Hyppää pääsisältöön

Mielipiteesi on tärkeä – anna palautetta Ylelle

Rintamäkeläiset-sarjan näyttelijöitä: Veijo Pasanen (roolinimi Antti Rintamäki) ja Sirkka Lehto (roolinimi Leena Rintamäki).
Suomalaisten toivoman Rintamäkeläiset-sarjan kaikki jaksot ovat katsottavissa Yle Areenassa. Rintamäkeläiset-sarjan näyttelijöitä: Veijo Pasanen (roolinimi Antti Rintamäki) ja Sirkka Lehto (roolinimi Leena Rintamäki). Kuva: Pertti Nättilä Rintamäkeläiset,Veijo Pasanen,Sirkka Lehto

Seuraamme asiakaspalautetta päivittäin. Palaute auttaa meitä kehittämään sisältöjä ja parantamaan palvelujamme.

Kuuntelemme yleisöjä

Suomalaisilla on mahdollisuus ottaa yhteyttä ja antaa suoraa palautetta Ylelle monin eri tavoin – sähköpostilla, puhelimitse ja internetin kautta, myös sosiaalisessa mediassa.

Paras tapa lähettää palautetta tai kysyä Ylen toiminnasta on käyttää palautelomaketta. Lomake ryhmittelee ohjelmapalautteen, tekniset sekä yhtiön toimintaan liittyvät kysymykset ja ohjaa ne oikeille vastaanottajille Ylessä.

Kaikki palautelomakkeen kautta tulevat yhteydenotot luetaan. Ohjelma- ja uusintatoiveet kirjataan palautteiden rekisteriin ja ne ovat siellä kaikkien yleläisten luettavissa. Ohjelmien tekijät, tuottajat sekä tilaajat seuraavat saapunutta palautetta ja ohjelmatoiveita säännöllisesti.

Kysy verkossa, puhelimitse tai lähetä kirje

Palautteiden suuren määrän vuoksi kaikkeen saapuvaan palautteeseen ei pystytä vastaamaan henkilökohtaisesti. Ylen toimintaan ja sisältöihin liittyviin tietopyyntöihin sekä teknisen tuen tarpeisiin pyrimme vastaamaan mahdollisimman pian.

Ohjelmiin liittyvää palautetta otetaan vastaan monella tavalla

  • Ohjelmapalautetta voi lähettää palautelomakkeella
  • sähköpostitse ohjelmapalaute@yle.fi
  • puhelimitse 020 690 414 (arkisin klo 10−14 ja muina aikoina jättämällä viestin puhepostiin)
  • postitse Ylen Ohjelmapalaute, PL 61, 00024 Yleisradio
  • Svenska Ylelle svenska@yle.fi.
  • Teknisissä kysymyksissä asiantuntija auttaa

  • Teknisiä kysymyksiä voi lähettää tekniselle neuvonnalle palautelomakkeella
  • sähköpostitse palaute.tekniikka@yle.fi
  • puhelimitse 09 1480 5500 (arkisin klo 10−14).
  • Yle Areenan tekninen neuvonta vastaa Areenaan liittyviin kysymyksiin palautelomakkeella, puhelimitse 09 14801 (arkisin klo 10−14) ja sähköpostitse areena.info@yle.fi.
  • Kaikki ohjelmaideat ovat tervetulleita

    Kaikki voivat lähettää meille ohjelmaideoita, ideakonsepteja tai vaikkapa jo valmiin ohjelman.

    Ohjeita löytyy kootusti Onko sinulla ohjelmaidea? -sivulta. Sivulla esitellään sisältöjen tekemisestä vastaavat päälliköt ja kerrotaan ohjelmatuotannon periaatteista sekä ohjelmatuotantoa ohjaavista laeista.

    Tuotantoyhtiöiltä tilaamme pääosin valmiita ohjelmia. Laadimme tuotantoyhtiöille erillisen ohjeistuksen.

    Ohjelmatoiveet ja uusinnat

    Kerromme ohjelmatoiveiden etenemisestä artikkelissa Ohjelmatoiveeni – miten se etenee?

