Hyppää pääsisältöön

Näin autat ystävää kriisitilanteessa – Lue psykoterapeutin ohjeet

Nainen pitelee päätään käsien välissä. Ystävä tukee ja lohduttaa.
Nainen pitelee päätään käsien välissä. Ystävä tukee ja lohduttaa. Kuva: Yle, Tero Kyllönen Akuutti (ohjelma),ystävä

Sairaus, raskaat menetykset, henkiset traumat – erilaiset elämänkriisit koskettavat meitä kaikkia. Miten ystävää tulisi lähestyä kriisin hetkellä? Mitä voi sanoa, miten lohduttaa oikein?

Psykologian tohtori Katri Kanninen toimii psykoterapeuttina ja on työssään tutkinut myös traumoja.

– Yhteistä traumoille on menetyksen kokemus – menettää läheisen, ehkä oman kotinsa. Menetys voi olla myös psyykkistä, hallinnan tai turvallisuuden tunteen menetystä.

– Puhuminen ja purkaminen, jollain tavalla asian ulos saaminen on ykkösasia. Sellainen henkilö selviää helpommalla, jolla on vahva sosiaalinen verkosto ja hän uskaltaa puhua ystävilleen tapahtumasta ja tunteistaan.

Ystävän tuki kriisitilanteessa auttaa pitkälle tulevaisuuteen.

Näin autat parhaiten ystävääsi kriisitilanteessa

  • Kuuntele, tarjoa lohtua ja lämpöä.
  • Kuuntele aktiivisesti, esitä kysymyksiä.
  • Älä kauhistele tapahtunutta.
  • Kaikki reagointitavat ovat sallittuja. Älä kerro ystävällesi, miten kriisissä pitäisi käyttäytyä tai miten siihen kuuluisi reagoida.
  • Jos ystävä eristäytyy, kisko hänet ulos!
  • Jos olet huolissasi ystäväsi jaksamisesta, kerro se hänelle.
  • Joskus on niin poikki, ettei itse jaksa hakea apua, silloin ystävän tuki myös avun hakemisessa on tarpeen.
  • Joskus ystäväkin saattaa tulla liian kuormitetuksi tai ottaa liiallisen kuuntelijan roolin. Kerro rehellisesti, jos et jaksa.
  • Innosta tekemään yhdessä välillä jotain iloisia asioita. Sekin on tärkeää.

Asiantuntija: KATRI KANNINEN, PsT, psykologi, kouluttajapsykoterapeutti (KAT), Lyhytterapiatalo Shortum

Lue Anne Villmanin tarina: Vaikea avioero, kaksi rintasyöpää, tulipalo – "Kriisiin ei saa jäädä rypemään"

Akuutti – tutkittua tietoa terveydestä ja hyvinvoinnista. Rohkeita ihmisiä ja inhimillisiä tarinoita. Liity joukkoomme Facebookissa!

  • Tiesitkö tämän melatoniinista?

    Melatoniini - kehon oma unilääke

    Melatoniini on tärkeä hormoni ihmisen normaalin vuorokausirytmin säilymisen ja hyvän unen kannalta. Lääkkeenä käytettynä sen teho perustuu melatoniinin nukahtamista helpottavaan vaikutukseen ja kykyyn rytmittää elimistön uni-valverytmiä. Melatoniini toimii monella hyvin etenkin lievemmän, tilapäisen unettomuuden hoidossa.

  • Apua, aikuinen naamani kukkii!

    Ikävä kasvoihottuma voi tulla seuralaiseksi aikuisena.

    Akne, POD ja ruusufinni – Vaikka teini-iän näppylöiltä olisikin välttynyt, voi ikävä kasvoihottuma tulla seuralaiseksi aikuisena. Kasvoihottuman taustalla voi olla esimerkiksi hormonaaliset muutokset, ruokavalio, stressi tai kosmetiikka, sanoo ihotautilääkäri.

  • "Helvetillinen kipu, maailman paras palkinto" – Kerro synnytyskokemuksesi

    Akuutin synnytyskysely

    Oliko synnytys ja kivut kamalinta ikinä, helppo pullautus vai jotain siltä väliltä? Miten sun synnytys meni? Akuutissa käsitellään syksyn aikana synnytyskipua ja synnytyksestä palautumista. Kokemuksesi ja tuntemuksesi ovat meille tärkeitä, jotta saamme naisten oman äänen kuuluviin.

  • Piikkikammo varjosti Sannan raskautta: "Selvisin hormonipistoksista tukihenkilön avulla"

    Piikkikammoa voi helpottaa moni eri tavoin.

    Sannan elämää on lapsuudesta asti haitannut järjellä selittämätön ilmiö – piikkikammo. Raskaaksi tuleminen oli Sannalle yhtä piinaa. Joka kymmenes suomalainen kärsii jostakin pelosta niin, että se haittaa elämää tai toimintakykyä. Voiko fobiasta koskaan päästä lopullisesti eroon? Lue myös altistushoidon pienet askeleet.