim tuntui pyrkivän ensisijaisesti esteettisesti mahdollisimman miellyttävään lopputulokseen teoksessa mahdollisesti piilevän riipaisevuuden ja ristiriitaisten tunteiden esiin nostamisen sijasta. Viimeisen osan tempo oli oivasti valittu, ja sen toteutus oli laadukas ja elävä.

Chopinin e-molli-etydi Op. 25 oli kaunis ja hiukan tanssillinen, Debussyn Toccata ihan alkua lukuunottamatta harvinaisen jännittävä ja soinnillisesti kiinnostava, ja Ligetin etydi oli ihastuttavan kuunteleva.

Loppunumerona kuultu Lisztin La Campanella oli nopea, varsin suvereeni ja värikäs, jonka temponkäsittely ei aina kuulostanut musiikillisesti täysin perustellulta.

Loppukooda oli harvinaisen nopea ja huipensi Kimin ensimmäisen erän komeasti.

Eteläkorealainen Yedam Kim kiittää yleisöä Maj Lind -kilpailun alkuerässä.
Eteläkorealainen Yedam Kim kiittää yleisöä Maj Lind -kilpailun alkuerässä. Kuva: Heikki Tuuli Maj Lind -pianokilpailu,Yedam Kim

Tietolaatikko Yedam Kim

École Normale de Musique de Paris 2012–2016
Universität Mozarteum Salzburg 2012–2013
Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris 2006–2010

Yedam Kim (s. 24.3.1988) on asunut Ranskassa vuodesta 2002. Hän on valmistunut Pariisin konservatoriosta opettajinaan Henri Barda ja Bruno Rigutto. Jatko-opintoja hän on suorittanut Mozarteumissa Salzburgissa Jacques Rouvier’n johdolla. Konserttidiplomin Yedam Kim suoritti École Normale de Musique de Paris -oppilaitoksessa 2016. Yedam Kim sijoittui toiseksi Concours International de Piano d’Epinal -kilpailussa Ranskassa ja hän oli semifinalisti Kuningatar Elisabeth -pianokilpailussa sekä Ferruccio Busoni -pianokilpailussa. Yedam Kim on esiintynyt mm. Berliinin konserttitalossa, Salle Pleyel’ssä ja Théâtre du Châtelet’ssa Pariisissa sekä Tšaikovski-konserttitalossa Moskovassa.

KILPAILUOHJELMA

Alkuerä

J. S. BACH Preludi ja fuuga b-molli (WTK I)
MOZART Sonaatti D-duuri, K. 576
CHOPIN Etydi e-molli op. 25/5
LISZT Paganini-etydi nro 3 ”La campanella”
DEBUSSY Pour le piano: III Toccata
LIGETI Etydi nro 2 ”Cordes à vide” (1985)

Välierä

SAARIAHO Arabesques et adages
SIBELIUS Valse triste op. 44/1
DEBUSSY Images II: I Cloches à travers les feuilles, II Et la lune descend sur le temple qui fut, III Poissons d’or
MUSORGSKI Näyttelykuvia

Finaali

SCHUMANN Pianokvintetto op. 44
BEETHOVEN Pianokonsertto nro 3

#majlind2017

  • Virtuoosi Jiyoung, superpianisti Mackenzie ja syvällinen Hyo-Eun

    Maj Lind -pianokilpailun toinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -kilpailun toisessa orkesterifinaalissa kuultiin virtuoosista Jiyoung Kimiä, superpianisti Mackenzie Melemediä sekä introverttiä ja syvällistä Hyo-Eun Parkia. - Lue Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin arviot toisen orkesterifinaalin esityksistä. Toisena orkesterifinaali-iltana torstaina 31.8.

  • Yhdysvaltalainen Mackenzie Melemed voitti Maj Lind -pianokilpailun 2017

    Seuraa kilpailua osoitteessa yle.fi/klassinen

    Yhdysvaltalainen 22-vuotias Mackenzie Melemed on Maj Lind -pianokilpailun voittaja 2017. "Olen sanaton! Oli ihana kilpailla Suomessa. Aion maksaa opintolainojani tällä palkinnolla", totesi Melemed voittajahaastattelussa. Voittajan palkinto on 30.000 euroa.

  • Aito Hannu, karismaattinen Jun ja pianon sankaritar So

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäisessä orkesterifinaalissa kuultiin "aitoa Hannua", karismaattista Jun Bouyterey-Ishidoa ja pianon sankaritarta, So Hyang In'iä. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi ensimmäisen orkesterifinaalin esitykset.

  • Kamarimusiikkifinaali tulvi romanttista tunnetta

    Maj Lind -pianokilpailun kamarimusiikkifinaali.

    Kamarimusiikkifinaalin romanttiseen tunneaaltoiluun eläytyessään unohti viimeistään, että Maj Lindeissä on kysymys ankaran kansainvälisen pianokilpailun loppusuorasta. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi kamarimusiikkifinaalin esitykset.