Hyppää pääsisältöön

Terveydenhuollon ammattilainen: kysy itseltäsi nämä kysymykset, kun haluat painonhallintakeskustelun onnistuvan

Lääkäri, kysy itseltäsi nämä kysymykset. Esimerkkejä kysymyksistä artikkelissa.
Lääkäri, kysy itseltäsi nämä kysymykset. Esimerkkejä kysymyksistä artikkelissa. Kuva: Annukka Palmén-Väisänen terveydenhuoltomysteeri

Työyhteisövalmentaja Anna Pylkkänen on sparrannut tuhansia terveydenhuoltoalan ammattilaisia. Tässä hänen vinkkinsä vastaanotolle. Kysy välillä itseltäsi: Millaiseksi asiakkaan kokemus minun kanssani muodostuu?

Terveydenhuoltomysteeri on ammattilaiselle herkullinen haaste. Työyhteisöt ja yksilöt voivat muuttaa toimintaansa ja viedä ammatillisuutensa uudelle tasolle.

Lääkärin ja hoitajan tärkeä työkalu on oma tietoisuus. Kun ammattilainen on hereillä, vastaanotoilla tapahtuu huikeita onnistumisia, pöydän molemmilla puolilla.

Lihavuus on ….

Hyvä kohtaaminen alkaa jo ennen asiakkaan tapaamista.

Kaiken pohjalla on ammattilaisen oma asenne. Hänen on hyvä kysyä itseltään: Mitä minä oikeasti ajattelen ylipainoisista ihmisistä?

Jokaiseen asiakkaaseen voi suhtautua kuin mysteeriin, joka aukeaa tutkimalla.

Kipeä, palkitseva kasvu

Ammatillisen tietoisuuden kasvattaminen on sitä, että itse huomaa milloin oma puhe muuttuu sanahelinäksi ja yksilöllinen kohtaaminen liukuhihnatyöksi.

Voi olla hyvinkin tuskaista havahtua siihen, että ei olekaan aina toiminut parhaalla mahdollisella tavalla. Oman ammatillisen tietoisuuden kasvattaminen tuottaa kipua. Kipu on kasvun hinta, mutta palkkio on moninkertainen, työyhteisövalmentaja ja lähihoitaja Anna Pylkkänen muistuttaa.

–”Kasvu on äärimmäisen palkitsevaa! Kun astuu ulos automaatiolla toimimisesta, työhön tulee uudenlaista syvyyttä ja oppimisen kokemuksia.”

Hankala asiakas - vai sittenkin herkullinen?

Joskus asiakas tuntuu hankalalta tai ärsyttävältä. Hänen sotkuinen elämäntilanteessa saa lautasmalliesitteen näyttämään naurettavalta.

Ammattilainen voi tuntea olevansa neuvoton.

–”Entäs jos ajattelisi, että tämä mielenkiintoinen tilanne auttaa minua kehittymään ammattilaisena? Tämä näkökulma muuttaa suhtautumista ja fiilistä hetkestä, se tekee tapauksesta mielenkiintoisen”, Anna Pylkkänen kääntää asetelmaa.

Tuolloin voi kysyä itseltään ja asiakkaalta: mitä pitäisi tapahtua, että päästään eteenpäin, mistä asioista tunnistamme olevamme oikealla tiellä? Edistysaskel voi olla pienikin, mutta sen suunta on oikea ja tunnelma voi olla asiakkaan kohdalla ratkaisevan kannustava.

Ammattilainen hereillä hetkessä

Ammattilaisen tulee suhteuttaa oman toimintansa siihen ihmiseen, joka astuu ovesta vastaanotolle. Hän ei ole automaattivaihteella, vaan hereillä hetkessä, tietoisena omista tavoistaan, kommunikaatiostaan, asenteistaan ja asiakkaan tarpeista.

