Hyppää pääsisältöön

Kakkoskonsertot ansaitusti etualalla

Dmitri Shostakovitsh ja Bohuslav Martinů sävelsivät kumpainenkin kaksi Sellokonserttoa, ja kummallakin Ensimmäinen konsertto on se, jota yleensä kuulee esitettävän ja levytettävän. Toiset, myöhäisemmät konsertot pääsevät levylle yleensä ensin tulleen kylkiäisenä. Aikamme hienoimpiin solisteihin lukeutuva Christian Poltéra on levyttänyt Berliinin saksalaisen sinfoniaorkesterin kanssa nyt ne Toiset konsertot ja päästänyt ne kertaheitolla näyttävämpien sisarustensa varjosta.

Cd-levyn kansi
Cd-levyn kansi CD-levyt

Shostakovitshin huikean tunnelmallinen ja sisäisiä merkityksiä henkivä Sellokonsertto nro 2 syntyi Ensimmäisen konserton lailla säveltäjän hyvälle ystävälle Mstislav Rostropovichille. Vuosi oli 1966, seitsemän vuotta Ensimmäisen konserton jälkeen. Se sisältää ukrainalaisen katumyyjän laulun muodossa viitteen niin säveltäjän lapsuuteen kuin Shostakovitshin ja Rostropovitshin väliseen ystävyyteen. Konserton soinnillinen maailma tummine jousineen, kirkkaine puupuhaltimineen, lyömäsoittimineen ja harppuineen on hyvin eriytynyt ja persoonallinen.

Poltéra ja Gilbert Vargan johtamat berliiniläiset saavuttavat tunnelmien syvät äärilaidat sekä Shostakovitshin hitaasti hengittävät laajat kaarrokset ihailtavasti. Musiikista on äänityksessä onnistuttu vangitsemaan sekä tumma syvä sointi että jouhien rahina; ne sekä pizzicatot ja lyömäsoittimet soivat mukavasti perinteisessä berliiniläisessä äänityspaikassa, Berliinin Dahlemin Jeesuksen Kristuksen kirkossa. Yleensä olen kiitellyt Bis-levy-yhtiön panostusta äänitykseen ja sointiin; tällä kertaa sointi vaikuttaisi jostain syystä toimivan paremmin stereona kuin hivenen hailakaksi käyvänä Surroundina.

Bohuslav Martinůn uusklassinen, positiivisen raikkaasti alkava Sellokonsertto nro 2 on oiva vastinpari Shostakovitshin tummalle konsertolle. Se edustaa Martinůn amerikkalaista kautta suositun Neljännen sinfonian tapaan soiden myötäkorvaan ja nostalgisestikin. Toinen sellokonsertto syntyi Martinůn kynästä parikymmentä vuotta ennen postuumia ensiesitystään vuonna 1965.

Jokin toinen orkesteri – ehkäpä rytmisesti ketterämpi ja svengaavampi – voisi saada Martinůn musiikista enemmän irti kuin hivenen flegmaattiset berliiniläiset. Mutta teos pysyy onneksi hyvin jaloillaan näinkin; moitteen vastapainoksi musiikin punainen lanka on läsnä yksittäisistä osuuksista läpi fraasien. Lopulta, on upeaa kuulla tämäkin vähemmän soitettu mutta sitäkin hienompi teos Christian Poltéran korkealuokkaisena, inspiroituneena ja paneutuneena tulkintana.

Dmitri Shostakovitsh: Konsertto nro 2 sellolle ja orkesterille. Bohuslav Martinů: Konsertto nro 2 sellolle ja orkesterille. - Christian Poltéra, sello, ja Berliinin saksalainen sinfoniaorkesteri, joht. Gilbert Varga. (Bis, BIS-2257)

Kuuntele Uudet levyt 29.9.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Tanssii orkesterin kanssa

    Tanssii orkesterin kanssa

    Viiden yhdysvaltalaisen säveltäjän musiikkia esittelevä julkaisu on monipuolinen kokonaisuus. Orkesterin käsittely on kaikilla mukana olevilla nykysäveltäjillä sujuvaa ja hallittua. Jokainen tekijä myös ottaa lähtökohdakseen orkesterin soivuudet ja rakentavat ilmaisuaan sen päälle.

  • Moniäänisiä yksinpuheluja

    Moniäänisiä yksinpuheluja

    On aina kiinnostavaa kuulostella, miten laajempien esityskokoonpanojen kanssa aateloituneet säveltäjät kiteyttävät ja muovaavat ilmaisuaan soolosoittimille kirjoitetuissa teoksissaan.

  • Grace Williamsin aiemmin kuulematonta sävelistöä

    Grace Williamsin aiemmin kuulematonta sävelistöä

    ”En halua olla Lontoossa. Haluan vain tulla kotiin ja elää mukavasti meren läheisyydessä”, kirjoitti säveltäjä Grace Williams (1906–1977) 1940-luvun puolivälissä.

  • Kamarimusiikkia kuudesta maanosasta

    Kamarimusiikkia kuudesta maanosasta

    Italialainen Ensemble Chaminade esittelee kuudesta eri maanosasta tulevien nykysäveltäjien teoksista rakentuvan kokonaisuuden.