Hyppää pääsisältöön

Universal Musicin uusi tuotantopäällikkö Jarkko Ehnqvist on mies monien hittien takana – hän on se, joka lähtee Voitolla yöhön, potee Madafakin darraa ja josta Tytöt tykkää

Vuonna 2010 Ehnqvist oli töissä varastolla ja ajoi trukkia. Sitten hän sai puhelun, että pitäisi mennä kirjoittamaan biisejä Backstreet Boysin A.J. McLeanille.

Jarkko Ehnqvist on ollut kirjoittamassa muun muassa Isac Elliotin ja Mikael Gabrielin Liikaa sussa kii -kappaletta. // Kuva: YleX / Samppa Rautio

Tytöt tykkää pojista ja pojat tykkää tytöistä
Vaik tytöt välil esittää ettei niit muka kiinnosta

Lauseet on poimittu Popstars-ohjelmassa menestyneen Tea Hiillosteen vuonna 2006 julkaistulta Tytöt tykkää -biisiltä, jolta et voinut vuosia sitten välttyä. Jos kuitenkin olet, niin älä laita sitä soimaan – se on sellainen korvamato, josta on vaikea päästä eroon.

Kappaleen on säveltänyt ja kirjoittanut Jarkko Ehnqvist, joka nimitettiin levy-yhtiön Universal Musicin uudeksi tuotantopäälliköksi syyskuussa. Tytöt tykkää oli ensimmäinen mainstream- ja poppibiisi, jonka Ehnqvist oli ikinä tehnyt. Sitä ennen hän oli henkeen ja vereen räppijäbä, jota poppi ei juuri kiinnostanut.

Ehnqvist oli kerännyt räppipiireissä pientä mainetta sillä, että hänen kynästään syntyy tarttuvia hokemia. Hokemat olivat kiirineet levy-yhtiö EMI:n silloisen tuotantopäällikkö Gabi Hakasen korviin. Hakanen pyysi Ehnqvistiä tekemään Hiillosteelle “jotain sikaärsyttävää ja sikakreisiä”.

Ja juuri sellainenhan Tytöt tykkää -biisi on. Vaikka siitä ei tykkäisi, niin se jää mieleen. Tea Hiilloste – Tytöt tykkää

- Se on edelleen mun isoin biisi Suomessa ja myynyt vanhoilla rajoilla nelinkertaista platinaa. Tuplasti enemmän kuin mun toiseksi isoin biisi, vaikka olen tehnyt monta JVG:n hittiä, 37-vuotias Ehnqvist sanoo HMC:n studioilla Helsingissä.

"Ihmiset piti mua Tytöt tykkää -jäbänä."― Jarkko Ehnqvist

Biisin tekeminen ja erityisesti se, että Ehnqvist on myös kappaleella laulava mies, saivat aikaan hyvin ristiriitaiset fiilikset. Ei tällainen hömppäpoppi ollut sitä, mitä uskottava räppipää olisi halunnut tehdä. Ehnqvist arveli, että hänet tullaan lynkkaamaan – ja kyllähän hänen räppikaverinsa aukoivat päätään. Toisaalta Ehnqvist tiesi, että tämä oli tapa saada sellaisia ovia auki, jotka pysyisivät muuten visusti säpissä.

- Mutta piti siinä miettiä, että olenko myynyt itseni. Siihen aikaan, kun tuo oli mun ainoa iso hitti, niin ihmiset piti mua sinä Tytöt tykkää -jäbänä. Oikeasti se oli kuitenkin vain neljä tuntia mun elämästä.

Haalarihommista hittikoneeksi

Universal Musicin tuotantopäällikkönä Ehnqvistin tehtävä on etsiä kiinnostavia artisteja, solmia heidän kanssaan levytyssopimuksia ja toimia heidän isoveljenään, mentorina.

Samalla hän on se tyyppi, joka joutuu sanomaan artisteille, säveltäjille ja biisinkirjoittajille kiitos ei – alaan kuuluu, että jokainen tuotos ei voi olla täyttä timanttia.

Aiemmin Ehnqvist on istunut pöydän toisella puolella ja esitellyt sanoituksia sekä artistien kappaleita levypomoille. Hän on työskennellyt muun muassa Mikael Gabrielin, Isac Elliotin, JVG:n, Kaija Koon ja Anna Abreun kanssa. Vuosien aikana hän on oppinut, millä tavalla artisteille kuuluu puhua ja miten heitä kannattaa käsitellä, jos biisissä on potentiaalia – tai jos ei ole.

Kuten musiikkialalla yleensä, Ehnqvistin nousu yhdeksi Suomen johtavista biisinkirjoittajista oli pienestä kiinni.

Vielä vuonna 2010 Ehnqvistin päätyö oli varastohommissa, joita hän teki kolmena päivänä viikossa. Ehnqvist ajoi työpaikallaan trukkia, kun hänen puhelimensa soi.

Puhelu muutti hänen elämänsä.

Ehnqvistiä pyydettiin lentämään Hollantiin yhdessä Redraman kanssa. Tarkoituksena oli mennä tekemään biisejä Backstreet Boysista tutulle A.J. McLeanille. Se oli kova pyyntö tulokkaalle, jolla ei ollut vielä juurikaan kilometrejä takana.

- Tuntui, että se oli joku piilokamera, Ehnqvist sanoo.

Sitä se ei ollut, vaan totisinta totta. Reissun jälkeen hän palasi työpaikalleen ja luki lehteä kahvihuoneessa. Lehden kannessa oli kuva hänestä, Redramasta ja McLeanista.

