Hyppää pääsisältöön

Tiesitkö tämän B12-vitamiinista?

B12-vitamiinipillereitä
B12-vitamiinipillereitä Kuva: Mira Pelo Akuutti (ohjelma),vitamiinit

B12 on aivoille ja hermostolle välttämätön vitamiini. Sen puutostila voi johtaa vakaviin oireisiin, kuten anemiaan tai tuntoaistin ja muistin häiriöihin. Useimmat meistä saavat B12-vitamiinia riittävästi ravinnosta, mutta riskiryhmään kuuluvat ennen kaikkea ikääntyneet ja vegaanit. Tunnetuin B12-vitamiinin vaikutus on energian ja virkeyden lisääntyminen.

B12-vitamiini faktalaatikko
B12-vitamiini faktalaatikko Kuva: Mira Pelo Akuutti (ohjelma),B12-vitamiini,B12

Suomalaiset saavat B12-vitamiinia keskimäärin riittävästi: naiset 4,5 µg /vrk ja miehet 6,6 µg /vrk

B12-vitamiini varastoituu ihmiskehossa maksaan. Normaalisti maksaan varastoituva määrä riittää pariksi vuodeksi tyydyttämään elimistön tarpeen, vaikka vitamiinin saanti loppuisi.

B12-vitamiinia saa vain eläinkunnan tuotteista.

B12-vitamiinia saadaan yksinomaan eläinkunnan tuotteista; maksasta, munuaisista, kalasta sekä liha- ja maitotuotteista. B12 syntetisoituu tiettyjen bakteerien toimesta eläinten ruoansulatuskanavassa, josta se siirtyy edelleen eläinten kudoksiin. Siksi B12-vitamiinia esiintyy vain eläinkunnasta peräisin olevissa elintarvikkeissa.

Normaali monipuolinen ruokavalio sisältää moninkertaisen määrän B12-vitamiinia suosituksiin nähden.

Nämä ruokalajit sisältävät eniten B12-vitamiinia (Fineli)

B12-puute aiheuttaa vakavia oireita.

Puutostila voi syntyä eri tavoin. Monipuolinenkaan ruokavalio ei turvaa B12-saantia, jos potilaalla on imeytymisongelma.Tämä koskee erityisesti ikääntyneitä.

Puutoksen oireita ovat muun muassa anemia ja hermosto-oireet, kuten tuntoaistin ja muistin häiriöt ja kehon ääriosien pistely ja puutuminen. Pitkäaikainen puutos voi aiheuttaa pysyviä hermostollisia vaurioita.

B12-vitamiinin merkityksestä väitöskirjan tehnyt lääketieteen lisensiaatti Saila Loikas korostaa hoidon aloittamista mahdollisimman aikaisessa vaiheessa palautumattomien vaurioiden estämiseksi.

– Lihasheikkous ja jalkojen asentotunnon häiriintyminen ovat jo ääreishermostovaurion myöhäisiä vaiheita, Loikas selvittää.

– B12-puute on vakavimmillaan liitetty myös neuropsykiatrisiin tilanteisiin, kuten keskittymisvaikeudet, muistihäiriöt, dementia, depressio ja jopa psyykoottiset oireet.

Vegaanille B12 on elintärkeä.

Tiukkaa kasvisruokavaliota noudattavat vegaanit saattavat kärsiä B12-vitamiinin puutoksesta ja siksi jokaisen vegaaniksi ryhtyvän pitäisikin huolehtia riittävästä B12-vitamiinin saannista heti alusta alkaen.

B12-vitamiinia on lisätty moniin vegaaniruokavalioon sopiviin elintarvikkeisiin. Täydennetyissä elintarvikkeissa ja ravintolisissä esiintyvä B12-vitamiini on aina mikrobien tuottamaa, eli sitä ei ole eristetty lihasta tai muista eläinkunnan tuotteista ja sopii siis vegaaneille. Kasvisperäisestä ruoasta B12-vitamiinia ei saa.

Merilevien, sienten ja fermentoitujen tuotteiden käyttö ei myöskään turvaa B12-vitamiinin saantia. Ne sisältävät lähinnä B12-vitamiinin analogeja, joilla ei ole biologista aktiivisuutta ihmiskehossa ja jotka estävät aktiivisen B12-vitamiinin toimintaa kehossa.

Jos saat liian vähän B12-vitamiinia, valitse jokin näistä vaihtoehdoista:

  • Käytä täydennettyjä elintarvikkeita 2-3 kertaa päivässä saadaksesi ainakin 3 μg vitamiinia
  • Syö päivittäin yksi B12-vitamiinitabletti sisältäen vähintään 10 μg vitamiinia
  • Ota kahdesti viikossa vähintään 1000 μg annos vitamiinia ravintolisänä

Tärkeää B12-vitamiinin ravintolisänä nauttimisessa on sen säännöllinen ja riittävä käyttö. Jos ruoankäyttö vaihtelee päivästä toiseen, voi ravintolisien käyttö olla suositeltavampi ja varmempi vaihtoehto.

(Lotta Pelkonen, TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti)

B12-vitamiinin puutetta on helppo hoitaa.

Joka kymmenes yli 65-vuotiais suomalainen kärsii B12-vitamiinin puutteesta. B12-vitamiinin riittävä saanti varmistetaan monipuolisella ruokavaliolla ja tarvittaessa vitamiinitabletteilla ja pistoksilla.

Saila Loikaksen mukaan B12-vitamiinin puutetta on helppo hoitaa, mutta sen varhaisen puutteen diagnostiikka on vaikeaa.

– B12-vitamiinipitoisuus tutkitaan laboratoriokokeilla, mutta kokeiden valinta ja tulkinta on ongelmallista.

– B12-vitamiinin puutetta on hyvin helppo hoitaa elinikäisellä vitamiinikorvauksella, jos vitamiinin puutteeseen on pysyvä syy. Muuten vitamiininpuutos korjataan kunnes puutoksen syy on poistettu, Loikas selvittää.

ASIANTUNTIJA:
SAILA LOIKAS, lääketieteen lisensiaatti, TYKSLab

Lähteet:
Duodecim: Terveyskirjasto
Fineli

Lue myös:
Teisitkö tämän mustikasta?
Tiesitkö tämän puolukasta?
Tiesitkö tämän tyrnistä?

Akuutti – tutkittua tietoa terveydestä ja hyvinvoinnista. Rohkeita ihmisiä ja inhimillisiä tarinoita. Liity joukkoomme Facebookissa!

  • Saako sadesää mielesi matalaksi? Näin sää vaikuttaa sinuun

    Säällä on iso vaikutus mielialaamme.

    Lievimmillään huonoksi koettu sää aiheuttaa mielipahaa ja pettymyksen tunteita lomalaiselle. Joillakin sää voi vaikuttaa jopa terveydentilaan. Ihmisten kokemukset säästä ovat todellisia, mutta onko asiasta tutkimustietoa? Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Timo Partonen vastaa kysymyksiin.

  • Asenne ratkaisee! – Sääriproteesi ei hidasta 3-vuotiaan Luca-Emilin menoa

    Luca-Emilin jalka amputoitiin 7 kuukauden iässä.

    Kolmevuotias Luca-Emil Mykkänen syntyi ilman pohjeluuta. Vamma selvisi äidille jo raskausaikana ja hän huolehti, miten lapsi tulee pärjäämään. Voiko hän koskaan kävellä? Huoli oli kuitenkin turha. Sääriproteesi ei hidasta Luca-Emilin menoa millään tavalla – pienen pojan vauhti on välillä niin kova, että vanhemmat joutuvat toppuuttelemaan menoa.

  • Tiesitkö tämän vadelmasta?

    Vadelma on yksi kuitupitoisimmista marjoista.

    Vadelma on yksi kuitupitoisimmista marjoista – siksi sen syöminen tekee erityisen hyvää suolistolle. Vadelman on todettu ennaltaehkäisevän monia kroonisia sairauksia ja estävän syöpäsolujen kasvua.