Hyppää pääsisältöön

Toiseen maailmaan viidensadan vuoden taakse

John Sheppard vetäisi musiikin historiassa sikäli lyhyen tikun, että hänen tarkkaa syntymävuottaan ei tiedetä - niinpä viisisataavuotisjuhlat jäävät viettämättä, kokonaislevytykset julkaisematta ja merkitys uudelleenarvioimatta. Onneksi Westminsterin katedraalikuorolla on niin pitkä historia, ettei se välitä pikku epätarkkuuksista, vaan juhlii Sheppardin noin viittäsataa vuotta upealla levyllä, jossa paljastuu hänen vokaalipolyfoniansa laveus, outous ja upeus.

John Sheppard / Media vita
John Sheppard / Media vita Uudet levyt

Levy käynnistyy kuusiäänisellä motetilla Media vita - ja heti kuulija nojautuu levollisesti taaksepäin. Sheppard ottaa kaiken tarvitsemansa ajan, jolloin kuulija kietoutuu paitsi kauneuteen myös ikuisuuden illuusioon. Mutta horteeseen kuulija ei takanojassaan vaivu, koska Sheppard annostelee musiikkiinsa salaperäisyyttä - ohi vilahtavia dissonansseja, harhaanjohtavia kadensseja, yllättäviä diskantti- tai alaäänten sooloja, liian pitkään jatkuvia pidätyksiä. Nykyihmisen käsittämän musiikki-ilmaisun näkökulmasta renessanssin vokaalipolyfonia tarkkoine sääntöineen on alituista rajankäyntiä turruttavan rikkeettömyyden ja valloittavan kauneuden välillä. Sheppard pysyttelee tämän rajan paremmalla puolella, ja tuntuu välillä ilmaisussaan hyvinkin henkilökohtaiselta - ainakin suhteessa aikalaisiin.

Westminsterin katedraalikuoro ei sitten todellakaan ole mikään massiivinen lauma yhteislaulajia, vaan tarkasti kontrolloitu, napakka kuoro, jossa poikaäänet ja miesäänet on saatu sointumaan erityisen hyvin yhteen. Kuoronjohtaja Martin Baker ei höystä musiikkia ylitulkinnalla, vaan antaa katedraaliakustiikan, vankkumattoman peruspuhtauden ja polyfonian virtauksen tehdä tehtävänsä. Ja se riittää kuljettamaan ensin puolen vuosituhannen taakse ja sitten toiseen maailmaan.

John Sheppard: Media vita; Gaude, gaude, gaude Maria; Missa Cantate. - Westminsterin katedraalikuoro/Martin Baker. Hyperion, CDA68187)

Kuuntele Uudet levyt 8.9.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    Yhdysvaltalainen John Luther Adams (s. 1953) tunnetaan vahvoja mielikuvia ja tilavaikutelmia tuovista äänimaisemistaan. Nyt päätöksensä saa 2010-luvulla valmistunut orkesteriteosten trilogia. Ensin oli Become River, sitten menestysteos Become Ocean, ja viimeisimpänä nyt ensilevytyksensä saanut Become Desert.

  • Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Maltillista levytystahtia ylläpitävä Helsingin kaupunginorkesteri on ylikapellimestarinsa Susanna Mälkin johdolla taltioinut Béla Bartókin varhaista näyttämömusiikkia.

  • Heinisen tuttuja uutuuksia

    Heinisen tuttuja uutuuksia

    Viime vuonna 80 vuotta täyttänyt Paavo Heininen tunnetaan sävellystuotantonsa lisäksi ennen kaikkea opetustyöstään. Heininen on arvostettu pedagogi, joka Sibelius-Akatemian sävellysprofessorin virassa toimiessaan oli taidemusiikin alueella merkittävä esteettisten suuntaviivojen määrittäjä Suomessa.