Hyppää pääsisältöön

Susanna Mälkin ja Berliiniin filharmonikkojen Sibelius nosti kyyneleet silmiin

Susanna Mälkki ja Berliinin filharmonikot syyskuussa 2017
Susanna Mälkki kiittää Berliinin filharmonikkoja Sibeliuksen toisen sinfonian jälkeen. Susanna Mälkki ja Berliinin filharmonikot syyskuussa 2017 Kuva: Anja Lankinen Susanna Mälkki,Berliinin filharmonikot

"Hän on niukkaeleinen, koska hän osaa asiansa, ei tarvita ylenpalttista koreografiaa, poukkoilua johtajan korokkeella, musiikki pysyy koko ajan pääosassa." Anja Lankinen oli kuulijoiden joukossa, kun Susanna Mälkki johti toisen kerran Berliinin filharmonikkoja syyskuun alussa.

Viime viikonloppuna, 9.-10.9. oli Berliinin filharmoniassa kaksi konserttia, jotka olisivat voineet hyvin kuulua Suomi 100 -nimikkeen alle, siksi että ohjelmassa oli Sibeliuksen toinen sinfonia ja siksi, että kapellimestarina oli Susanna Mälkki.

Berliner Morgenpostin kriitikko Felix Stephan tiesi kertoa, että kymmenen vuoden sisällä Susanna Mälkki on vasta toinen naispuolinen kapellimestari Berliinin filharmonikoiden edessä. Se toinen on ranskalainen barokkispesialisti Emmanuelle Haïm. Molemmat rouvat debytoivat maaliskuussa 2008 samana iltana ja molemmille onnistui se, mikä ei vielä koskaan ollut onnistunut kellekään muulle naispuoliselle kapellimestarille; he saivat uusintakutsun.

Berliinin filharmonia.
Berliinin filharmonia vietti 50-vuotisjuhliaan pari vuotta sitten. Berliinin filharmonia. Kuva: Anja Lankinen Berliinin filharmonia

Konsertti kuului Musikfest Berlin –musiikkijuhlien 31.8.-18.9.2017 tarjontaan, jossa konsertteja on valtavasti; sinfoniakonsertteja, kamarikonsertteja, resitaaleja, oopperaa. Claudio Monteverdin syntymästä tulee kuluneeksi 450 vuotta ja sitä juhlitaan ainakin kolmen oopperan voimin. Tahtipuikkoa heiluttaa Sir John Eliot Gardiner. La Scalan orkesteri Riccardo Chaillyn johdolla tuo Verdiä ja Brahmsia, Amsterdamin Consertgebouwn orkesteri esittää Daniele Gattin johdolla mm. Brucknerin 9. sinfonian. Toissakertaisen Mirjam Helin -laulukilpailun voittaja Julia Lezhneva on mukana ainakin Mozartin Requiemissä, ja paljon on muitakin tuttuja nimiä. Nämä meidän Berliinin kaikki orkesterit ylikapellimestareineen ovat tietysti mukana sekä muita saksalaisia orkestereita. On uutta ja vanhaa ja vielä vanhempaa musiikkia eli jokaiselle jotakin.

Busonin kunnianosoitus valssikuninkaalle

Vaan palataanpa takaisin viime viikonlopp filharmoniassa. Sama Susanna Mälkin ja Berliinin filharmonikkojen konsertti esitettiin sekä lauantaina 9. että sunnuntaina 10. syyskuuta. Itse olin kuulijana lauantai-illan konsertissa. Tämä oli vasta toinen kerta, kun kuulin filharmonikkoja livenä. Edellinen kerta oli jokunen vuosi sitten ja silloin johtajan korokkeella seisoi Zubin Mehta.

Ohjelman säveltäjänimet olivat mielenkiintoisia; Ferruccio Busoni (1866-1924) ja Jean Sibelius (1865-1957) olivat melkein saman ikäisiä, Béla Bartók (1881-1945) oli Sibeliusta 15 vuotta nuorempi. Sibelius eli heistä pisimpään.

Konsertti alkoi Busonin orkesteriteoksella Tanz-Walzer für Orchester op. 53. Säveltäjä ihaili valssikuningas Johann Straussia ja se on kunnianosoitus Straussille. Filharmonikot kantaesittivät kappaleen säveltäjän johdolla vuonna 1921 ja nyt lähes sata vuotta myöhemmin oli tiettävästi teoksen toinen esitys. Entisenä nuotti-ihmisenä arvuuttelin, että olivatkohan ne, ne samat nuotit kuin kantaesityksessä? Kappale jäi kyllä minulle pikkasen vieraaksi. Olisi vaatinut ainakin toisen kuulemisen. Yritin kuunnella sitä netistä sunnuntaina livestriimauksena, mutta esitys pätki koko ajan, joten en tullut hullua hurskaammaksi. Vaan on mielenkiintoista, mitä Busoni sanoi uudesta ja vanhasta musiikista: "Uudessa kuten vanhassa musiikissa on hyvää ja huonoa, aitoa ja epäaitoa. Absoluuttista uutta musiikkia ei ole olemassa – vain aikaisemmin tai myöhemmin syntynyttä; kauemmin kukoistavaa tai nopeammin lakastuvaa. Aina on oleva uutta musiikkia ja aina on oleva vanhaa musiikkia." Näinhän se on, vai mitä?