Sen lisäksi, että lääkäri tai hoitaja käy asiakkaan kanssa keskustelua enemmän kysellen kuin luennoiden, hänen on hyvä välillä tutustua omaankin ajatteluunsa.

Tässä työyhteisövalmentaja Anna Pylkkäsen lempikysymyksiä, räätälöityinä painonhallintateemaan:

Mitä ajattelen ylipainoisista ihmisistä?
Millaisia ominaisuuksia liitän ylipainoon? Miten täydentäisin lauseen “Lihavuus on…………………………….”? Millaisia ennakko-oletuksia minulla on ylipainoisten elämäntavoista, entäpä normaalipainoisten? Mistä ajattelen ylipainon johtuvan? Miten oma asenteeni heijastuu kohtaamisiin asiakastyössä?

Miten reagoin omaan epävarmuuteeni?
Jos koen ammattilaisena neuvottomuutta, laitanko sen asiakkaan syyksi? Uskallanko lähteä tutkimaan asiaa? Joskus ammatti-ihminenkin on ymmällään, se on tilaisuus kasvattaa omaa ammattitaitoa.

Olenko kiinnostunut asiakkaastani?
Tehtäväni ammattilaisena ei ole tietää asiakkaan puolesta ja antaa valmiita vastauksia - vaan synnyttää itsessäni aito kiinnostus asiakkaan tilannetta kohtaan. Saan lähteä hänen kanssaan yhdessä etsimään ratkaisuja ja vastauksia hänen tarpeisiinsa.

Näenkö ihmisen?
Olenhan varmasti nokitusten ihmisen enkä stereotypian kanssa? Olenko valmis kohtaamaan asiakkaan juuri sellaisena kuin hän on? Ammattilaisuuteen kuuluu uteliaisuus. Vältän tekemästä hätäisiä johtopäätöksiä.

Kuka on pääosassa?
Kumpi on enemmän äänessä, asiakas vai minä? Onko minulla kiire päteä tai pakottaa? Jos halutaan tukea pysyvää painonhallintaa, tarvitaan motivaatiota. Vain asiakas itse voi synnyttää oman motivaationsa.

Lisää hyviä kysymyksiä ammattilaisen itsetutkiskeluun:

  • Jos minä tulisin tuosta ovesta ylipainoisena, miten haluaisin tulla kohdatuksi?
  • Mikä tekee tästä kohtaamisesta yksilöllisen juuri nyt?
  • Millä tavalla minä huomion juuri tämän henkilön ja hänen voimavaransa ja haasteensa?
  • Millä tavalla osoitan kiinnostusta asiakasta kohtaan?
  • Mistä asiakas tunnistaa sen, että olen oikeasti kiinnostunut?
  • Missä asioissa koen ammattilaisena epävarmuutta?
  • Tunnistanko kokevani epävarmuutta ammattilaisena?
  • Miten kokemani epävarmuus saa minut käyttäytymään suhteessa asiakkaaseen?
  • Miten osoitan tukeni asiakkaalleni?
  • Mitä kaikkia asioita sieltä ylipainon takaa löytyy?
  • Mitä meidän tulee yhdessä asiakkaan kanssa ratkaista, jotta voimme edetä pysyvän painonhallinnan tiellä?
  • Mitä asiakas, toivoo, pelkää?
  • Mitä hänen tulee kohdata omassa historiassaan ja uskomuksissaan?
  • Mistä hänelle löytyy tukea muutokseen?
  • Mikä on minun antini?
  • Millaiseksi kokemus minun kanssani muodostuu?
  • Mitä teen ensimmäiseksi?
  • Mitä teen viimeiseksi?
  • Missä asioissa minun pitäisi ammattilaisena kasvaa?
  • Mikä muuttuisi, jos muistaisin, etten ole valmis ja täydellinen?
  • Vedänkö ennaltaopittua roolia - vai sparraanko?
  • Mitä uutta voisin kokeilla, minkä uuden tavan voisin ottaa kokeiluun?
  • Millä tavalla kohtaamiset muuttuvat, jos kokeilenkin vaikka kahden kuukauden ajan uudenlaista lähestymistapaa?
  • Mitä tapahtuu, jos keskityn tänään siihen, että kysyn enemmän kuin tarjoan vastauksia?
  • Mitä tapahtuu asiakkaiden kanssa?
  • Miten hyvin viihdyn ammatillisessa roolissa, jota toteutan?
  • Koenko leipääntymistä?

–"Asiakas on mikä on, hänen tehtävänsä ei ole täyttää ammattilaisten odotuksia", Anna Pylkkänen muistuttaa. Vain yhdessä ihmisen kanssa voi selvittää mikä on juuri hänelle parhaaksi.

–"Lähtökohtana on aina oltava se ihminen juuri sellaisena kuin hän on, ilman vaatimuksia häntä kohtaan. Ammattilaisen toiminta mukautetaan siihen hetkeen ja siihen ihmiseen, ei toisin päin. Valitettavasti usein käy niin, että kun asiakas ei sovikaan meidän käsitykseemme hänestä, tulee tylyä kohtelua, ja asiakas kokee ettei tule kuulluksi eikä nähdyksi."

Työyhteisövalmentaja Anna Pylkkänen on kouluttanut ja sparrannut tuhansia terveydenhuollon ammattilaisia kehittämään toimintaansa aidosti asiakaslähtöiseksi. Hänet tunnetaan parhaiten vallankumoustyöstään vanhustyön kehittämisen saralla.

Tämä artikkeli on osa Vaakakapinan #terveydenhuoltomysteeri-teemaa.

Mikä #terveydenhuoltomysteeri?

Monilla ylipainoisilla on kielteisiä kokemuksia terveydenhuollosta, koska he kokevat…

  • että tulevat nähdyiksi vain kokonsa kautta
  • että saavat riittämätöntä apua painonhallintaan
  • että useimpien heidän vaivojensa syyksi oletetaan ylipaino
  • että saavat huonompaa kohtelua kuin muut

Tämä aiheuttaa lisää syyllisyyden ja huonommuuden tunteita, mikä saattaa johtaa jopa lääkärikäyntien välttelyyn, jolloin sairaudet jäävät hoitamatta.

Samanaikaisesti terveydenhuoltohenkilökunnan täytyy puuttua ylipainoon, koska se tutkitusti linkittyy moniin sairauksiin. Heidän hyvä tarkoituksensa on auttaa asiakasta tervehtymään.

On mysteeri, miksi terveydenhuollon ja asiakkaan näkökulmat eivät kohtaa. Miten tilannetta voisi parantaa?

Vaakakapina haastaa kaikki tahot yhdessä ratkaisemaan #terveydenhuoltomysteeriä.

  • Vaakakapina - kansanliike, joka mursi pikadieettien vallan

    Kenenkään ihmisarvo ei ole kiinni kehon koosta

    Vaakakapina veti lääkärit, ministerit, kuntokeskukset ja ikilaihduttajat mukaan rintamaan. Kampanja mursi läskimyyttejä ja haastoi purkamaan kehovihan kulttuuria. Kun ihminen pitää itsestään, hän alkaa haluta itselleen hyviä asioita.

  • Sadun joulukirje: "Ajattelen edelleen, että ihminen on ihana!"

    Olkaamme kanssalaisia, ehdottaa Satu Lähteenkorva

    Millainen kulunut kapinavuosi on ollut Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorvan näkökulmasta? Tässä Sadun joulukirje! Rakkaat vaakakapinalaiset ja sen rohkeat tukijat, En ole haikealla mielin, en, vaikka kohdallani päättyy yksi vaihe kapinassa, kun tehtäväni asiantuntijan roolissa päättyy. Olen saanut oppia paljon, enemmän kuin arvaatkaan.

Uusimmat sisällöt - Vaakakapina