Julkaisemme Ylestä lehdille lähetettyjä kirjoituksia, vastineita ja oikaisuja. Tämä kirjoitus on julkaistu Etelä-Suomen Sanomissa, Karjalaisessa ja Savon Sanomissa 15.9. sekä Keskisuomalaisessa 17.9.2017.
Marko Ahonen kirjoitti kolumnissaan (12.9.) Teemalauantain brändistä. Teemalauantain tuottaja Kati Sinisalo vastaa.
Hei Marko Ahonen, ja kiitos! Kirjoitit kauniisti Teemalauantai-brändistä ja teemailtojen sisällöistä. Samalla moitit ankarasti - ja hyvästä syystä - sitä, että Teemalauantai-sana on kadonnut Teeman ohjelmatiedoista. “En keksi yhtään hyvää syytä moiseen”, kirjoitat. Syy ei ehkä ole hyvä, mutta se on kipeän tosi: tekniikka.
Tiedoksi sinulle ja muillekin Teeman ystäville, että Teemalauantai-termin puuttuminen Ylen omista ohjelmatiedoista ja sitä kautta lehtien tv-ohjelmatiedoista johtuu ärsyttävästä teknisestä ominaisuudesta, johon törmäsimme siirtyessämme Femin kanssa samalle kanavapaikalle: Teemalauantain kaltaiset, monta ohjelmaa yhteen sitovat ryhmäslotit ovat tällä hetkellä ohjelmaoppaassa mahdottomia.
Mutta tämä on siis vain tekniikkaa. Teemalauantait ovat yhä olemassa, ja komea syksy on alkamassa. Luvassa on muun muassa Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin ja saksalaisen elokuvan historiaa.
Viime kevään kanavamuutoksissa myös Teeman musiikkidokumentit siirtyivät sunnuntai-illasta lauantai-iltaan. Lauantai-illoissa on vastedes aiempaa enemmän musiikkia ja musiikillisia teemoja (kuten mainitsemasi hieno Beatles-ilta) sekä liukumia loppuillan ohjelmien alkamisajoissa. Joskus koko ilta kello 20 alkaen on samaa teemaa, joskus ei.
Teemalauantai-termiä käytetään jatkuvasti Teeman viestinnässä, markkinoinnissa ja nettisivuilla. Ohjelmatietojen tekniseen ongelmaan etsitään paraikaa ratkaisua.
Kati Sinisalo
Teemalauantain tuottaja, Yle