Hyppää pääsisältöön

Lyyrikon unohdettuja lauluja

Yrjö Kilpinen on suomalaisista laulusäveltäjistä ainoa, joka todella pääsi murtautumaan kansainväliseksi tekijäksi saksankielisen Liedin maailmassa. Häntä voikin helposti pitää Kuulan ja Sibeliuksen jälkeen merkittävimpänä suomalaisena laulusäveltäjänä. Niinpä Kansalliskirjaston arkistossa piilossa uinuneiden Kilpisen laulujen kaivaminen esiin ja toimittaminen laulukuntoon on kansallinen kulttuurinen teko, ja ne ansaitsevat luonnollisesti myös tasokkaan levytyksen.

Cd-levyn kansi
Cd-levyn kansi CD-levyt

Sopraanot Hedvig Paulig ja Jenni Lättilä sekä baritonit Jaakko Kortekangas sekä Jouni Kokora tekevät Kilpisen laulumusiikin parissa tasalaatuista työtä pianisteinaan mainiot Kristian Attila sekä Kirill Kozlovski. Ruotsin-, saksan- ja suomenkieliset laulut vuorottelevat hyvässä järjestyksessä, eikä mukana juurikaan ole heikompia sävellyksiä. Suomenkielisistä lauluista erityisesti heti Toisen maailmansodan jälkeen Katri Valan teksteihin kirjoitetut laulut vaikuttavat inspiroituneilta ja vahvoilta; saksankielisissä soi ehkä selvimmin Kilpisen saksalaisvaikutteet. Wienissä ja Berliinissä opiskellut säveltäjä oli kovassa kurssissa Kolmannen valtakunnan musiikkielämässä – mutta häntä ihailtiin myös Lontoossa.

Moni-ilmeisyys, eklektisyys erilaisten sävellyksellisten vaikutteiden suhteen, tekee tästä 25 laulun albumista miellyttävän vaihtelevan kokemuksen, ja oma tärkeä osansa in kolmella eri kielellä kirjoitettu pääasiassa varsin korkealuokkainen runous. Kilpinen oli voimakasotteinen lyyrikko, ja voimakasotteisia ovat myös tämän levyn tulkinnat. Onneksi oopperalavalta tuttujen laulajien tulkinnat pysyvät pääosin liedmäisen herkkinä paikoin aika vaativiin mittoihin ulottuvissa lauluissa.

Kilpisen liikkumista historian kyseenalaisimmissa kulttuuripiireissä ei toki pidä unohtaa, häntä on pidetty taiteilijoistamme myötämielisimpänä kansallissosialistien suuntaan – ennen vuotta 1945. Hänen musiikkiinsa ei tästä toki tiedä mitään, edes runouden tasolla. Ottamatta poliittisesti kantaa voin mieluusti nostaa tämän oivallisen laulusäveltäjän tuotannon arvoonsa ja toivottaa sydämellisesti tervetulleeksi nyt esiin kaivetut ja toimitetut “uutuudet” aiemmin tunnettujen rinnalle.

“Yrjö Kilpinen – ‘Uusia’ lauluja”. - Jenni Lättilä, Hedvig Paulig, sopraano, Jouni Kokora, Jaakko Kortekangas, baritoni, sekä Kristian Attila, Kirill Kozlovski, piano. (Nova Records, NRECD-19)

Kuuntele Uudet levyt 29.9.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.