Hyppää pääsisältöön

Sami Koivisto: Hyvä Yle-veron maksaja, haluamme kuulla juuri sinua

henkilökuva
henkilökuva Kuva: Jussi Nahkuri / Yle sami koivisto

Yle herättää suomalaisissa valtavasti tunteita.

Niin pitääkin – kukapa ei omastaan välittäisi. Yleen ja tuottamiimme sisältöihin liittyviä kysymyksiä, näkemyksiä ja ehdotuksia tulvii meille kaikkia mahdollisia kanavia pitkin. Ne kuullaan ja toivotetaan lämpimästi tervetulleiksi, vaikka ihan kaikkeen emme voi reagoida.

Ylessä veronmaksajan ääni on myös omistajan ääni. Se tarkoittaa sitä, että jokainen yleläinen on aina kiinnostunut siitä, mitä palkkamme maksajat työmme jäljestä tykkäävät.

Saamme teiltä, hyvät Yle-veron maksajat, paljon kritiikkiä ja kehuja. Olipa palautteenne negatiivista tai positiivista, se on arvokas osa työtämme. Positiivinen palautteenne lämmittää jokaisen vastaanottajansa sydäntä. Lämmin kiitos siitä, meiltä kaikilta.

Teidän perustellut, kriittiset näkemyksenne antavat työllemme merkityksen. Asiallinen kritiikki vaikuttaa siihen, mitä teemme, vaikka journalistinen päätöksenteko on ja pysyy jatkossakin Ylessä.

Asiatontakin palautetta tulee. Ymmärrämme oikein hyvin, kuinka tärkeää negatiivisten tunteiden purkaminen on, mutta pääsääntöisesti emme vastaa asiattomaan palautteeseen. Näinä vihapuheen, valemedioiden, negatiivisten yleistysten ja ilkeämielisten huhujen aikoina haluamme tukea ja rohkaista erityisesti sellaisia suomalaisia, jotka käyttävät sananvapauttaan asialliseen keskusteluun.

Haluamme jatkossa tarjota eri alustoillamme paljon tilaa asialliselle keskustelulle ja vuorovaikutukselle. Se ei tarkoita sitä, että jotkin mielipiteet olisivat alustoillamme kiellettyjä. Se tarkoittaa sitä, että haluamme vuorovaikutusta, josta on oikeasti hyötyä. Käyttäkäämme sydäntämme, hyödyntäkäämme aivokapasiteettiamme hyvään.

Yleisöasiamiehen rooli on Ylelle uusi. Emme kopioi tehtävää taloon valmiina muualta, vaan annamme sen hakea lopullisen muotonsa teidän ja meidän yleläisten yhteisten tarpeiden mukaan. Hommani tulee olemaan sitä, että saatan yleisöjämme ja yleläisiä yhä tiiviimmin yhteen. Yle haluaa, että suomalaiset kokevat sen omakseen – kuuntelevaksi.

Uutisten sometoimittajan hommista tiedän, että monella suomalaisella on painavaa sanottavaa siitä, mitä meidän pitäisi Ylessä tehdä. Olen myös huomannut, että aika usein toimintaamme liitetään epärealistisia ja jopa virheellisiä käsityksiä.

Yle ei ole norsunluutorni, eikä meillä ole salattavaa. Haluan yleisöasiamiehenä olla helposti lähestyttävä. Edistän dialogia, etsin mieluusti ratkaisuja ja faktoja.

Lupaan tehdä yleisöasiamiehenä kaikkeni, jotta Yle tulee entistä läpinäkyvämmäksi. Haluan, että saamamme palaute käsitellään sujuvasti ja että dialogi yleisöjemme ja Ylen välillä toimii mutkattomasti.

Haluan, että sinulla, hyvä Ylen yleisöläinen, on ykkösluokan mahdollisuudet tulla kuulluksi ja tuntea tekemisemme kunnolla.

Sami Koivisto
yleisöasiamies (1.11.2017 alkaen)
Yle

Lue myös - yle.fi:stä poimittua