Räppärin ensimmäistä Suomen keikkaa saatiin odottaa useiden aiempien perumisien vuoksi.

Azealia Banks on energistä ja tanssittavaa urbaania musiikkia tekevä newyorkilainen räppäri, joka tunnetaan paitsi 212-hitistä, myös aiheuttamistaan kohuista. Lähivuosina laulaja–lauluntekijän nimi on ollut esillä ennemmin Twitter-tappeluiden kuin uusien musajulkaisujen vuoksi.
Azealia Banks on ehtinyt haukkua muun muassa Beyoncea, Iggy Azaleaa, T.I.:ta ja Nicki Minajia. Hän on käyttäytynyt rasistisesti ja homofobisesti ja kertonut kannattavansa Donald Trumpia.
26-vuotias Azealia Banks ei pelkää ihmisten provosointia, vaan vaikuttaisi lähinnä nauttivan siitä.
Nyt räväkkä artisti saatiin vihdoin Suomeen. Häntä odotettiin aiemmin Flow Festivaliin, Sidewaysiin sekä Ruisrockiin, mutta hän perui kaikki aiemmat Suomen esiintymisensä. Circuksen keikka ilmoitettiin nopealla aikataululla, ja aiemman varjolla viimeiseen asti saattoi epäilyttää, tulisiko keikka toteutumaan.
Taitava artisti, laimea lavashow
Azealia Banks astelee Circuksen lavalle vienosti hymyillen. Hänellä on yllään mielenkiintoinen asu: gootihtava musta mekko ja hansikkaat. Ne tosin sopivat hänen meininkiinsä, onhan hän muun muassa kertonut harjoittavansa noituutta.
Lavan set up on yksinkertainen. Niinkin yksinkertainen, ettei lavalla ole mitään ylimääräistä. Ei edes minkäänlaista taustascreeniä tai -lakanaa. Vain Azealia Banks, dj ja välillä kaksi tanssijaa. Azealia kyllä täyttää lavan hyvin itsekin, mutta jotain spesiaalimpaa olisi toivonut. Toteutus näyttää siltä, että budjetti ei ole ollut järin iso.
Vaikka taustatanssijat ovat taitavia, vie Azealia Banks huomion lavalla. Häntä haluaa seurata, sillä hän on henkilönä niin erikoinen, että häneltä voisi odottaa jotain outoa ja ennennäkemätöntä. Hän yllättääkin sillä, että on aika tavanomainen esiintyjä. Somesekoilun perusteella lavalla olisi voinut olla vihamielisempi, kohauttavampi, omituisempi artisti.
Välillä Azealia Banks hassuttelee yleisön kanssa. Eturivissä on liuta hardcore-faneja, jotka ovat täysillä kaikessa mukana ja osaavat ne vähän tuntemattomammatkin biisit.
Välispiikkejä Circuksessa ei juuri kuulla.
Azealia Banks osoittaa olevansa lahjakas. Hänellä riittää energiaa pomppimiseen, laulamiseen ja räppäämiseen sekä tanssimiseen. Ja hänellä riittää taitoa. Hän osaa liikkua lavalla ja intoutuu myös tanssimaan taustatanssijoidensa kanssa – vaikka onkin sanonut, ettei osaa tanssia. Dj:n kanssa yhteistyö kuitenkin tuntuu takkuilevan ja he tuntuvat olevan keskenään vähän epäsynkassa.
Azealia Banks näyttää osaavansa räpätä sekä laulaa. Artisti nimittäin intoutuu useaan otteeseen a cappella -lauluun. Ja laulu kuulostaa komealta kaiken sen pomppimisenkin lomassa. Silti Banksin musiikin vauhtiin ja pärinään verrattuna lavashow tuntuu laimealta. Onko tässä oikeasti se suustaan paha jenkkiräppäridiiva?
Artistin tunnetuimpiin biiseihin lukeutuva The Big Big Beat alkaa kertosäkeen a cappella -versioinnilla.
Kovin haippi uran alussa
Kenellekään Circuksessa ei jää epäselväksi, mikä on Azealia Banksin isoin hitti.
212 alkaa myös a cappellana, ja artisti saa yleisön jo sen aikana huutamaan mukana.
Kyseessä on biisi, josta Azealia Banks tuli tutuksi. Biisi julkaistiin vuonna 2011, kun Azealia oli vasta 20-vuotias. Yhtä isoa hittiä häneltä ei sen jälkeen ole tullut. Harmi, koska artistilla olisi musiikillisesti paljon annettavaa.
Youtubessa 212:n musavideolla on 140 miljoonaa katselua.
-Kiitos Helsinki!
212 on setin viimeinen biisi, eikä sen jälkeen nähdä encorea, vaikka innokkaimmat fanit jäävätkin sitä odottamaan.
Keikka kestää vain nelisenkymmentä minuuttia. Azealia Banks kyllä vakuuttaa taidollaan, mutta keikasta jää vaisu fiilis. Kaiken odotuksen jälkeen hänen ensimmäinen Suomen keikkansa ei olekaan Ruissin tai Flown lavalla, vaan vähän väsähtäneellä sunnuntaisella klubikeikalla.
Lue myös:
Blockfest 2017: Migos järjesti festariperjantain hulluimmat ja hikisimmät bileet teltassa