Hyppää pääsisältöön

Prokofjev sopii edelleen Mustoselle - mutta siinä se

Kun Olli Mustosen levytys kolmesta Prokofjevin pianokonsertosta viime vuonna ilmestyi, ilahduin suuresti kahdesta seikasta. Ensinnäkin Mustonen oli levyttänyt materiaalia, joka sopi hänen korkeaoktaaniselle tyylilleen eikä tuottanut mitään kummallisuuden kokemusta. Ja toiseksi Mustonen tuntui löytäneen soittoonsa uusia, laveita ja pehmeitä värisävyjä Hannu Linnun johtaman RSO:n tukemana. Uudella levyllä kuullaan konsertoista loput kaksi, ja edelleen musiikki istuu kuin hansikas - mutta laveus ja pehmeys eivät jatka voittokulkuaan.

Prokofjev / Lintu & Mustonen
Prokofjev / Lintu & Mustonen Uudet levyt

Kokemus johtunee pääasiassa musiikista. Uuden levyn konsertoista nro 2 on enimmältään huikeaa virtuoosikilkuttelua ja nro 5 puolestaan särmikäs ja raskaan oloinen. Mustonen on elementissään, kun Prokofjev kirjoittaa esitysmerkinnäksi con fuoco, accentuato, tempestoso, con brio tai vivo. Lasinkirkkaissa ryöpsähdyksissä ja elävästi aksentoivassa hakkauksessa Mustonen päihittää kaikki kollegansa, etenkin siksi että RSO pystyy seuraamaan hänen aivoituksiaan varsin tarkasti. Mutta nämä konsertot kaipaisivat välillä myös laveaa, romanttista ja pehmeää soittoa, jos ei muuten niin entisestään teroittamaan terävyyden kokemusta. Etenkin toisen konserton avaava Andantino vaatisi pidäteltyä herkkyyttä ja loputtoman pitkiä linjoja jo konserton kokonaismuodon kannalta. Nyt Mustosen tempoileva ote paljastaa kaiken liian aikaisin, ja asettuu ikävästi hankaukseen orkesterin tasaisemman lempeyden kanssa.

Prokofjevin kaleidoskooppimaisesti muuttuvan musiikin keskellä piano tuntuu oudon sävyttömältä sekä soinnillisesti että fraseeraukseltaan. Se johtunee pääasiassa Mustosen näkemyksestä, mutta kenties myös äänityksestä. Vasen käsi ja bassot kuulostavat vaimeilta ja kovasävyisiltä, kun taas diskantissa riittää kimmellystä.

Levyllä Hannu Lintu ja RSO tuntuvatkin vastaavan pitkien linjojen rakentamisesta ja värisävyjen taianomaisesta vaihtelusta. Jälki on etenkin orkesterivetoisemmassa viidennessä konsertossa innoittunutta, mutta joissakin nopeissa osissa orkesterilaiset vaikuttavat työlääntyneiltä Mustosen fraseeraukseen, ja epävarmuus heijastuu esimerkiksi korkeiden viulujen sointuisuuteen ja puhtauteen.

Voi olla, että oma kokemukseni tästä levytyksestä vastaa liiankin tarkoin kokemustani Prokofjevin konsertoista. Ensimmäisen levyn numerot 1, 3 ja 4 tarjoavat astetta mehukkaampaa musiikkia, vaikka Mustosen soitto pysyy toisella levyllä yhtä laadukkaana.

Sergei Prokofjev: Pianokonsertot nro 2 g-molli ja 5 G-duuri. - Olli Mustonen ja Radion sinfoniaorkesteri/Hannu Lintu. (Ondine, ODE 1288-2)

Kuuntele Uudet levyt 22.9.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.