Hyppää pääsisältöön

Steven Isserlisin vanhat hyveet, uusi pahe

Steven Isserlis on yksi sellon tähdistä, ja kiertänyt radallaan jo niin pitkään, että aloittaa toista kierrosta. Uudella levyllä Isserlis nimittäin soittaa Joseph Haydnin kaksi sellokonserttoa, jotka hän levytti ensimmäisen kerran kaksikymmentä vuotta sitten. Onkin paikallaan pohtia, mikä on muuttunut - ja onko uusintakierros lainkaan tarpeen.

Steven Isserlis / Haydn & Bach
Steven Isserlis / Haydn & Bach Uudet levyt

Isserlis on sikäli erikoinen moderni jousisoittaja, että hänet tunnistaa. Hänen suolikielisen sellonsa ylärekisterissä äänen ydintä somistaa pehmeä särinä, ja alimmainen C-kieli puolestaan röhähtelee tukevasti. Isserlis soittaa rikkeettömän puhtaasti sekä korkeissa että nopeissa paikoissa, ja osaa käyttää jousta ilmavasti ilman että ääni menee liikaa rikki.

Isserlisin tunnistaa myös hyvästä mausta. Haydnin konserttoihin hän on tehnyt omat kadenssit, joissa kuljetaan dominantilta toonikalle tavallista tyylikkäämmin. Lisäksi levyn pikku täytekappaleet Mozartilta ja Boccherinilta on valittu erittäin osuvasti.

Mutta uuden levyn rytmiikka tuntuu oudon lepsulta. Heti alussa, Haydnin C-duuri-konserton sisääntulossa pisteellisen nuotin jälkeinen juoksutus on hakusessa, ja sama iskulta myöhästyminen toistuu niin usein, että tuntuu maneerilta. Yleensä Isserlis löytää rubaton jälkeisen iskun paremmin kuin vaikkapa Eino Grön, mutta joissakin kuvioinneissa pulssi hukkuu hetkeksi kokonaan.

Vertailun vuoksi kuuntelin Isserlisin kahdenkymmenen vuoden takaista levytystä samoista konsertoista, ja siinä rytmiikka oli jäntevämpää ja siksi sopivampaa iloluontoiseen musiikkiin. Muuten soitto oli lähes identtistä tempoiltaan ja fraaseiltaan, eikä levyjen perioditietoisia kamariorkesterejakaan oikein erota. Kun vielä vanhempi Sonyn julkaisu oli paremmin äänitetty kuin kumiseva ja kihisevä Hyperion-uutuus, mieleen hiipii erittäin vankka epäilys tämän ja vastaavien uusintaottojen mielekkyydestä. Sinänsä hienoa, että Isserlisin soitto-osaaminen on pysynyt korkealla tasolla, mutta ikävää että hän on muuttunut vain rytmin käsittelyssä, ja suuntaan josta en pidä.

Levyn olemassaolon oikeuttaa Carl Philipp Emanuel Bachin sellokonsertto, jota Isserlis ei ole aiemmin levyttänyt. Sen ääriosien barokkisempi karaktääri pakottaa Isserlisin tiukempaan rytmiikkaan, ja toisaalta hidas osa muunnesointuineen antaa hyvin tilaa romanttiselle tulkintaotteelle.

Joseph Haydn: Sellokonsertot C-duuri ja D-duuri. C.P.E. Bach: Sellokonsertto A-duuri. W.A. Mozart: Geme la tortorella. Luigi Boccherini: Adagio. - Steven Isserlis, sello, ja Deutsche Kammerphilharmonie Bremen. (Hyperion, CDA68162)

Kuuntele Uudet levyt 6.10.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Musiikkiteknologian opiskelija Kaj Mäki-Ullakko: "Tein ensimmäisiä midi-sävellyksiä isäni MikroMikko-tietokoneella."

    Tutustu Sibelius-Akatemian opiskelijaan.

    Kokkolan Estarditaiteen koulu saa pisteet Kaj Mäki-Ullakolta: "Rehtori Alf Mylläri otti minut siviilipalvelukseen ja teorianopettaja Tommi Peltola sai minut kiinnostumaan musiikin teoriasta toden teolla!" Kaj tavattiin Kantapöydän opiskelijatreffeillä Musiikkitalossa 22.11.2017. Kuka? Olen Kaj Mäki-Ullakko, syntynyt Vantaalla 21.12.1987. Aloitin kitaransoiton isäni kitarall

  • EBU:n musiikkivaihto 50 vuotta - ei pelkkää Euroviisua

    Ei pelkkää Euroviisua

    EBU:n eli Euroopan yleisradioliiton musiikkivaihto täyttää tänä syksynä 50 vuotta. Pyöreitä vuosia juhlitaan maanantaina 27. marraskuuta suoralla konsertilla Lontoosta. Mitä tämä musiikkivaihto tarkalleen tarkoittaa? EBU-yhteistyö on paljon muutakin kuin Euroviisuja. Marraskuun 27.

  • "Musiikista näköjään tykkäsin yli kaiken"

    Näppärit jatkavat pelimanniperintöä ja kehittävät sitä.

    Kaustislainen pelimanni ja pedagogi Mauno Järvelä on syntynyt kansanmusiikin keskelle. Hänelle lapsuus oli jatkuvaa musiikin vaikutteiden imemistä. Yksi vahvoista muistoista on pelimannilava. Lapsuuden häistä hän muistaakin nimenomaan pelimannilavan ja sen, miten hän istui kuuntelemassa, kun pelimannit soittivat. - Musiikista näköjään tykkäsin yli kaiken, se oli semmonen juttu, ettei muilla ollut väliä, hän toteaa.

  • Vladimir Agopov voitti Lied-sävellyskilpailun 2017

    Katso kaikki palkinnot & finaaliesitykset.

    Kokenut konkari, säveltäjä Vladimir Agopov voitti lauantaina 18.11. pidetyn Yrjö Kilpinen -seuran järjestämän ensimmäisen Lied-sävellyskilpailun laulusarjallaan Four songs to the poems by William Blake. Ensimmäinen palkinto on suuruudeltaan 5.000 euroa.