Hyppää pääsisältöön

Aura Lindeberg: Audion koti on Areena

henkilökuva
henkilökuva Kuva: Annika Miettinen /Yle aura lindeberg

Ylen kattava audiotarjonta on löytänyt kotinsa Areenassa.

Audioiden kuuntelu Yle Areenassa on reippaassa kasvussa: viime vuonna yksittäisiä audioita käynnistettiin Areenassa reilut 8,5 miljoonaa kertaa, mutta tämän vuoden luku oli jo kesäkuun lopussa yli 12 miljoonaa käynnistystä.

Suorien lähetysten kuuntelu, uuden sisällön löytäminen ja omien suosikkiohjelmien seuraaminen onnistuvat nyt entistä paremmin.

Puolitoista vuotta sitten aloin miettiä työkseni sitä, miten Ylen kattava audiotarjonta saataisiin paremmin esiin verkossa.

Ilmassa oli viitteitä siitä, että audion kulutus voisi kasvaa perinteisen radion ulkopuolellakin: älykännykät toimivat mobiileina viihdekeskuksina ja podcastien suosio nousee niin Suomessa kuin muualla maailmassa. Audio verkossa on siis muutakin kuin radiolähetysten uudelleen kuuntelua.

Audio verkossa on muutakin kuin radiolähetysten uudelleen kuuntelua.

Näistä lähtökohdista määrittelimme, että 2020-luvun audiopalvelu on Areenassa: vahvasti personoituva, helppokäyttöinen, houkutteleva ja tarjonnaltaan monipuolinen palvelu.

Mobiili tarjoaa audiosisällöille aivan uuden tavan olla läsnä kaikkialla: hetket bussissa, koiralenkillä tai tiskaamassa ovat niitä, joihin voimme tarjoilla uutta ajateltavaa, syventymistä tai rentoutumista radion tai podcastien parissa.

Yle Areenan suosituinta audiosisältöä ovat tällä hetkellä politiikkaa, tiedettä ja historiaa käsittelevät ohjelmat sekä äänikirjat. Esimerkiksi Yle Puheen Politiikkaradion päivittäiset lähetykset keräävät Areenassa päivänpolttavuudestaan huolimatta joka päivä tuhansia käynnistyksiä.

Vain verkossa julkaistavien podcastien suosio on myös kasvanut tasaisesti. Antti Holman räävitön radioparodia Radio Sodoma on esimerkki sarjasta, joka tuskin olisi löytänyt sopivaa lähetysaikaa miltään Ylen FM-kanavalta. Areenassa Radio Sodoma oli kuitenkin menestys.

Vain verkossa julkaistavien podcastien suosio on kasvanut tasaisesti.

Suosittujen sisältöjen rinnalle mahtuu myös uutta. Mietimme, olisiko Ylellä mahdollisuus tarjota syventävää musiikkijournalismia podcast-muodossa? Lyhyet, alle kymmenminuuttiset videot ovat suosittua sisältöä sosiaalisessa mediassa. Toimisiko lyhyt muoto myös audiossa?

Radiokanavat uudistuvat parhaillaan vuosi 2020 tähtäimessään. Katse kannattaa kuitenkin suunnata jo pidemmälle. Älykaiuttimien, ääniohjauksen ja internetiin liitettyjen autojen teknologioiden kehitys vaikuttaa myös audion tulevaisuuteen.

Mediamarkkinoilla menestymisen kaava on tuskin kellään täydellisesti hallussa, mutta audion ketteryys ja kyky löytää uusia muotoja muuttuvassa maailmassa lupaa hyvää myös seuraaville vuosikymmenille.

Aura Lindeberg
vastaava tuottaja
Ylen Audiotiimi

Kommentointi sulkeutuu 09.11.
  • Timo Huovinen: Yle ja presidentinvaalit

    Mikä on henkilökuntamme suhde vaaleihin?

    Vuoden 2018 alussa Suomessa järjestetään jälleen presidentinvaalit. On aika taas pohtia henkilökuntamme suhdetta vaaleihin sekä niiden seurannan tapaa ohjelmistossamme.

  • Ylen aluetoimitusten Mediadeski käynnistyy Tampereella

    Uusi Mediadeski jalostaa journalismia visuaalisemmaksi.

    Ylen Uutis- ja ajankohtaistoiminnan uusi Mediadeski aloittaa toimintansa Tampereen Mediapoliksessa. Ensimmäisessä vaiheessa Mediadeski jalostaa aluetoimitusten journalismia entistä visuaalisempaan muotoon. “Tarvitsemme esimerkiksi graafikoiden, koodareiden ja datajournalistien työpanosta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua