Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Paineessa pääkuva

Näin Paineessa-kampanja auttaa valmistautumaan kirjoituksiin

Kuvituskuva, jossa lukee: Aseta tavoiteet & huolehdi jaksamisesta
Kuvituskuva, jossa lukee: Aseta tavoiteet & huolehdi jaksamisesta Kuva: Abitreenit / Yle Abitreenit

Abitreenien Paineessa-kampanja auttaa kevään 2019 kirjoittajia selviytymään ylioppilaskirjoituksista ilman turhia paineita. Tästä jutusta voit helposti tarkistaa, mitä kannattaa ottaa huomioon missäkin vaiheessa kirjoituksiin valmistauduttaessa.

4 kuukautta kirjoituksiin: Aseta tavoitteet

Näin asetata sinulle sopivat opiskelutavoitteet
Tunne itsesi oppijana
Lukihäiriö, vaikea elämäntilanne tai sairastuminen – erityisjärjestelyjä myönnetään eri syistä

Mieti tavoitteesi. Selkeät ja konkreettiset tavoitteet edistävät valmistautumista ja parantavat motivaatiotasi. Tai päinvastoin, liian hatarat ja epämääräiset tavoitteet eivät motivoi. Keksi konkreettisia keinoja päästä tavoitteisiin. Pohdi myös lukion jälkeisiä unelmia ja miten kirjoitukset näihin linkittyvät. Älä kuitenkaan kasaa itsellesi turhia paineita kirjoituksiin, sillä kirjoitukset eivät määritä loppuelämääsi.

Mikäli ajattelet, että olet oikeutettu erityisjärjestelyihin yo-kokeessa, esimerkiksi lukihäiriön tai vaikean elämäntilanteen takia, toimi nyt! Koulujen tulee lähettää erityisjärjestelyjä koskevat hakemukset Ylioppilastutkintolautakuntaan 23.11.2017 mennessä. Kysy esimerkiksi opettajaltasi tai opinto-ohjaajaltasi, miten erityisjärjestelyjä koskevat asiat koulussanne hoidetaan.

3 kuukautta kirjoituksiin: Tee lukusuunnitelma

Näin teet lukusunnittelman yo-kirjoituksiin
Keskity lukiessa yhteen asiaan kerrallaan
Kun motivaatio on täysi nolla

Laadi itsellesi lukusuunnitelma. Myös päätös lukea fiilispohjalta ja olla käyttämättä lukusuunnitelmaa on yhdenlainen lukusuunnitelma, joka toimii joillekin. Tärkeää on tehdä välitavoitteita esimerkiksi viikossa tai kahdessa saavutettavaksi. Tavoitteiden kirjaaminen tekee niistä todellisempia. Pohdi myös kriittisesti, onko suunnitelmasi realistinen.

1–2 kuukautta kirjoituksiin: Huolehdi jaksamisestasi

Testaa kolme rentoutumisharjoitusta
Viisi faktaa yo-stressistä
Jatkuva stressi uuvuttaa lukiolaisen
Poimi vinkit tehokkaaseen kielten opiskeluun
Abiturientti Siri: “Opettajat jankutti mulle aina, että keskity”
Pakolliset psykologikäynnit vai enemmän keskustelua? Näillä keinoilla koulu-uupumusta voitaisiin vähentää
Abitreenit ja YleX: Kuuntele täältä parhaat vinkit yo-kirjoituksiin

Jos luet tätä artikkelia 1-2 kuukautta ennen kirjoituksia, ei hätää, sillä vielä ehdit ottaa haltuun edellä mainitut asiat. Tässä kohtaa tärkeintä on muokata lukusuunnitelma vastaamaan lukulomaa. Nyt on myös syytä miettiä rentoutumista. Jos kirjoitukset paisuvat mielessä liian massiiviseksi asiaksi, ne voivat alkaa stressaamaan mieltä. Itseluottamus voi heikentyä. Ja jos stressi kasvaa liian suureksi, keskittyminen kärsii.

2 viikkoa kirjoituksiin: Valmistaudu kokeeseen

Mitä tehdä, kun epätoivo iskee?

Jatka lukemista, mutta tässä vaiheessa on myös syytä miettiä kirjoituksia konkreettisemmin. Itse koetilanteeseen kannattaa valmistautua mielikuvaharjoittelulla. Kuvittele, miten kirjoitukset menisivät rentoutuneessa ja keskittyneessä mielentilassa. Jos joku asia koetilanteessa jännittää sinua, kuten vaikkapa läppärin sekoaminen tai ajan loppuminen kesken, mieti toimintamalli sen varalle. Mahdolliset stressireaktiot kokeessa ovat lievempiä, jos olet henkisesti valmistautunut ikäviin tilanteisiin etukäteen.

Viimeinen ilta: Rentoudu ja kertaa rauhassa

Hanki eväät ja varmista, miten ne tulee pakata. Huolehdi, että heräät ajoissa. Vältä viime hetken paniikkiratkaisuja, kuten koko yön pänttäämistä. Jätä kirjat sivuun ja mene ajoissa nukkumaan. Hyvin se menee!

  • Motivaatiotreenit osa 5/5 – Näin saavutat tavoitteesi

    Näin saavutat asettamasi tavoitteet.

    Hyvä tavoite on selkeä ja mitattavissa oleva. Motivaatiotreenien viidennessä osassa palataan tarkastelemaan aiemmin asettamiasi tavoitteita. Saat keinoja arvioida, mitkä tavoitteet olet jo saavuttanut ja millaisia ovat tavoitteesi jatkossa.

  • Motivaatiotreenit osa 3/5 – Tunnista voimavarasi ja selätä huono päivä

    Näin pidät huolta voimavaroistasi.

    Olet ehkä huomannut, että stressin lisääntyessä et enää jaksakaan lähteä illalla liikkumaan tai tapaamaan ystäviä. Vähän aikaa ihminen jaksaa sinnitellä voimiensa äärirajoilla, mutta pidemmällä aikavälillä käy huonosti. Motivaatiotreenien kolmannessa osassa opit sekä tunnistamaan omat voimavarasi, säilyttämään ne, että ottamaan niistä kaiken irti opiskelussa.

Paineessa

  • Kun stressi lamaannuttaa

    Kasaantuneet koulutyöt, kiire ja myöhästyminen stressaavat.

    Kouluhommat kasaantuvat ja kiire yltyy. Sonja Tyrväinen alkaa vältellä vastuuta. Lopulta ahdistus tekemättömistä töistä on niin suuri, että aloittaminen tuntuu mahdottomalta. Stressi ottaa vallan ja lamaannuttaa kokonaan.

  • ”Jos ei lue, tulee tosi syyllinen olo.”

    Syksyn yo-kirjoitukset stressasivat Emmyä ja Minervaa.

    Ylioppilaskirjoituksiin osallistuminen syksyllä voi olla todella stressaavaa, kun kirjoitusten ohella pitää hoitaa myös tavalliset lukiokurssit. Tölö gymnasiumin abit Emmy Wikström ja Minerva Larjanko kertovat, miten he selvisivät syksyn urakasta.

Abitreenit

Oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit