Hyppää pääsisältöön

Suomen ainoa lentokuntoinen DC-3 lentää vielä satavuotiaanakin, jos ilmailuharrastajien intoa riittää

DC-yhdistyksen OH-LCH laskeutumassa Malmille kesäkuussa 2017
DC-yhdistyksen OH-LCH laskeutumassa Malmille kesäkuussa 2017 Kuva: Taisto Lapila/YLE museolentokoneet,Douglas DC-3

Suomen ainoa lentokuntoinen DC-3, OH-LCH "Hotelli" on tuttu näky - tai ääni - kesäisen Helsingin taivaalla. 75-vuotiaan vanhan rouvan historia on tarkasti dokumentoitu. Matkustajien lisäksi kone on kuljettanut mm. kahden armeijan sotilaita ja jopa vakoilulaitteita.

Kahden Pratt & Whitney -tähtimoottorin jylinä erottuu muusta potkurikoneliikenteestä selvästi. Hopeanhohtoiseksi kiillotettu alumiini kiiltää auringossa.

Kyydissä on yleensä täysi matkustamollinen tyytyväisiä asianharrastajia, jotka ovat liittyneet DC-yhdistykseen kokeakseen pienen hetken ilmailuhistoriaa.

Ja historia on tarkasti dokumentoitu.

DC-yhdistyksen purserit OH-LCH:n lennon jälkeen kesäkuussa 2017 Malmin lentokentällä
DC-yhdistyksen purserit OH-LCH:n lennon jälkeen kesäkuussa 2017 Malmin lentokentällä Kuva: Rami Moilanen/YLE lentoemännät,museolentokoneet,Douglas DC-3,Malmin lentokenttä,matkustamohenkilöstö

Koneen syntymäpäivä on jouluaatto sotavuonna 1942. Se rullasi silloin ulos Douglas Aircraft Companyn Santa Monican tehtaalta Kaliforniassa valmistusnumerolla 6346.

Koneen oli tilannut Pan American Airlines. Sen oli tarkoitus lentää Latinalaisen Amerikan reiteillä.

Siviilistä sotakoneeksi tyyppinumeron vaihdolla

Maailmanpalo muutti kuitenkin suunnitelmat, ja kone luovutettiin Yhdysvaltojen armeijan ilmavoimille USAAF:lle. Sotilasversiona tämän DC-3:n tyyppimerkintä oli C-53. Myöhemmin varta vasten kuljetuskoneeksi rakennetut vahvennetut versiot tunnetaan tyyppinä C-47.

Keväästä syksyyn 1943 kone oli Yhdysvalloissa, armeijan kuljetuslennoston Pohjois-Atlantin osastossa. Loppusyksystä Kuljetuslennosto siirsi koneen Eurooppaan, jossa se tiettävästi toimi Yhdysvaltojen kahdeksannen ilma-armeijan matkustajakuljetuksissa.

Saksa antautui ehdoitta toukokuussa 1945, ja kone lennettiin ylijäämävarikolle Oberpfaffenhofeniin.

Suomi nousi siiville sodan jälkeen ylijäämäkoneilla

Suomessakin lentomatkailu yleistyi. Finnairin edeltäjä Aero tarvitsi koneita.

Liittoutuneet myivät kesällä 1948 kaksi C-53:sta Suomen valtiolle. Toinen piti purkaa varaosiksi saman tien, mutta se päätettiin panna reittiliikenteeseen tilapäisillä matkustajaistuimilla.

Lopulliset muutostyöt matkustajakoneeksi tehtiin syksyllä -48.

DC-yhdistyksen mekaanikot huoltavat OH-LCH:ta Malmin lentokentällä kesäkuussa 2017
DC-yhdistyksen mekaanikot huoltavat OH-LCH:ta Malmin lentokentällä kesäkuussa 2017 Kuva: Rami Moilanen/YLE museolentokoneet,huolto

Tammikuussa 1954 kone meni vuorolennolla AY704 nokilleen, kun sen pyörät eivät pitäneet liukkaalla Turun kentällä. Kaikki koneessa olleet selvisivät naarmuitta.

Joulukuussa 1960 OH-LCH poistettiin ilma-alusrekisteristä 22 137 lentotunnin jälkeen.

Mutta jo kesäkuussa 1963 se oli jälleen ilmassa, tällä kertaa rahtiovellisena versiona.

Viimeisen aikataulunmukaisen matkustajalentonsa kone lensi aprillipäivänä 1967. Sen jälkeen Aero kuljetti DC-3:llaan vain rahtia.

Toistamiseen sotilasuralle, nyt myös vakoilutarkoituksessa

Suomalaiseen sotilaskäyttöön kone pääsi 1970, kun se myytiin ilmavoimille hyppykoneeksi DO-11 muutettuna.

Kone oli todellinen moniottelija: laskuvarjojääkärien ja rahdin lisäksi siinä kulkivat puolustusvoimien viestikoelaitoksen signaalitiedustelun laitteet.

Joulukuussa 1984 kone lensi viimeisen palveluslentonsa ja jäi varastoon Uttiin. Lentotunteja oli tuolloin kertynyt 33 087.

Ilmailuhistoriasta innostuneiden suomalaisten vuonna 1985 perustama Airveteran Oy osti kaksi ilmavoimien entistä DC-3:sta.

Lentäväksi koneeksi valittiin DO-11. Se rekisteröitiin uudelleen vanhalla tunnuksellaan toukokuussa 1987.

Tunti ilmassa vaatii 30 tuntia huoltohallissa

Nykyään konetta operoi ei-kaupallinen DC-yhdistys.

Yhdistys lennättää vain jäseniään (30 € / vuosi) historiallisella ilma-aluksellaan viitisenkymmentä tuntia kesässä Helsinki-Malmin lentokentältä sekä yleisötapahtumissa eri puolilla Suomea. Myös ulkomaan lentoja on tehty jopa Normandian maihinnousun juhlallisuuksiin saakka.

DC-yhdistyksen ohjaaja Pentti Niemi lentää OH-LCH:lla Helsingin yllä kesäkuussa 2017
Ohjaaja Pentti Niemi on viisi vuotta lentämäänsä DC-3:sta vanhempi. DC-yhdistyksellä on tällä hetkellä kahdeksan pilottia, jotka pitävät Dakotan ilmassa 50 tuntia kesässä. DC-yhdistyksen ohjaaja Pentti Niemi lentää OH-LCH:lla Helsingin yllä kesäkuussa 2017 Kuva: Rami Moilanen/YLE lentäjät,lentokoneet,Douglas DC-3,ohjaamot

Yhdistykseltä kuluu vuodessa 80 000 - 100 000 euroa koneen ylläpitoon. Aktiivijäsenille kertyy 2000 - 3000 talkootuntia vuodessa.

Talvet vanha rouva viettää Vaasassa, jossa sille tehdään huolto-ohjelman vaatimat osien vaihdot ja muut huoltotoimet.

Lentokoneelle ikä - jopa 75 vuotta - on tosiaan vain numero

Koneen moottoreilla on nykyisillä lentomäärillä edessään ainakin 15 vuotta. Vaihtomoottoreita sekä muita DC-3:n kuluvia osia on hyvin saatavilla kohtuuhintaan - joko suoraan hyllystä tai tehdaskorjattuina.

DC-yhdistyksen DC-3:n Pratt&Whitney-tähtimoottori OH-LCH:ssa Malmilla kesäkuussa 2017
Pratt & Whitney - Dependable Engines. 14-sylinterisen tähtimoottorin iskutilavuus on liki 30 litraa. DC-yhdistyksen DC-3:n Pratt&Whitney-tähtimoottori OH-LCH:ssa Malmilla kesäkuussa 2017 Kuva: Rami Moilanen/YLE museolentokoneet,Agusta GA.40,Moottori,Tähtimoottori

Kone sinänsä voi siis lentää vaikka sata vuotta syntymäpäivänsä jälkeen. Sen kaikki osat on uusittu joko kalenterin tai käyttötuntimäärän mukaan.

Ratkaisevaa on, riittääkö osaavaa ja innostunutta talkooväkeä uhraamaan aikaansa historiallisen ilma-aluksen operointiin. Yhtä lentotuntia kohti täytyy nimittäin tehdä kolmekymmentä tuntia huoltotöitä.

Lisää tietoa maan ainoasta lentävästä DC-3:sta DC-yhdistyksen sivuilta.

Lähteenä käytetty Ilmailumuseon julkaisemaa kirjaa Kolmosten siivillä - DC-2- ja DC-3-lentokoneet Suomessa.

Katso Puoli seiskan juttu OH-LCH:n "Hotellin" kesäisestä päivästä täältä:

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Puoli Seitsemän