- Se ei ollut mitään starahommaa, mutta kyllähän se kontrasti siihen tilanteeseen oli ihan älytön.

Yhteistyö yhdysvaltalaistähden kanssa herätti monien kiinnostuksen, ja pian Ehnqvist teki biisejä Anna Abreulle ja JVG:lle. Monet pitävät erityisesti JVG:tä kunnon hokema-automaattina – eikä ihme, sillä sekä Jarella ja VilleGallella että Ehnqvistillä on taito kehittää tarttuvia sanontoja, jotka jäävät elämään. Ehnqvist on ollut mukana kirjoittamassa muun muassa Huominen on huomenna- ja Voitolla yöhön -kappaleita.

Ehnqvistin mukaan ajatus siitä, mistä biisi kertoo, syntyy yleensä keskustellessa artistin kanssa ja tutustuessa häneen. Silti: jos biisi kertoo vaikkapa rakkaudesta, Ehnqvist tuo sen tarinaan kokemuksia tai häivähdyksiä hänen omasta elämästään. Hyvä esimerkki on Elias Kaskisen kappale Irti. Kappale syntyi, kun Ehnqvist ja Kaskinen ottivat aurinkoa Talon katolla Los Angelesissa ja puhuivat eroihin päätyneistä parisuhteistaan. Osa kappaleesta kertoo siis Ehnqvistin menneisyydestä.

Toisinaan kappaleet syntyvät yksittäisestä hauskasta heitosta tai tilanteesta. Roope Salminen & Koirat -yhtyeen Madafakin darra -biisin idean Ehnqvist sai siitä, kun hän oli menossa biisileirille yhdessä Salmisen kanssa. Autossa Ehnqvist mainitsi krapulaiselle laulajalle, että tämä ei ollut vastannut puhelimeensa. Salminen oli vastannut humoristiseen tyyliinsä, että puhelin oli mennyt hukkaan tiistain ja sunnuntain välisenä yönä.

Sama laini löytyy Madafakin darra -kappaleesta, joka on tehty miksausta lukuun ottamatta noin kolmessa tunnissa.

- Kirjoitimme biisin siitä, millainen olo ja päivä Roopella tuolloin oli. Se perustui myös siihen, että tunnen hänet hyvin, Ehnqvist kertoo.

Madafakin darra korostaa Ehnqvistin ennakkoluulottomuutta biisinkirjoittajana. Ihan kuka tahansa ei välttämättä uskaltaisi käyttää tuollaista termiä kappaleen lyriikoissa – saati nimenä.

"Jos joku sanoo, että mulla on krapula, mä sanon, että mulla on madafakin darra."― Jarkko Ehnqvist

- Jos joku sanoo, että mulla on krapula, mä sanon, että mulla on madafakin darra, Ehnqvist mainitsee.

Se on samalla kuitenkin laini, joka on jäänyt hieman kaivertamaan Ehnqvistin mieltä. Kyseessä on ainoa kirosanaksi luokiteltava ilmaus, jota Ehnqvist on lyriikoissaan käyttänyt. Hän kokee, että biisinkirjoittaja ja artisti ovat vastuussa niistä asioista, joita jakavat nuorisolle.

- Jos tekisin älyttömän roisin biisin, niin miettisin, että tuota ne junnut sitten laulaa. Jo Madafakin darrasta tuli sellainen fiilis, kun esikoululaiset lauloivat sitä, että ookoo, Ehnqvist kertoo ja irvistää.

Suomalainen musiikkiteollisuus kaipaa tsemppiä ja yhteistyötä

Yksi Ehnqvistin suurista tavoitteista on löytää uusia artisteja Universalille ja tehdä heistä mahdollisimman isoja nimiä, uusi Almoja.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Ehnqvist voisi olla aidosti iloinen vaikkapa Sonyn artisti Isac Elliotin tai muun muassa PME:lle ja Warnerille levyttävän Alman menestyksestä. Ehnqvistin mukaan liiallinen minä, minä, minä ja meidän lafka -ajattelu on turhaa ja puuduttavaa. Suomi on niin pieni musiikkimaa, että kaikilla on lupa olla iloisia ja tsempata harvoja kansainvälisiä menestyjiä, edustavatpa he mitä levy-yhtiötä tahansa.

- Meillä on omat duunimme, mutta voimme silti nauttia muiden menestyksestä. Niinhän ruotsalaisetkin ovat tehneet. He ovat tukeneet toisiaan ja ovat siksi niin vahvoja.

Eikä sovi unohtaa, että Alman menestyksestä ei hyödy vain Alma ja Warner.

- Alma avaa meille kaikille ovia ja hän ansaitsee sen, Ehnqvist sanoo.

Yhteistyö ja muiden tsemppaaminen voivat viedä suomalaista musiikkivientiä eteenpäin. Mutta vaikka niin ei kävisi, niin Ehnqvistin motto ei muutu. Se kuuluu näin:

- Enemmän hymyä ja vähemmän murjotusta. Musiikki on kivaa ja musa-ala on maailman siistein ala.

Lue myös:

JVG vietti yllättävän rauhalliset synttärit Hartwall Arenalla − suurimmat huudot nostatti Antti Tuisku, joka oli illan suurin stara

Jurek on Antti Tuiskun tuottaja ja uuden Idolsin tuomari – pari viinitonkkaa ja eeppinen saunailta loivat pohjan Pedolle, joka pääsi irti