Hyppää pääsisältöön

Kun moottoripyörä lähtee alta, alaraajahalvaantunut Ulla Kulju nostetaan takaisin satulaan

Ulla Kuljun jalat halvaantuivat 15-vuotiaana lumilautaonnettomuudessa. Nyt hän on ensimmäinen alaraajahalvaantunut naiskuski ratamoottoripyöräilijä liikuntavammaisten MM-kisoissa.

Ulla Kuljusta puhuttaessa ei pidä antaa sanojen nainen ja halvaantunut hämätä. Kulju ajaa lujaa eikä kaihda riskejä.

– Tarranauhaa ajopuvun takapuoleen ja istuimeen, niin persus pysyy paikoillaan, Kulju nauraa kertoessaan miten pysyy 600-kuutioisen moottoripyöränsä selässä.

Tarranauhan lisäksi hänellä on muutama muukin pieni lisä, joita tarvitaan rata-ajossa: pyörän jalkatapeissa on varvaskoukku ja pätkä metallilevyä, jossa on tarranauhaa.

– Pyörässä on nappivaihteet ja pieni robottivaihteisto, joka tekee vaihtotyön puolestani. Muuten se on kuin mikä tahansa ratapyörä.

Moottoripyörä voi olla kuin mikä tahansa mutta Ulla Kulju ei ole.

Jokamiesluokan erikoismimmi

Punainen pyörä seisoo ajovalmiina Alastaron moottoriradan varikolla. Kuiva ja lämmin syysilta on kerännyt kerhokisaa varten kymmeniä motoristeja.

Kulju rullaa pyörätuolinsa oman pyöränsä viereen ja valmentaja Marko Rättö nostaa kuskin sen selkään.
Tarranauhat kiinnittyvät toisiinsa. Valmentaja kiinnittää jalkakoukut, kun Kulju jo vääntää kaasua.
Kierrokset nousevat ja moottorin ääni peittää muut äänet alleen.

Kuljun poikaystävä Antero Kemppainen tukee pyörää, kun Rättö irrottaa seisontatuen ja työntää kevyesti pyörän liikkeelle.

Ratamoottoripyöräilijä Ulla Kulju varikolla
Ulla, Antero ja Miko muodostavat toimivan varikkotiimin. Kuvasta puuttuu valmentaja Marko Rättö. Ratamoottoripyöräilijä Ulla Kulju varikolla Kuva: Yle/ Minna Perovuo Ulla Kulju

Radalla jokainen on samanarvoinen

15-vuotiaana lumilautaonnettomuudessa halvaantunut Ulla Kulju on ajanut ratamoottoripyörää kaksi vuotta. Aluksi alla oli katupyörä, joka vaihtui pian ratapyöräksi ja harrastus elämäntavaksi. Rata- ja varikkoelämä hurmasi naisen heti ensimmäisestä kerrasta lähtien.

– Ei sitä voi unohtaa, se oli niin huikeeta. Rakastuin lajiin silmittömästi. En ollut ajatellut, että rata-ajaminen voisi olla mahdollista, mutta sisulla ja kovalla duunilla pääsin siihen mukaan.

Kuljun hurmasi myös varikolla vallitseva yhteisöllisyys. Kaikki ovat yhtä suurta perhettä.

– Minut otettiin heti tosi hienosti vastaan. Ihmiset välittävät aidosti toisistaan ja monista kilpakumppaneista on tullut minulle sydänystäviä.

Viime kaudella Kulju oli ensimmäinen alaraajahalvaantunut naiskuski liikuntavammaisten MM-kisoissa.
Moottoriurheilussa ei ole yleensä tehdä jakoja miesten- ja naistensarjoihin. Suomessa Kulju kilpailee Star Service cupissa eli jokamiesluokassa, jossa jokainen on lähtöviivalla samanarvoinen. Mies ja nainen, vammaton ja vammainen.

Kukaan ei varo minua radalla ja ajattele, että annetaan sille tilaa kun se on pyörätuolissa.

Ulla Kulju ei halua muilta tasoitusta eikä sitä myöskään saa.

– En koe olevani mitenkään erityinen siellä. Olen kilpakuski niin kuin muutkin. Kukaan ei varo minua radalla eikä ajattele, että annetaan sille tilaa kun se on pyörätuolissa. Kukaan ei ole varikolla epäillyt, etten voisi tehdä tätä.

Kuljun pyörän maksiminopeus on 270 kilometriä tunnissa, mutta Suomessa radat ovat sen verran mutkaisia, että pitkiä maksimikiihdytyksiä ei pysty tekemään. Alastaron moottorirata on pituudeltaan 3000 metriä, keskinopeus 120-150 kilometriä tunnissa.

Minulla on mahdollisuus ajaa ihan yhtä lujaa kuin tervekin kuski.

– Minulla on mahdollisuus ajaa ihan yhtä lujaa kuin terve kuski, mutta joudun ajamaan eri ajolinjaa ja käsittelemään pyörää eri tavalla. En pysty yhtä aggressiiviseen käännökseen kuin vammattomat, jotka roikkuvat mutkissa pyörän päältä pois polvi maata viistäen.

Koska Kulju ei voi käyttää ajamisessa jalkoja apunaan, kaikki paino ja voima kohdistuvat yläkroppaan. Hän treenaakin radan ulkopuolella erityisesti keskivartalon lihaksia saadakseen lisää kestävyyttä.

Murtunut jalkaterä, vääntynyt olkapää

Kulju ajaa Alastarolla useita harjoituskierroksia mutta jokin tuntuu olevan vialla. Pyörästä ei sada kaikkia tehoja irti. Takana on pitkä ajotauko kaatumisen takia ja pyörä on ilmeisesti saanut iskun kaatumisen yhteydessä.

– Kaaduin pariin otteeseen 160 kilometrin tuntivauhdista ja päädyin murtuneen jalkaterän ja murtuneiden kylkiluiden takia tauolle. Sain luvan ajaa kaksi viikkoa myöhemmin kun ei ollut kipuja, mutta kaaduin uudestaan. Kuukauden ajokieltohan sieltä napsahti.

Minä voin toimia potkuna persuksissa

Alastarolla ilta tummenee ja Kulju päättää jättää illan kerhokisan ajamatta. Olkapää ei vielä kestä täyspainoista ajoa. Mika Rättö aloittaa varikolla purun, muut jäävät seuraamaan kisaa.

– Olisi hienoa saada muitakin liikuntavammaisia radalle. Parhaani mukaan autan ja tarvittaessa lainaan pyörääkin. Jos on kiinnostusta niin kyllä sinne radalle pääsee. Minä voin toimia potkuna persuksissa, kannustaa Kulju radalle katsellessaan.

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Puoli Seitsemän