Hyppää pääsisältöön

Toimittajan kokemus häirinnästä ja sen seuraukset muistuttavat tuen tarpeesta netissä työskenteleville

twitterviestejä
Twitterviestintää twitterviestejä verkkokeskustelu
Ylen toimittajan verkossa kokeman häirinnän, toimittajan siitä johtuneen toiminnan ja sen seurausten tiimoilta on viimeksi kuluneen vuorokauden ajan käyty niin vilkasta keskustelua että kukaan on tuskin kaikesta sanotusta selvillä. Tässä faktat niinkuin ne olen ymmärtänyt.
  1. Yleisön edustaja pahastuu Sanna Ukkolan esiintymisestä Pressiklubissa ja ivaa tätä Twitterissä.
  2. Ukkola selvittää kyseisen henkilön työnantajan, tarkistaa sen tältä itseltään ja on työnantajaan sähköpostiyhteydessä siinä tarkoituksessa, että häiritsevä toiminta saataisi loppumaan.
  3. Yleisön edustaja tuo työnantajaan tehdyn yhteydenoton julki ja Imagen bloggaaja tarttuu siihen. Seuraa uutisjuttuja muissa medioissa.
  4. Yle Uutiset vastaa somekohuun Ukkolan suulla blogikirjoituksen muodossa.
  5. Auvinen vastaa Ukkolan väitteisiin toisessa blogikirjoituksessa.
  6. Ylen päällikkö Riitta Pihlajamäki lausuu Ylen kannasta yhtiösivuilla: Tuemme toimittajiamme heihin kohdistuvissa häirintätapauksissa.

    Riitta Pihlajamäki myös toteaa Sanna Ukkolan esimiehenä keskustelleensa tapauksesta tämän kanssa ja heidän sopineen, että jatkossa mahdolliset häirinnäksi koetut tilanteet käsitellään yhdessä.

    Itselleni on tätä kirjoittaessa vielä epäselvää, on, missä yhteydessä ja milloin poliisi on neuvonut Ukkolaa. Auvisen haastatteleman poliisin mukaan poliisi ei tällaista neuvo. Se ei tietenkään tarkoita etteikö joku yksittäinen poliisi kuitenkin poliisin yleisen linjan vastaisesti näin olisi voinut neuvoa.

    Joka tapauksessa verkossa työkseen kommunikoivien kannattaa ottaa kaikki tuki ympäriltään. Oman esimiehen kanssa kannattaa aina neuvotella menettelytavoista. Itse kehottaisin soittamaan pomolle vaikka keskellä yötä jos tilanne tuntuu liian ahdistavalta.

  7. Yle on ottanut yhteyttä, kertoo yleisön edustaja. Juttu on otsikoitu: "Ylen Sanna Ukkolasta piikikkäästi twiitannut opettaja: "Toimittajien on siedettävä enemmän kritiikkiä kuin muiden"

Tapauksen kulku muistuttaa meitä verkossa esiintyvien työntekijöiden tuen tarpeesta. Eri ammatissa somessa asiakkaiden kanssa kommunikoivat ihmiset - muutkin kuin toimittajat - tarvitsevat tukea. Heitä ei saa jättää yksin.

Organisaatioiden pitäisi pystyä tuottamaan niiden puolesta persoonansa peliin panevalle ihmiselle tunne, että aina voi kysyä apua. Kuinka onnistua siinä vielä paremmin, on ajankohtainen kysymys monilla työpaikoilla.