Hyppää pääsisältöön

Tärinäharjoittelu auttaa, kun järkyttävä tilanne jää kehoon säilöön

TRE eli Tension and trauma releasing exercises on tehokas ja yksinkertainen itsehoitomenetelmä stressistä ja traumaattisista kokemuksista palautumiseen, sillä se perustuu kehon omaan luontaiseen tapaan poistaa jännitystä.

Tunnereaktioon liittyy aina kehollinen tuntemus

Stressaavat ja traumaattiset kokemukset saavat kehossa aikaan jännityksiä alaraajojen ja erityisesti lantion ja vatsan alueen syvissä lihaksissa.

Tunne ja sitä vastaavat kehon reaktiot ovat luonnollisia ja automaattisia sekä yksilöllisiä. Se, mikä toiselle on vain ohimenevää harmitusta tai pienen vatsannipistyksen aiheuttavaa jännitystä, on toiselle viikkokausien piinaavaa ahdistusta, joka jumittaa hartiat ja vatsan toiminnan.

– Pelottavassa tai stressaavassa tilanteessa ihmisen lonkankoukistajalihas jännittyy ja ihminen käpertyy suojaamaan keskivartaloaan, koska siellä sijaitsevat tärkeät sisäelimet, TRE-ohjaaja Laura Rantanen kertoo.
Äärimmäinen suoja syntyy ns. sikiöasennossa, jossa polvet koukistuvat vatsan eteen ja yläruumis käpertyy kohti polvia.
– Autonominen hermostomme ohjaa näitä selviytymismekanismeja, ne ovat nopeita ja tiedostamattomia, psykoterapeutti Rantanen tarkentaa.

Arjen stressaavissa tilanteissa jännitystä kertyy lihaksistoon ja lonkankoukistajaan vähitellen. Laura Rantanen muistuttaa tässäkin kohtaa nykyihmisen synnistä, liiasta istumisesta.
– Myös istuminen supistaa lantion etupuolen lihaksistoa, ja sitä aluetta pitäisikin huomata harjoittaa ja venytellä.

Jos et taistele tai pakene, lamaannut

Ihmisellä on biologinen ja neurologinen kyky palautua stressaavista tilanteista, pystymme jokainen käsittelemään jännitystä tietyn määrän. Jos raja ylittyy, keho alkaa vapista. Näin se vapauttaa jännitystä lihaksista.
– Jos joutuu vaikka autokolariin, siitä selviydyttyään ihminen saattaa alkaa holtittomasti täristä, TRE-ohjaaja Rantanen kuvailee kaikille nisäkkäille luontaista ominaisuuttamme "ravistella" stressi pois.

Arjen kuormituksia voisi purkaa samalla tavalla, mutta ihminen ei näin tee: meitä on pienestä saakka koulittu hillitsemään ja hallitsemaan tunteita sekä niiden aiheuttamia reaktioita.
– Ajatellaan helposti, että pelokas, tärisevä ihminen on heikko. Luontaista reaktiota ryhdytään sammuttamaan rauhoittelemalla, Rantanen kertoo,

Stressi kuitenkin pitkittyy, jos reaktiot eivät pääse purkautumaan. Järkyttävät tilanteet jäävät kehoon ikään kuin säilöön ja alkavat oirehtia esimerkiksi unettomuutena tai fyysisinä sairauksina. Paniikkihäiriöiden ja masennuksen taustalta voi myös löytyä purkamattomia traumoja.

Tuhkimotarinoiden Eija
TRE-harjoitteella haluttiin purkaa Tuhkimotarinoiden Eijan kehoon ja mieleen kertyneitä jännitystiloja. Tuhkimotarinoiden Eija Kuva: Yle/ Tuhkimotarinoita Tuhkimotarinoita,TRE-harjoitus

Vaaran kohdatessaan sekä eläimet että ihmiset joko taistelevat tai pakenevat. Jos kumpikaan ei ole mahdollista, tulee lamaantuminen.

Lamaantuminen on biologinen mekanismi, jonka tarkoituksena on suojella elävää olentoa järkyttävän tilanteen vaikutuksilta.

Lihastärinä vapauttaa henkisestä kuormasta

Amerikkalaistohtori David Berceli asui vuosikausia Lähi-idän kriisialueilla ja kehitti sodasta ja väkivallasta traumatisoituneiden ihmisten avuksi eläintutkimuksiin pohjautuvan, yksinkertaisen ja helpon lihasvärinäharjoitteen.

– TRE-harjoitteissa edetään fyysisestä psyykkiseen: yksinkertaisilla voimisteluliikkeillä käynnistetään lihasten vapinana tai tärinänä alkava luonnollinen ja nopeasti vaikuttava palautumismekanismi, TRE Certification trainer Jyrki Rytilä kiteyttää.
– Harjoitteiden rentouttava vaikutus etenee alhaalta ylös, Rytilä painottaa.

Kun syvät lihasjännitykset vapautuvat, kehossa herää luontainen pyrkimys kokonaisvaltaiseen eheytymiseen. Myös tunteet ja ajattelu jäsentyvät uudelleen ja harjoituksesta on apua myös nykyhetken stressinhallinnassa.

– Liikeharjoitteet voivat olla periaatteessa mitä tahansa liikkeitä, jotka kuormittavat ja venyttävät lantion alueen suuria lihaksia, erityisesti isoa lanne- eli psoas-lihasta, Rytilä huomauttaa.
Tuhkimotarinoiden Eija
Eija harjoitteli rentoutustekniikkaa psykoterapeutti Laura Rantasen vastaanotolla. Tuhkimotarinoiden Eija Kuva: Yle/ Tuhkimotarinoita Tuhkimotarinoita

Tärinä voi olla tasaista vapinaa, vatkaamista, äkillisiä nytkähtelyjä, kouristuksia tai vaikkapa puistatuksia. Se saattaa tuoda mukanaan myös tunteita: itkua, naurua, muistoja, sanoja, lauseita ja mielikuvia.

– Reaktiot saattavat olla yllättäviä ja voimakkaita, joten TRE-harjoittelu on syytä aloittaa menetelmän hallitsevan terapeutin johdolla, Rytilä painottaa.

Tuhkimotarinoita-sarja

Tuhkimotarinoiden Nanna istuu sairaalan käytävällä
Tuhkimotarinoiden Nanna istuu sairaalan käytävällä Kuva: Yle/ Mape Morottaja Tuhkimotarinoita

Tuhkimotarinoita-sarjassa kriisin kohdanneet kertovat rohkeasti elämänsä kipeimmästä hetkestä. Miten selviytyä lapsen kuolemasta, julmasta vanhemmasta, veljen itsemurhasta, häpeästä, musertavasta surusta? Kriisin aiheuttaman sisäisen muutoksen jälkeen he haluavat nyt löytää myös oman ulkoisen vahvuutensa ja saada lisää itsevarmuutta. Stylisti Outi Broux matkaa eri puolille Suomea kuulemaan näiden rohkeiden ihmisten tarinoita. Hän auttaa jokaisessa jaksossa yhtä kerrallaan löytämään oman ulkoisen ja sisäisen tasapainonsa. Sarjan on ohjannut Mape Morottaja.


Millaisia tunteita tai ajatuksia tarinat herättävät sinussa? Kommentoi, tykkää ja jaa kokemuksesi Tuhkimotarinoita-sarjan Facebook-sivulla.


Kommentit