Hyppää pääsisältöön

Tiesitkö tämän B12-vitamiinista?

B12-vitamiinipillereitä
B12-vitamiinipillereitä Kuva: Mira Pelo Akuutti (ohjelma),vitamiinit

B12 on aivoille ja hermostolle välttämätön vitamiini. Sen puutostila voi johtaa vakaviin oireisiin, kuten anemiaan tai tuntoaistin ja muistin häiriöihin. Useimmat meistä saavat B12-vitamiinia riittävästi ravinnosta, mutta riskiryhmään kuuluvat ennen kaikkea ikääntyneet ja vegaanit. Tunnetuin B12-vitamiinin vaikutus on energian ja virkeyden lisääntyminen.

B12-vitamiini faktalaatikko
B12-vitamiini faktalaatikko Kuva: Mira Pelo Akuutti (ohjelma),B12-vitamiini,B12

Suomalaiset saavat B12-vitamiinia keskimäärin riittävästi: naiset 4,5 µg /vrk ja miehet 6,6 µg /vrk

B12-vitamiini varastoituu ihmiskehossa maksaan. Normaalisti maksaan varastoituva määrä riittää pariksi vuodeksi tyydyttämään elimistön tarpeen, vaikka vitamiinin saanti loppuisi.

B12-vitamiinia saa vain eläinkunnan tuotteista.

B12-vitamiinia saadaan yksinomaan eläinkunnan tuotteista; maksasta, munuaisista, kalasta sekä liha- ja maitotuotteista. B12 syntetisoituu tiettyjen bakteerien toimesta eläinten ruoansulatuskanavassa, josta se siirtyy edelleen eläinten kudoksiin. Siksi B12-vitamiinia esiintyy vain eläinkunnasta peräisin olevissa elintarvikkeissa.

Normaali monipuolinen ruokavalio sisältää moninkertaisen määrän B12-vitamiinia suosituksiin nähden.

Nämä ruokalajit sisältävät eniten B12-vitamiinia (Fineli)

B12-puute aiheuttaa vakavia oireita.

Puutostila voi syntyä eri tavoin. Monipuolinenkaan ruokavalio ei turvaa B12-saantia, jos potilaalla on imeytymisongelma.Tämä koskee erityisesti ikääntyneitä.

Puutoksen oireita ovat muun muassa anemia ja hermosto-oireet, kuten tuntoaistin ja muistin häiriöt ja kehon ääriosien pistely ja puutuminen. Pitkäaikainen puutos voi aiheuttaa pysyviä hermostollisia vaurioita.

B12-vitamiinin merkityksestä väitöskirjan tehnyt lääketieteen lisensiaatti Saila Loikas korostaa hoidon aloittamista mahdollisimman aikaisessa vaiheessa palautumattomien vaurioiden estämiseksi.

– Lihasheikkous ja jalkojen asentotunnon häiriintyminen ovat jo ääreishermostovaurion myöhäisiä vaiheita, Loikas selvittää.

– B12-puute on vakavimmillaan liitetty myös neuropsykiatrisiin tilanteisiin, kuten keskittymisvaikeudet, muistihäiriöt, dementia, depressio ja jopa psyykoottiset oireet.

Vegaanille B12 on elintärkeä.

Tiukkaa kasvisruokavaliota noudattavat vegaanit saattavat kärsiä B12-vitamiinin puutoksesta ja siksi jokaisen vegaaniksi ryhtyvän pitäisikin huolehtia riittävästä B12-vitamiinin saannista heti alusta alkaen.

B12-vitamiinia on lisätty moniin vegaaniruokavalioon sopiviin elintarvikkeisiin. Täydennetyissä elintarvikkeissa ja ravintolisissä esiintyvä B12-vitamiini on aina mikrobien tuottamaa, eli sitä ei ole eristetty lihasta tai muista eläinkunnan tuotteista ja sopii siis vegaaneille. Kasvisperäisestä ruoasta B12-vitamiinia ei saa.

Merilevien, sienten ja fermentoitujen tuotteiden käyttö ei myöskään turvaa B12-vitamiinin saantia. Ne sisältävät lähinnä B12-vitamiinin analogeja, joilla ei ole biologista aktiivisuutta ihmiskehossa ja jotka estävät aktiivisen B12-vitamiinin toimintaa kehossa.

Jos saat liian vähän B12-vitamiinia, valitse jokin näistä vaihtoehdoista:

  • Käytä täydennettyjä elintarvikkeita 2-3 kertaa päivässä saadaksesi ainakin 3 μg vitamiinia
  • Syö päivittäin yksi B12-vitamiinitabletti sisältäen vähintään 10 μg vitamiinia
  • Ota kahdesti viikossa vähintään 1000 μg annos vitamiinia ravintolisänä

Tärkeää B12-vitamiinin ravintolisänä nauttimisessa on sen säännöllinen ja riittävä käyttö. Jos ruoankäyttö vaihtelee päivästä toiseen, voi ravintolisien käyttö olla suositeltavampi ja varmempi vaihtoehto.

(Lotta Pelkonen, TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti)

B12-vitamiinin puutetta on helppo hoitaa.

Joka kymmenes yli 65-vuotiais suomalainen kärsii B12-vitamiinin puutteesta. B12-vitamiinin riittävä saanti varmistetaan monipuolisella ruokavaliolla ja tarvittaessa vitamiinitabletteilla ja pistoksilla.

Saila Loikaksen mukaan B12-vitamiinin puutetta on helppo hoitaa, mutta sen varhaisen puutteen diagnostiikka on vaikeaa.

– B12-vitamiinipitoisuus tutkitaan laboratoriokokeilla, mutta kokeiden valinta ja tulkinta on ongelmallista.

– B12-vitamiinin puutetta on hyvin helppo hoitaa elinikäisellä vitamiinikorvauksella, jos vitamiinin puutteeseen on pysyvä syy. Muuten vitamiininpuutos korjataan kunnes puutoksen syy on poistettu, Loikas selvittää.

ASIANTUNTIJA:
SAILA LOIKAS, lääketieteen lisensiaatti, TYKSLab

Lähteet:
Duodecim: Terveyskirjasto
Fineli

Lue myös:
Teisitkö tämän mustikasta?
Tiesitkö tämän puolukasta?
Tiesitkö tämän tyrnistä?

Akuutti – tutkittua tietoa terveydestä ja hyvinvoinnista. Rohkeita ihmisiä ja inhimillisiä tarinoita. Liity joukkoomme Facebookissa!