Hyppää pääsisältöön

Virtuoosi Hamelin löysi jotain ihan muuta Feldmanista

Marc-André Hamelin tunnetaan teräsnäppisenä virtuoosina, joka kaivelee musiikin historiasta unohdettua mutta näyttävää soitettavaa, mitä vaikeampaa sitä parempi. Mutta ohhoh! Nyt Hamelin on löytänyt soitettavakseen minimalisti-eksentrikko Morton Feldmanin teoksen For Bunita Marcus: yli seitsemänkymmentä minuuttia hitaita, yksittäisiä säveliä, joista ei muodostu mitään mitä voisi pitää musiikkina. Virtuositeetin sijalla on meditaatio, ilmaisun sijalla on jatkuva hiljaisuus, draaman sijalla on tapahtumattomuus. Mitä siitä seuraa?

For Bunita Marcus / Marc-Andre Hamelin
For Bunita Marcus / Marc-Andre Hamelin Uudet levyt

Marc-André Hamelinille siitä on seurannut kääntymys. Morton Feldmanin musiikki on niin omalakista, että se vaatii kuulijoilta uskontoon rinnastuvaa luottamusta. For Bunita Marcus ei ole ainutlaatuinen kappale Feldmanin tuotannossa, mutta Feldman on ainutlaatuinen säveltäjä Hamelinin uralla. Hamelinin itse kirjoittamasta levytekstistä välittyy vasta kääntyneen innostus - hän innoissaan, jopa kiihkoissaan siitä, miten Feldmanin musiikissa kaikki onkin toisin.

Soitto on onneksi kaikkea muuta kuin kiihkeää. Feldmanin yksittäisten sävelten ja tapahtumattomuuden äärellä Hamelin malttaa meditoida kaikessa rauhassa, antaen musiikin tapahtua. Taiturillisuus on läsnä lähinnä siinä, että tarkka kosketus pitää soinnin kirkkaana ja tasapainoisena - ja harkitun dynaamisena jopa yli tunnin jatkuvassa pianissimossa.

Kuka tahansa osaisi soittaa Feldmanin kappaleita läpi, mutta harva viitsii, ja vielä harvemmalta löytyy vankka usko niiden sisältöön. Siksi Hamelinin levytys on tarpeellinen. En kuitenkaan voi sanoa, että juuri hänen tulkintansa kohottaisi Feldmanin musiikin arvoa, koska tämä musiikki vähät välittää tulkinnasta. Sen sijaan Hamelinin asema kansainvälisenä pianistitähtenä saattaa suurestikin vaikuttaa Morton Feldmanin musiikin arvostukseen.

Mutta miltä tämä levy tuntuu kuunnella? Minäpä kerron - se tuntuu vapauttavalta. For Bunita Marcus on niin erikoista musiikkia, että sille ei voi antaa mitään merkitystä, eikä sen tapahtumia voi mitenkään seurata. Siksi sen täytyy vain antaa tapahtua, sellaisenaan, ja silloin mieli kevenee maailman taakasta. Feldmanin musiikki on luopumista siitä osasta musiikkia, joka ei ole meditaatiota.

Morton Feldman: For Bunita Marcus. - Marc-André Hamelin. (Hyperion, CDA68048)

Kuuntele Uudet levyt 8.9.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    Yhdysvaltalainen John Luther Adams (s. 1953) tunnetaan vahvoja mielikuvia ja tilavaikutelmia tuovista äänimaisemistaan. Nyt päätöksensä saa 2010-luvulla valmistunut orkesteriteosten trilogia. Ensin oli Become River, sitten menestysteos Become Ocean, ja viimeisimpänä nyt ensilevytyksensä saanut Become Desert.

  • Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Maltillista levytystahtia ylläpitävä Helsingin kaupunginorkesteri on ylikapellimestarinsa Susanna Mälkin johdolla taltioinut Béla Bartókin varhaista näyttämömusiikkia.

  • Heinisen tuttuja uutuuksia

    Heinisen tuttuja uutuuksia

    Viime vuonna 80 vuotta täyttänyt Paavo Heininen tunnetaan sävellystuotantonsa lisäksi ennen kaikkea opetustyöstään. Heininen on arvostettu pedagogi, joka Sibelius-Akatemian sävellysprofessorin virassa toimiessaan oli taidemusiikin alueella merkittävä esteettisten suuntaviivojen määrittäjä Suomessa.

  • Dalbavien taidokkaita orkesterisoivuuksia

    Dalbavien taidokkaita orkesterisoivuuksia

    Hienostuneita sointivärejä, vivahteikasta orkestrointia sekä perinteistä virtuoosisuutta. Ainakin näitä voi kuulla tuoreelta Seattlen sinfoniaorkesterin omalta julkaisulta, joka sisältää orkesterin entisen nimikkosäveltäjän Marc-André Dalbavien (s. 1961) pääosin solisteille ja orkesterille laatimaa musiikkia.