Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Paineessa pääkuva

Näin asetat sinulle sopivat opiskelutavoitteet

Kuvassa teksti: "Löydä motivaatio".
Kuvassa teksti: "Löydä motivaatio". Abitreenit,Paineessa

Motivoituneet ihmiset tekevät tutkimusten mukaan parempaa tulosta kuin ei-motivoituneet. Kyse ei siis ole ainoastaan opiskelun mielekkyydestä vaan myös tehokkuudesta. Miten löytää kadonnut opiskelumotivaatio? Pohdi minkälainen tavoitteiden asettaja sinä olet.

Kaikki ovat joskus olleet tilanteessa, jossa motivaatio opiskeluun on nolla. Silloin kannattaa siirtää katse tavoitteisiin. Tavoitteet antavat syyn opiskelulle ja motivoivat tekemään töitä. Tavoitteiden asettamiselle kannattaa uhrata aikaa, sillä liian korkeat, matalat tai kaukaiset tavoitteet voivat päinvastoin tukahduttaa motivaation.

Muista, että tavoitteet ja odotukset eivät tarkoita samaa asiaa. On eri asia odottaa jotakin tapahtuvaksi, kuin asettaa itselle tavoite, jota kohti pyrkii. Odotuksia odotellaan. Tavoitteita kohti tehdään töitä. Sinulla voi olla odotuksia illan elokuvalle, ei yo-arvosanalle.

Asetan tavoitteita, mutta lipsun niistä jatkuvasti.

Kokeile: Lausu tavoite ääneen jollekin. Silloin siitä tulee totta.

Tavoitteen sanominen ääneen auttaa selkeyttämään, mitä olet tekemässä. Sen lisäksi se tekee tavoitteesta konkreettisen ja todellisen. Muista, että vain ääneen lausutuille tavoitteille voit saada tsemppiä muilta.

Kukaan tuskin saavuttaa kaikki tavoitteensa järjestelmällisesti. Älä takerru liikaa epäonnistumisiin vaan huomaa myös saavutuksesi!

En näe tavoitteitani, ne ovat niin kaukana.

Kokeile: Paloittele tavoite pieniksi palasiksi.

Jos tavoitteet ovat liian isoja, ne voivat tuntua ahdistavilta. Ainoaksi tavoitteeksi ei kannata asettaa esimerkiksi tiettyä arvosanaa. Jo kokeeseen valmistautuminen on hyvä jakaa välitavoitteisiin, kuten tietyn sivumäärän lukemiseen tai asian oppimiseen. Kun paloittelet ison tavoitteen pieniin osiin, voit kokea onnistumisia pitkin matkaa. Ne ovat erittäin tärkeitä motivaation säilyttämisen kannalta. Urakka ei myöskään silloin tunnu läheskään niin suurelta.

En ikinä saavuta tavoitteitani. Masentavaa.

Kokeile: Varo tekemästä epärealistisia tavoitteita.

Jos tavoitteesi ovat liian korkeat tai aikataulu liian tiukka, voi olla ettet pääse tavoitteeseesi. Tästä voi seurata epäonnistumisen ja riittämättömyyden tunne, joka tukahduttaa motivaation. Muista, että vika ei ole sinussa vaan liian vaativissa tavoitteissa. Epärealistiset tavoitteet voivat olla vahingollisia. Älä myöskään erehdy vertaamaan itseäsi muihin.

Muista, että unelmointi on sallittua ja se voi tehdä hyvää. Suuret tavoitteet voivat olla epärealistisiakin. Niitä voi pilkkoa omaan arkeensa, niin että jonain päivänä tavoite onkin tullut lähemmäksi.

Saavuttaessani tavoitteen stressaan jo seuraavasta.

Kokeile: Palkitse itsesi!

Tämä on äärimmäisen tärkeä asia opiskelumotivaation säilyttämisen kannalta. Mieti mistä jutuista nautit ja palkitse itsesi päästyäsi tavoitteeseesi. Jos et saavuta tavoitettasi, laske sitä, vaihda se toisenlaiseksi, paranna palkintoa tai pyydä tukea.

En löydä syytä tavoitteiden asettamiseen.

Kokeile: Tutki rauhassa ja keskustele muiden kanssa.

Jos joku asia kiinnostaa edes vähän, ota siitä selvää, hanki lisätietoa ja kokeile itse tekemällä. Toiminnan kautta saat ajatuksesi liikkeelle. Mitä enemmän saat uusia ajatuksia ja tuntemuksia tutkimastasi asiasta, sitä vahvemmaksi kiinnostuksesi ja motivaatiosi voi tulla. Keskustele muiden ihmisten kanssa kiinnostuksenkohteestasi. Ulkoinen vuorovaikutus ja ajatustenvaihto voi edistää omia sisäisiä prosesseja.

Artikkeli on tehty yhteistyössä Mielenterveyden keskusliiton kanssa ja se on osa Abitreenien Paineessa-kampanjaa.
Paineessa auttaa lukiolaisia valmistautumaan ylioppilaskirjoituksiin henkisesti. Se tarjoaa tietoa ja työkaluja luku-urakasta selviytymiseen ja opiskeluihin liittyvän stressin hallintaan. Lisätietoa Paineessa-kampanjasta.

  • Motivaatiotreenit osa 5/5 – Näin saavutat tavoitteesi

    Näin saavutat asettamasi tavoitteet.

    Hyvä tavoite on selkeä ja mitattavissa oleva. Motivaatiotreenien viidennessä osassa palataan tarkastelemaan aiemmin asettamiasi tavoitteita. Saat keinoja arvioida, mitkä tavoitteet olet jo saavuttanut ja millaisia ovat tavoitteesi jatkossa.

  • Motivaatiotreenit osa 3/5 – Tunnista voimavarasi ja selätä huono päivä

    Näin pidät huolta voimavaroistasi.

    Olet ehkä huomannut, että stressin lisääntyessä et enää jaksakaan lähteä illalla liikkumaan tai tapaamaan ystäviä. Vähän aikaa ihminen jaksaa sinnitellä voimiensa äärirajoilla, mutta pidemmällä aikavälillä käy huonosti. Motivaatiotreenien kolmannessa osassa opit sekä tunnistamaan omat voimavarasi, säilyttämään ne, että ottamaan niistä kaiken irti opiskelussa.

Paineessa

Abitreenit

Oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit