Hyppää pääsisältöön

Debussyn tansseja kiitettävästi kuunneltavaksi

Mitä impressionistiseen sointiin tulee, sen taitaa myös Singaporen sinfoniaorkesteri, jonka kapellimestari Lan Shuin on nostanut kahdessakymmenessä vuodessa provinssista orkesterimaailman eliittiin. Orkesterin kehuttu aikaisempi levytys Claude Debussyn La Meristä ja Images’sta saa jatkoa uudella levyllä samaisen säveltäjän balettikappaleista 1910-luvun alusta. Ikoninen Jeux saa seurakseen huomattavan vähälle huomiolle jääneen pantomiimi-baletin Khamma sekä niinikään orkesteriteoksena paitsioon jääneen, lapsille suunnatun Lelulaatikon, La boîte à joujoux.

Cd-levyn kansi
Cd-levyn kansi CD-levyt

Kumpainenkin sai viime silauksen Debussyn ystäviltä, jotka auttoivat häntä säveltäjän viimeisten vuosien sairasteluissa: Khamman orkestroinnissa auttoi Charles Koechlin, Lelulaatikossa André Caplet. Ehkä ne ovat tästä syystä jääneet vähemmälle huomiolla – mutta kenties suotta. Debussy sävelsi Jeux’n Djaghilevin Ballets russes -ryhmälle samoihin aikoihin kuin Stravinsky sävelsi suuret venäläiset balettinsa, Kevätuhrin ja Petrushkan. Samalta ajalta ovat myös Khamma ja La boîte à joujoux, nekin kelpo tilaajille vaikka ensi-illat jäivätkin säveltäjän aikaisen kuoleman myötä postuumeiksi.

Tummasävyinen Khamma sisältää samanlaisen haltioituvan, kuolemaan johtavan tanssin kuin Kevätuhri. Preludin ja kolmen tanssin sisältävä neliosainen teos avaa mielenkiintoisen oven myöhäisen Debussyn maailmaan, jossa voi tapahtua mitä vaan, ja jossa kaikella on paikkansa osana alati kehkeytyvää mutta koherenttia kokonaisuutta.

Lelulaatikko on kaikessa värikkyydessään, lapsekkaissa lainoissaan ja keveydessään ihastuttava teos, jota kuuntelee ilokseen ilman näyttämöäkin. Siinä on yksinkertainen juoni, josta Debussy itse kirjoitti, kuinka sen täytyykin pysyä yksinkertaisena kulmikkuudessaan ja burleskissaan säilyttääkseen ne karakterit, joita ilman teoksesta tulisi muodoton ja merkityksetön. Singaporen sinfoniaorkesteri taiteilee hauskasti tunnelmasta toiseen ja tuo teoksen kiitettävästi kuunneltavaksi.

Bis:n Surround-ääni on tällä levyllä tasapainoisimmillaan ja luonnollisimmillaan. Singaporen sinfoniaorkesterista ei kuulu soraääniä eikä heikkoja lenkkejä, ja Debussyn tekstuurit sekä musiikilliset eleet tanssahtelevat virtuoosisesti sekä hillityn viettelevästi. Jeux-baletin aikalaiskuvitus sopii toki kansilehteen, mutta muuten mielessä käy, eikö Bis jo hiljalleen hylkäisi vanhan mustan arkisen ja kömpelön formaattinsa levylehtisissä. Hienot äänitykset ja tulkinnat ansaitsisivat parempaa.

Claude Debussy: Jeux; Khamma; La boîte à joujoux. - Singaporen sinfoniaorkesteri, joht. Lan Shui. (Bis, BIS-2162)

Kuuntele Uudet levyt 29.9.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.

  • Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Kapellimestari Susanna Mälkki ja Helsingin kaupunginorkesterin edellisellä julkaisulla Béla Bartókin pianokonserton kytkynä soi pirteästi Ravel ja aikamme musiikki. Nyt ollaan liikkeellä taas täys-Bartók-paketilla. Bartók-matkailu on muutamalla aiemmalla julkaisulla keskittynyt säveltäjän varhaistuotantoon.

  • Aili Järvelä ja Sointi Jazz Orchestra - hyvän mielen sointeja raikkaalla otteella

    Aili Järvelän hyvän mielen sointeja

    Aili Järvelä (s. 1985) on tullut tutuksi laulajana, lauluntekijänä, säveltäjänä, sovittajana, viulistina, tuottajana, Järvelän pelimannina sekä freelance-muusikkona useista eri yhtyeistä ja yhteyksistä. Sointi Jazz Orchestra on vuonna 2013 toimintansa aloittanut nuorista ammattimuusikoista koostuva yhtye, jonka taiteellisena johtajana toimii yhtyeen perustanut Rasmus Soini.