    Uusintoja toivotaan Yleltä paljon. Uusintoja − miksi, miksi ei? -artikkelissa vastataan siihen, miksi uusintoja lähetetään ja miksi kaikkia toivottuja suosikkeja ei aina voida esittää.

    Toiveita toteutetaan – Ylen arkistot avautuvat kaikille

    Ylen ja tekijöiden solmima arkistosopimus avaa Ylen arkisto-ohjelmia verkossa. Se on yksi tapa, jolla vastaamme moniin uusintatoiveisiin.

    Esimerkiksi Toivotut-otsikon alla olemme julkaisseet 760 tv:n ja 560 radion draama-ohjelmaa (2017), Matti Ijäksen tuotannosta Rintamäkeläisiin tai kuunnelmaan Sinuhe Egyptiläisestä.

    Arkistojulkaisu Yle Areenassa jatkuu edelleen. Listoja tv- kuin radio-ohjelmistakin päivitetään sitä mukaan, kun julkaisupäätöksiä tehdään ja katselijoilta saapuu toiveita. Voit seurata arkiston draama- ja viihdeohjelmien sekä radiodraaman julkaisua Ylen verkkosivuilla.

    Toiveita voi edelleen lähettää Twitterissä ja Instagramissa tunnisteella #yletoivotut, Yle Areenan sivulla Facebookissa tai yllä mainittujen artikkelien kommenttiosioissa.

    Myös Ylen Elävä Arkisto toteuttaa katsojien toiveita julkaisemalla sivuillaan materiaalia Ylen arkistoista.

    Seuraamme toiveita myös tutkimuksin

    Ylen saama palaute on lisääntynyt vuosi vuodelta, varsinkin sähköpostitse ja verkossa. Yle Areenaa koskeva palaute on kasvanut edellisvuoteen verrattuna.

    Ylen palveluiden käyttöä ja tyytyväisyyttä seurataan asiakkuustutkimuksilla, joihin osallistuu joka vuosi yli 40 000 suomalaista.

    Haluamme kehittää sisältöjämme jatkuvasti. Siksi tutkimme suomalaisten toiveita tiiviisti. Teemme laadullisia tutkimuksia, kyselyitä ja selvityksiä.

    Selvitämme muun muassa haastatteluilla, kohderyhmätutkimuksilla ja käyttäjäpaneelien avulla suomalaisten näkemyksiä uusista ohjelmista tai palveluista.

    Television katselun ja radion kuuntelun määrää mitataan Finnpanel Oy:n tekemillä tutkimuksilla – TV-mittaritutkimuksella sekä Kansallisella radiotutkimuksella (KRT). Verkkosivujen kävijämittauksessa käytetään eri työkaluja, kuten comScorea ja Adobea.

    Palautteen lukumäärä viikottain 2013-2017, graafi
    Palautteen lukumäärä viikottain 2013-2017, graafi Kuva: Yle graafit,palaute,2017

    40 000 viestiä joka viikko

    Vuonna 2017 Yleen saapui noin 122 000 tilastoitua sähköpostiviestiä, puhelua tai kirjettä.

    Svenska Yleen tuli 3 800 ruotsinkielistä palautetta. Teknistä palautetta tuli noin 6 500. Yle Tunnusta koski noin 2 700 yhteydenottoa. Valtaosa palautteesta koski ohjelmia ja Yle Areenaa.

    Palautteista 12 prosenttia oli ohjelma- ja uusintatoiveita. Yksittäisistä ohjelmista eniten palautetta tuli A-Studiosta, Yle Uutisista ja Ylen aamu-tv:stä. Sarjoista norjalainen Skam sekä kotimainen Sohvaperunat kirvoittivat runsaasti yhteydenottoja.

    Yle saa runsaasti suoraakin palautetta. Saamme viestejä arviolta noin 40 000 viikossa eli yli 2 miljoonaa vuodessa. Tästä pystymme tilastoimaan vain murto-osan, sillä palautteesta ylivoimaisesti suurin osa, lähes 90 prosenttia, tulee sosiaalisen median kautta. Sisältöjen, palvelujen ja yhtiön some-tilien ja sähköpostiosoitteiden lisäksi palautetta tulee myös tekijöiden henkilökohtaisiin osoitteisiin.

    Lue myös - yle.fi:stä poimittua