Hyppää pääsisältöön

Kamus-kvartetti - viisitoista vuotta ja edelleen paranee!

Kun Kamus-jousikvartetti voitti Yleisradion vuoden levy 2016 -palkinnon, yhtenä kriteerinä oli loistelias ohjelmistosuunnittelu, jonka avulla näennäisen erilaiset teokset punoutuivat tiheäksi merkitysverkoksi. Samaa oivallusta on kvartetin uutuuslevyllä, kun Esa-Pekka Salosen Homunculus kohtaa Ligetin ensimmäisen ja Brittenin viimeisen jousikvarteton.

Kamus / Homunculus
Kamus / Homunculus Uudet levyt

Tänä vuonna Kamus-kvartetti viettää viisitoistavuotisjuhliaan, joten mistään nuorisojoukosta ei ole kyse. Juhlalevyn perusteella intensiteetti ja kunnianhimo ovat ennallaan, ja monipuolinen kvartettiosaaminen kehittynyt entisestään. Terhi Paldanius, Jukka Untamala, Jussi Tuhkanen ja Petja Kainulainen luovat arvosoittimillaan muhkean soinnin, joka kantaa ja hehkuu myös pianissimoissa ja rikkonaisiksi sävelletyissä tekstuureissa. Kansainvälisen tason yhteispelissä kuuluu sopivasti myös huumoria.

Levyn nimikappale, Salosen Homunculus, on menevää ja soinnillisesti huumaavaa musiikkia, jonka akustiset ideat tuntuvat välillä kaipaavan orkesterin syleilyyn. Esimerkiksi alkupuolen blokkiharmoniat vaativat kvartetilla soitettuna äärimmäistä puhtautta, johon Kamuskin yltää vain vaivoin; orkesterin massalla ongelmat saisi helpommin peittoon.

Virtuoosialkusoittona Homunculus on silti verraton. Vaan annas olla - Ligetin kvartetossa meno äityy entisestään. Alun orgaaninen kasvu yksinkertaisesta teemanpätkästä kunnon huutoon on todella vaikuttava, ja rytmisissä ryöpytyksissä kvartetti svengaa vastustamattomasti. Ihmeellisintä on silti se, kuinka Ligetin ailahtelevista käänteistä ja jyrkistä saumoista rakentuu kokonaisuus. Mitä ilmeisimmin Kamus-kvartetin oma sointi ja oma tyyli tukevat Ligetin musiikkia, eivät peitä.

Benjamin Brittenin sisäistyneessä ja mielikuvituksekkaassa mutta vankkarakenteisessa myöhäiskvartetossa on enemmän punaisia lankoja seurattavaksi. Nopeissa osissa soitto on aivan vähällä lipsahtaa yliyrittämisen puolelle, mutta kontrasti hitaisiin osiin on sitten sitä tehokkaampi. Lopputulemaksi jää, että Brittenin hiljainen elämänviisaus sopii päätöskappaleeksi hyvin.

Levy kannattaa kuunnella kokonaisuutena, koska silloin ohjelmistosuunnittelu pääsee tekemään taikojaan. Vaikka teosten tyylit ovat näennäisen etäällä toisistaan, yhteiseksi piirteeksi nousee säveltäjien tapa sitoa eri karaktäärejä yhteen sekä modernius ilman akateemisuuden häivää. Samalla teokset aloittavat kuulijan mielessä vilkkaan vuoropuhelun.

Vaikea kuvitella tätä parempaa kamarimusiikkilevyä - niin pitkälle on Kamus-kvartetti viidessätoista vuodessa ehtinyt, ja heidän mukanaan koko suomalainen esittävä säveltaide.

Esa-Pekka Salonen: Homunculus. György Ligeti: Jousikvartetto nro 1 "Metamorphoses Nocturnes". Benjamin Britten: Jousikvartetto nro 3. - Kamus-kvartetti. (Alba, ABCD 309)

Kuuntele Uudet levyt 8.9.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.

  • Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Pianisti Janne Oksanen jatkaa suomalaisen pianomusiikin taltioimista. Pari vuotta ilmestyneellä julkaisulla Oksanen tarttui kansallisesta sävel-aarteistostamme Toivo Kuulan suosittuihin pianokappaleisiin.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.