Hyppää pääsisältöön

Näin autat ystävää kriisitilanteessa – Lue psykoterapeutin ohjeet

Nainen pitelee päätään käsien välissä. Ystävä tukee ja lohduttaa.
Nainen pitelee päätään käsien välissä. Ystävä tukee ja lohduttaa. Kuva: Yle, Tero Kyllönen Akuutti (ohjelma),ystävä

Sairaus, raskaat menetykset, henkiset traumat – erilaiset elämänkriisit koskettavat meitä kaikkia. Miten ystävää tulisi lähestyä kriisin hetkellä? Mitä voi sanoa, miten lohduttaa oikein?

Psykologian tohtori Katri Kanninen toimii psykoterapeuttina ja on työssään tutkinut myös traumoja.

– Yhteistä traumoille on menetyksen kokemus – menettää läheisen, ehkä oman kotinsa. Menetys voi olla myös psyykkistä, hallinnan tai turvallisuuden tunteen menetystä.

– Puhuminen ja purkaminen, jollain tavalla asian ulos saaminen on ykkösasia. Sellainen henkilö selviää helpommalla, jolla on vahva sosiaalinen verkosto ja hän uskaltaa puhua ystävilleen tapahtumasta ja tunteistaan.

Ystävän tuki kriisitilanteessa auttaa pitkälle tulevaisuuteen.

Näin autat parhaiten ystävääsi kriisitilanteessa

  • Kuuntele, tarjoa lohtua ja lämpöä.
  • Kuuntele aktiivisesti, esitä kysymyksiä.
  • Älä kauhistele tapahtunutta.
  • Kaikki reagointitavat ovat sallittuja. Älä kerro ystävällesi, miten kriisissä pitäisi käyttäytyä tai miten siihen kuuluisi reagoida.
  • Jos ystävä eristäytyy, kisko hänet ulos!
  • Jos olet huolissasi ystäväsi jaksamisesta, kerro se hänelle.
  • Joskus on niin poikki, ettei itse jaksa hakea apua, silloin ystävän tuki myös avun hakemisessa on tarpeen.
  • Joskus ystäväkin saattaa tulla liian kuormitetuksi tai ottaa liiallisen kuuntelijan roolin. Kerro rehellisesti, jos et jaksa.
  • Innosta tekemään yhdessä välillä jotain iloisia asioita. Sekin on tärkeää.

Asiantuntija: KATRI KANNINEN, PsT, psykologi, kouluttajapsykoterapeutti (KAT), Lyhytterapiatalo Shortum

Lue Anne Villmanin tarina: Vaikea avioero, kaksi rintasyöpää, tulipalo – "Kriisiin ei saa jäädä rypemään"

Akuutti – tutkittua tietoa terveydestä ja hyvinvoinnista. Rohkeita ihmisiä ja inhimillisiä tarinoita. Liity joukkoomme Facebookissa!

  • Tiesitkö tämän mansikasta?

    Mansikka on c-vitamiinipitoinen terveysherkku.

    Suomalaisten kesäherkku mansikka on makoisa terveysmarja. Mansikka sisältää C-vitamiinia enemmän kuin mandariini ja sillä on todettu olevan vaikutusta muun muassa sydän- ja verisuonisairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa.

  • Lepoloma ei olekaan paras vaihtoehto? Tutkijan viisi lomavinkkiä: "Aktiivisuus palauttaa paremmin kuin löhöily"

    Aktiivisuus palauttaa paremmin kuin pelkkä löhöily.

    Loma riippumatossa pötkötellen voi kuulostaa houkuttelevalta, mutta palautumisen kannalta se ei ole paras ratkaisu. Lomalla kannattaa olla aktiivinen ja tehdä itselle mieluisia asioita. Jopa rankka urheilusuoritus voi olla palauttavampaa kuin sohvaperunana makaaminen, lupaa Työterveyslaitoksen erikoistutkija Satu Pakarinen.