Hyppää pääsisältöön

Toiseen maailmaan viidensadan vuoden taakse

John Sheppard vetäisi musiikin historiassa sikäli lyhyen tikun, että hänen tarkkaa syntymävuottaan ei tiedetä - niinpä viisisataavuotisjuhlat jäävät viettämättä, kokonaislevytykset julkaisematta ja merkitys uudelleenarvioimatta. Onneksi Westminsterin katedraalikuorolla on niin pitkä historia, ettei se välitä pikku epätarkkuuksista, vaan juhlii Sheppardin noin viittäsataa vuotta upealla levyllä, jossa paljastuu hänen vokaalipolyfoniansa laveus, outous ja upeus.

John Sheppard / Media vita
John Sheppard / Media vita Uudet levyt

Levy käynnistyy kuusiäänisellä motetilla Media vita - ja heti kuulija nojautuu levollisesti taaksepäin. Sheppard ottaa kaiken tarvitsemansa ajan, jolloin kuulija kietoutuu paitsi kauneuteen myös ikuisuuden illuusioon. Mutta horteeseen kuulija ei takanojassaan vaivu, koska Sheppard annostelee musiikkiinsa salaperäisyyttä - ohi vilahtavia dissonansseja, harhaanjohtavia kadensseja, yllättäviä diskantti- tai alaäänten sooloja, liian pitkään jatkuvia pidätyksiä. Nykyihmisen käsittämän musiikki-ilmaisun näkökulmasta renessanssin vokaalipolyfonia tarkkoine sääntöineen on alituista rajankäyntiä turruttavan rikkeettömyyden ja valloittavan kauneuden välillä. Sheppard pysyttelee tämän rajan paremmalla puolella, ja tuntuu välillä ilmaisussaan hyvinkin henkilökohtaiselta - ainakin suhteessa aikalaisiin.

Westminsterin katedraalikuoro ei sitten todellakaan ole mikään massiivinen lauma yhteislaulajia, vaan tarkasti kontrolloitu, napakka kuoro, jossa poikaäänet ja miesäänet on saatu sointumaan erityisen hyvin yhteen. Kuoronjohtaja Martin Baker ei höystä musiikkia ylitulkinnalla, vaan antaa katedraaliakustiikan, vankkumattoman peruspuhtauden ja polyfonian virtauksen tehdä tehtävänsä. Ja se riittää kuljettamaan ensin puolen vuosituhannen taakse ja sitten toiseen maailmaan.

John Sheppard: Media vita; Gaude, gaude, gaude Maria; Missa Cantate. - Westminsterin katedraalikuoro/Martin Baker. Hyperion, CDA68187)

Kuuntele Uudet levyt 8.9.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.