Hyppää pääsisältöön

Yo-koe tarkistetaan ainakin viidesti ennen koepäivää

Kuvassa laskin, yo-koe ja eväinä olleita pähkinöitä.
Kuvassa laskin, yo-koe ja eväinä olleita pähkinöitä. Kuva: Abitreenit / Yle Abitreenit

Oletko koskaan miettinyt, miten yo-kokeen tehtävät laaditaan? Entä kuinka paljon ennen varsinaista koepäivää koe on valmis? Abitreenit selvitti, miten yo-koe syntyy.

  • Yo-kokeen suunnittelu aloitetaan kokeesta riippuen ainakin noin 1,5–2 vuotta ennen koepäivää. Yo-koe on valmis noin vuotta ennen koepäivää, jotta sitä voidaan tarvittaessa käyttää varakokeena.
  • Jokaisen oppiaineen yo-kokeen suunnittelusta vastaa tehtävänlaadintaryhmä, joka koostuu yleensä oppiaineen professoreista ja yliopisto-opettajista. Tehtävänlaadintaryhmän jäsenet nimeää Ylioppilastutkintolautakunnan yleiskokous, jonka jäsenet valitsee opetus- ja kulttuuriministeriö. Ryhmä laatii sekä koekysymykset että hyvän vastauksen piirteet.
  • Kun tehtävät on laadittu ja tarkastettu, käännetään koe ruotsiksi. Sen jälkeen suomen- ja ruotsinkielisille kokeille tehdään kielentarkastus, minkä jälkeen koe tarkistetaan vielä erillisessä valiokunnassa.
  • Kun koe on läpäissyt sekä kielentarkastuksen että valiokunnan tarkastuksen, saa sen ulkoasu lopullisen muotonsa. Paperikoe taitetaan ja sähköinen koe viedään järjestelmään.
  • Tämän jälkeen jaoksen puheenjohtaja tai tehtävänlaadintaryhmän jäsenet tarkistavat kokeen. Jos koe on virheetön, paperiselle kokeelle annetaan painolupa ja digitaalinen koe kuitataan valmiiksi. Koe ja hyvän vastauksen piirteet tarkistetaan vielä kerran ennen varsinaista koepäivää.
  • Kokeen jälkeen opettajat arvostelevat oman koulunsa opiskelijoiden yo-kokeet hyvän vastauksen piirteiden pohjalta. Opettajien arvostelukierroksen perusteella eri oppiaineiden opettajayhdistykset laativat vielä täydennysehdotuksia hyvän vastauksen piirteisiin. YTL päättää itse, ottaako se ehdotukset lopullisessa arvostelussa huomioon vai ei.
  • Kokeita tarkistavat sensorit kokoontuvat noin 10 päivän kuluttua kokeesta. Sensorikokouksessa päätetään lopullisen arvioinnin kriteereistä. Arvostelukriteerit päätetään pääosin alustavasti tarkistettujen vastausten perusteella.

Lähteet: Ylioppilastutkintolautakunnan sensori Leena Partanen, historian tehtävänlaadintatyöryhmän jäsen Jan Löfström, ylioppilastutkintolautakunnan pääsihteerin sijainen Robin Lundell.

Juttua täydennetty 28.9. klo 17.04.
Juttua täydennetty tehtävänlaadintaryhmän jäsenten valinnan osalta 2.10. klo 10.29.

Kommentit

Jutut

  • Näin kirjoitat ällän paperit

    Älliä ei saada istumalla ympäripyöreitä päiviä kirjastossa.

    Abitreenit tapasi kolme ylioppilasta, jotka saivat yo-kokeista pelkkiä laudatureja. Kukaan heistä ei viettänyt ennen kirjoituksia ympäripyöreitä päiviä kirjastossa. Pänttäämisen sijaan he suosittelevat abikurssien käymistä ja vanhojen yo-kokeiden tekemistä.

  • Lukioissa opiskellaan historiaa Twitterin avulla

    Aiheeseen ja valittuun hahmoon perehtyminen vie aikaa.

    Twitterissä voi elää muutakin kuin nykyaikaa, eikä henkilöllisyydenkään tarvitse olla oma. Tämä mahdollistaa henkilökeskeisten aiheiden opiskelun roolipelin lailla. Twiittaamista on kokeiltu eri lukioissa hyvin tuloksin.

  • Näin teet lukusuunnitelman

    Järkevä lukusuunnitelma auttaa valmistautumisessa.

    Olennaista on arvioida luku-urakkaa suhteessa käytettävissä olevaan aikaan ja omaan jaksamiseen. Lukeminen on helpompi pitää kohtuuden rajoissa, kun myös tauot ja vapaa-aika on kirjattuna kalenteriin.

  • Yo-kokeissakin on virheitä – Miten ne huomioidaan arvostelussa?

    Yo-kokeissa on virheitä, vaikka kokeet tarkistetaan useasti.

    Historian kokeessa oli väärä vuosiluku, englannin kokeen monivalinnan oikea vastaus herätti ihmetystä ja fysiikan hyvän vastauksen piirteitä korjattiin heti kokeen jälkeen. Mitä YTL ja sensorit ajattelevat virheistä ja miten virheet vaikuttavat arvosteluun?

Abitreenit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit