Hyppää pääsisältöön

Sami Koivisto: Hyvä Yle-veron maksaja, haluamme kuulla juuri sinua

henkilökuva
henkilökuva Kuva: Jussi Nahkuri / Yle sami koivisto

Yle herättää suomalaisissa valtavasti tunteita.

Niin pitääkin – kukapa ei omastaan välittäisi. Yleen ja tuottamiimme sisältöihin liittyviä kysymyksiä, näkemyksiä ja ehdotuksia tulvii meille kaikkia mahdollisia kanavia pitkin. Ne kuullaan ja toivotetaan lämpimästi tervetulleiksi, vaikka ihan kaikkeen emme voi reagoida.

Ylessä veronmaksajan ääni on myös omistajan ääni. Se tarkoittaa sitä, että jokainen yleläinen on aina kiinnostunut siitä, mitä palkkamme maksajat työmme jäljestä tykkäävät.

Saamme teiltä, hyvät Yle-veron maksajat, paljon kritiikkiä ja kehuja. Olipa palautteenne negatiivista tai positiivista, se on arvokas osa työtämme. Positiivinen palautteenne lämmittää jokaisen vastaanottajansa sydäntä. Lämmin kiitos siitä, meiltä kaikilta.

Teidän perustellut, kriittiset näkemyksenne antavat työllemme merkityksen. Asiallinen kritiikki vaikuttaa siihen, mitä teemme, vaikka journalistinen päätöksenteko on ja pysyy jatkossakin Ylessä.

Asiatontakin palautetta tulee. Ymmärrämme oikein hyvin, kuinka tärkeää negatiivisten tunteiden purkaminen on, mutta pääsääntöisesti emme vastaa asiattomaan palautteeseen. Näinä vihapuheen, valemedioiden, negatiivisten yleistysten ja ilkeämielisten huhujen aikoina haluamme tukea ja rohkaista erityisesti sellaisia suomalaisia, jotka käyttävät sananvapauttaan asialliseen keskusteluun.

Haluamme jatkossa tarjota eri alustoillamme paljon tilaa asialliselle keskustelulle ja vuorovaikutukselle. Se ei tarkoita sitä, että jotkin mielipiteet olisivat alustoillamme kiellettyjä. Se tarkoittaa sitä, että haluamme vuorovaikutusta, josta on oikeasti hyötyä. Käyttäkäämme sydäntämme, hyödyntäkäämme aivokapasiteettiamme hyvään.

Yleisöasiamiehen rooli on Ylelle uusi. Emme kopioi tehtävää taloon valmiina muualta, vaan annamme sen hakea lopullisen muotonsa teidän ja meidän yleläisten yhteisten tarpeiden mukaan. Hommani tulee olemaan sitä, että saatan yleisöjämme ja yleläisiä yhä tiiviimmin yhteen. Yle haluaa, että suomalaiset kokevat sen omakseen – kuuntelevaksi.

Uutisten sometoimittajan hommista tiedän, että monella suomalaisella on painavaa sanottavaa siitä, mitä meidän pitäisi Ylessä tehdä. Olen myös huomannut, että aika usein toimintaamme liitetään epärealistisia ja jopa virheellisiä käsityksiä.

Yle ei ole norsunluutorni, eikä meillä ole salattavaa. Haluan yleisöasiamiehenä olla helposti lähestyttävä. Edistän dialogia, etsin mieluusti ratkaisuja ja faktoja.

Lupaan tehdä yleisöasiamiehenä kaikkeni, jotta Yle tulee entistä läpinäkyvämmäksi. Haluan, että saamamme palaute käsitellään sujuvasti ja että dialogi yleisöjemme ja Ylen välillä toimii mutkattomasti.

Haluan, että sinulla, hyvä Ylen yleisöläinen, on ykkösluokan mahdollisuudet tulla kuulluksi ja tuntea tekemisemme kunnolla.

Sami Koivisto
yleisöasiamies (1.11.2017 alkaen)
Yle

Kommentointi sulkeutuu 27.10.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • Ratkaisu tekstiilijätevuoriin: näin T-paitasi syntyy uudelleen

    Tuotat elämäsi aikana 1000 kg tekstiilijätettä.

    70 000 tonnia vaatteita ja kodintekstiilejä päätyy joka vuosi paremman puutteessa jätteenpolttolaitoksiin Suomessa. Mutta ei enää kauan! Iso osa siitä voidaan jatkossa kierrättää, kun puhkikulutetusta puuvillasta voidaan kemiallisesti synnyttää uutta kuitua. Jos VTT:n kehittämä tekniikka lyö läpi, poisheitettävästä puuvillasta polttoon joutuu enää 15 prosenttia.

  • Finalaska - unelma suomalaisesta osavaltiosta

    Suunnitelmat suomalaisten evakuoimiseksi Alaskaan.

    Talvisodan aikaan Suomesta oltiin huolissaan Yhdysvalloissa. Pieni ja sympaattinen Suomi näytti jäävän suuren Neuvostoliiton jyräämäksi. Yhdysvallat kuitenkin pysytteli vielä tuolloin erossa Euroopan sodista, eikä apua juuri herunut. Alkuvuodesta 1940 nuoret amerikkalaiset Robert Black ja Leonard Sutton laativat suunnitelman suomalaisten evakuoimisesta Yhdysvaltoihin.