Bartók tarjosi vau-elämyksen

Illan solistinumerona kuulimme Béla Bartókin toisen viulukonserton esittäjänä amerikkalainen Gil Shaham. Viulisti muuten debytoi Filharmonikkojen kanssa vuonna 1988 ja silloin kappale oli, mikäs muukaan kuin Sibeliuksen viulukonsertto ja kapellimestarina toimi Sir Colin Davis. Minulla ei ollut mitään kuulokuvaa Bartókin konsertosta, joten kuuntelin sitä puhtain korvin. Ja sitten tuli vau-elämys. Se oli ihana, kaunis, romanttinen konsertto! Nyt pidän kyllä silmäni auki, että pääsen kuulemaan sen uudestaan!

Viulutaiteilija Gil Shaham
Viulutaiteilija Gil Shaham Bartókin toisen viulukonserton solistina. Anja on napannut kuvan Berliinin filharmonikkojen livestriimistä. Viulutaiteilija Gil Shaham Kuva: Anja Lankinen Gil Shaham

Ja entä sitten solisti, tuo maailmoja syleilevä Gil Shaham, joka tuntui haluavan sanoa: "I love you all!" Hän oli hyvin eläväinen lavalla. Oli välillä selin yleisöön ja otti kontakteja soittajiin: ”Hei tehdään tämä yhdessä!”. Ja he tekivät sen yhdessä. Aivan huippuesitys tuosta konsertosta.

Yleisö oli haltioissaan ja vaati ylimääräistä. Nähtiin hauska pieni episodi lavalla, kun kapellimestari ja solisti kävivät keskustelua elekielellä. Lopulta kapellimestari sai solistin ”ymmärtämään” yleisön vaatimuksen ja saimme kuulla Bachia. Kun Susanna jäi seisomaan ja kuuntelemaan siihen lavan reunalle, niin kohtelias toisen pultin soittajaherra teki hänelle tilaa tuolillaan ja hyvinhän he siihen mahtuivat molemmat. Se oli sympaattinen ele ja sai yleisön hyväksyvästi naurahtamaan.

Yleisön pitää saada välillä hengähtää, sitten taas lisätään kaasua

Tiesittekö muuten, mitä Sibelius vastasi, kun Yehudi Menuhin kysyi häneltä, kuka on 20. vuosisadan suurin säveltäjä? "Merkittävin säveltäjä on Béla Bartók.” Huomaatteko, että Sibelius sanoi merkittävin säveltäjä, ei suurin - koska suurin oli ehkä hän itse.

Väliajan jälkeen tuli sitten se, jonka vuoksi erityisesti olin laittautunut paikalle, Sibeliuksen toinen sinfonia. Odotin jännittyneenä, mitä tulemaan pitää, sillä olen ollut monta kertaa pettynyt keskieurooppalaisten orkesterien tapaan soittaa Sibeliusta. Erityisesti vaskipuhaltajat ovat usein särähtäneet korvaani. Tiesin toki, että Berliinin Filharmonikoilla on perinteitä Sibelius-soitosta, ovat soittaneet paljon sinfonioita ja heillä taitaa olla niistä useita levytyksiäkin.

Kun ensimmäiset sävelet kajahtivat ilmoille, tuli heti tunne, että tämän minä tunnen, tämä on minun musiikkiani. Tunsin itseni niin suomalaiseksi kuin vain ulkomailla voi tuntea. Kyyneleet pyrkivät esiin toinen toistaan ihanampien tuttujen teemojen myötä. Tämä orkesteri osaa soittaa Sibeliusta. Susannan kaunis hymy lumosi soittajat ja he reagoivat herkästi kapellimestarin pyyntöihin. Pidän Susanna Mälkin tavasta johtaa orkesteria. Hän on niukkaeleinen, koska hän osaa asiansa - ja orkesteri osaa asiansa. Ei tarvita mitään ylenpalttista koreografiaa ja poukkoilua johtajan korokkeella. Musiikki pysyy koko ajan pääosassa.

Susanna Mälin nimi Berliinin filharmoniassa
Susanna Mälkin nimi hänelle varatun pukuhuoneen ovessa. Susanna Mälin nimi Berliinin filharmoniassa Kuva: Anja Lankinen Susanna Mälkki

Sitten päästiin sinfonian viimeiseen osaan tempossa Allegro moderato. Ja nyt alkoi loppuhuipentuman rakentaminen. Se on tarkkaa hommaa, ettei vedetä liian aikaisin täysillä. Yleisön pitää saada välillä hengähtää ja sitten taas lisätään kaasua. Ja yhä uudelleen tulivat ne tutut teemat ja nyt olivat taas kyyneleet silmissä. Jouset sahasivat kuin henkensä edestä ja tuntui, että koko orkesteri oli hurmoksessa. Ja sitten tuli se aurinko ja viimeinen duuri-sointu ja suuri vapauden tunne: olemme voittaneet!

Kiitos Susanna Mälkki, kiitos Berliinin filharmonikot, kun tarjositte minulle ja kaikille mukana olleille tämän upean, ihanan elämyksen! Susanna, tule pian uudestaan Berliiniin, me odotamme sinua!

Anja Lankinen

Kirjoittaja Anja Lankinen on Suomen kansallisoopperan nuotistonhoitaja emerita, joka viihtyy tätä nykyä varsinkin Berliinissä. Anjan uteliaisuus ja rakkaus oopperaa kohtaan ei laannu.

Missä päin maailmaa tai koto-Suomea matkustit? Mitä innostavaa näit tai kuulit? Jaa elämyksesi muiden klassisen fanien kanssa ja kirjoita meille juttu matkaltasi. Lähetä meille yhteystietosi eli sähköpostisoitteesi tai puhelinnumerosi palautelomakkeen kautta, niin otamme yhteyttä.

Kommentit