Hyppää pääsisältöön

Biisiesittelyssä Verta, hikeä ja kyybeleitä: Paleface teki pilkkalaulun ex-huumepoliisi Jari Aarniosta: "Kaikki huutaa keisari Jari, keisari Jari"

Biisin kritiikki ei kohdistu ainoastaan muun muassa huumerikoksiin syyllistyneeseen Jari Aarnioon. Tulilinjalla on myös koko poliisin organisaatio ja sisäministeriö.

Paleface tykkää ottaa kantaa. // Kuva: Taito Kawata

Paleface tunnetaan siitä, että hän ottaa kantaa poliittisiin ja yhteiskunnallisiin asioihin. Räppärin repertuaarista löytyy Soldiers of Odin -katupartioille irvaileva Emme suostu pelkäämään -kappale sekä Palamaan-biisi, jonka musiikkivideo on provosoiva ja dystooppinen kuvaus lähitulevaisuuden ankeista lähiöistä Suomessa.

Tällä kertaa Palefacen luupin alle joutuu virkavalta, etenkin Helsingin huumepoliisin entinen päällikkö Jari Aarnio.

Tänään 22. syyskuuta julkaistu Verta, hikeä ja kyybeleitä – kyybeli on slangisana poliisille – on ivalaulu viime vuoden lopulla 22 rikoksesta 13 vuoden vankeusrangaistukseen tuomitulle Aarniolle. Ex-poliisi sai tuomion muun muassa kuudesta törkeästä huumausainerikoksesta. Hän on valittanut tuomiosta hovioikeuteen.

Kappale kertoo Aarnion tarinan ja urakehityksen aina tuomioon saakka. Kuten kunnon pilkkalauluihin kuuluukin, kaikki kappaleessa esitetyt asiat eivät pidä prikulleen paikkaansa – mutta sehän saa tekstin kuulostamaan herkullisemmalta.

Tuolt kolme, tuolt seittemän ja puol kiloo
pian tuhat, nyt oot odottamas tuomioo

Biisissä nostetaan esille myös Aarnion erikoinen kukkapenkkikeissi. Aarnion talon pihalla olleesta kukkapenkistä löytyi käteistä lähes 65 000 euron arvosta. Aarnio on kertonut, ettei hän tiedä rahojen alkuperää.

Palefacen biisin mukaan tilanne on mennyt näin:

Vauhtisokeus iski, homma lähti nousukiitoon
Fyrkkaa piti laittaa välil kukkapenkkiin piiloon

Kappaleessa oman osansa saa koko poliisiorganisaatio sekä sisäministeriö. Biisillä on laineja, jotka voi tulkita vihjailevan korruptiosta. Vuoden alussa Suomi listattiin maailman kolmanneksi vähiten korruptoituneeksi maaksi.

Jos sisäministeriöö heitettäiskin viehe
niin tutkintavankilast vois tila käydä pieneks

Tuotannollisesti kappale kumartaa 1990-luvun hip hopille ja tekee sen tyylikkäästi – muun muassa noin 15 sekunnin skrätsäyksellä biisin puolivälin jälkeen. Biitti on yksinkertainen, mutta toimiva. Sitä höystää Palefacen biiseille tyypillisesti orgaaniset soittimet, tällä kertaa banjo ja torvi.

Vanhan liiton meininkiä korostaa kolmen minuutin kohdalla alkavan väliosan huudatus, johon on helppoa lähteä messiin räppärin keikalla.

Ja kaikki huutaa keisari Jari keisari Jari
Ja kaikki huutaa make mani manii, make mani mani manii

On hienoa, että Suomessa on iso artisti, joka tuo yhteiskunnan epäkohtia esille.

Vaikuttaa myös siltä, että Paleface ymmärtää, ettei kaikki, mitä hän tekee, voi olla kritiikkiä tai kannanottoja päättäjiä vastaan. Jossain vaiheessa holhoavaan yhteiskuntaräppiin yksinkertaisesti kyllästyy, jolloin biisien sanoma menettää merkityksensä.

Siksi on hyvä, että Paleface oli esimerkiksi mukana Profeettojen Pipefest-kappaleella, joka oli ylistysbiisi vuosina 2001–2016 järjestetylle rap-festivaalille.

Lue myös:

Pipefest oli suomiräppäreiden rippileiri, joka yhdisti eri kuppikunnat – silti tuntuu oudolta, että Paleface on mukana Profeettojen Pipefest-anthemilla

Paleface selittää provosoivaa musiikkivideoaan – "En ymmärrä, miksi näin annetaan tapahtua"

Paleface kutsuu itseään suursuvakiksi: “Taiteen on tarkoitus herättää reaktioita”