Hyppää pääsisältöön

Seitsemän nuorta kapinallista

Seitsemän veljestä". Martti Suosalo (Aapo), Jarmo Mäkinen (Tuomas), Tero Jartti (Eero), Kai Lehtinen (Juhani), Taisto Reimaluoto (Timo), Jari Pehkonen (Simeoni) ja Pertti Koivula (Lauri).
Seitsemän veljestä". Martti Suosalo (Aapo), Jarmo Mäkinen (Tuomas), Tero Jartti (Eero), Kai Lehtinen (Juhani), Taisto Reimaluoto (Timo), Jari Pehkonen (Simeoni) ja Pertti Koivula (Lauri). Kuva: Yle/Antero Tenhunen Seitsemän veljestä,Yle Elävä arkisto

Mitä jos ei luettaisikaan Seitsemää veljestä suomalaisen 1800-luvun talonpoikaiselämän roisina kuvauksena, vaan tulkittaisiin veljeksiä yhteisöön sopeutumattomina kapinallisina tai peräti hylkiöinä, muukalaisina ja suvaitsevaisuuden opettajina.

Saitko sinäkin Aleksis Kiven Seitsemän veljestä -romaanin luettavaksesi äidinkielen tunnilla? Monen teinin mielestä tylsempää, vanhanaikaisempaa ja maalaisjunttimaisempaa kirjaa saa hakea. Opettajan Aleksis Kiveä ja teosta kohtaan osoittama kritiikitön palvonta viimeistään villitsi nuoret lukulakkoon. Romaani olisi kannattanut tarjoilla toisin. Ehkä moni fiksu äidinkielen opettaja toimiikin nykyään niin?

Niin patalaiskaa sekä ruumiin että sielun puolesta tai sellaista tahdonvoiman sankaria ei maailmasta varmasti löydy, joka jaksaisi lukea kirjan Seitsemän veljestä― Agathon Meurman, aikalaiskritiikkiä
Boken Seitsemän veljestä.
Boken Seitsemän veljestä. Kuva: Yle/Jessica Edén Aleksis Kivi,Seitsemän veljestä,Lapinlahden sairaala

Kirjassa on paljon samaistumispintaa paikkaansa yhteisössä etsivälle. Romaani voisi kiinnostaa nuoria lukijoita enemmän, jos heitä ohjaisi huomaamaan veljesten kapinoinnin yhteiskuntaa ja vallitsevia tapoja kohtaan. Veljeksissä on paljon rosoista punk-energiaa ja nokkelaa ivaa. Tappelun nujakointia ja muuta toimintaa romaanissa riittää, jos sen siivilöi esiin paljon puheen alta. Kaikkein nuorimpia lukijoita voisi villitä etsimään teoksesta haukkumasanoja - niitä riittää ja ne ovat kekseliäitä.

konnan sikiö, napakärsä, kakkaveikko, morakka, turski, tansmestari, lautapääporsas...
― Aleksis Kivi
Foto från Ryhmäteatteris uppsättning av Sju bröder på Sveaborgs sommarteater.
Foto från Ryhmäteatteris uppsättning av Sju bröder på Sveaborgs sommarteater. Kuva: Tanja Ahola Ryhmäteatteri,Seitsemän veljestä

Moni voi myös samaistua seitsikossa aika ajoin ilmenevään herkkyyteen, toverilliseen veljeyteen ja estyneeseen suhtautumiseen vastakkaiseen sukupuoleen. Tyttöjen kannattaa lukea romaania vertauskuvien kautta, eikä takertua sen miesvaltaisuuteen ja ohueen naiskuvaan. Tai sitten siihen juuri kannattaa tarttua, ja miettiä miten tarinan voisi siirtää tähän päivään. Silloin voisi lukea rinnalla vaikka Riina Katajavuoren Wenla Männistö -romaania.

Radioteatteri esittää: Wenla Männistö
Radioteatteri esittää: Wenla Männistö radioteatteri esittää: wenla männistö

Kannattaisi Kiven nerouden sijaan korostaa sitä tosiasiaa, että Kivi sai laajempaa tunnustusta vasta kuolemansa jälkeen. Kiven kohtalo väärinymmärrettynä edelläkävijänä herättää varmasti lukijoissa sympatiaa. Kiveä voisi korostetusti mainostaa kielellisten kokeilujen ja rohkean heittäytymisen mestarina. Hänen tuotantonsa syntyi aivan liian aikaisin, jotta sitä olisi osattu laajemmin arvostaa ja ymmärtää. Aikalaiskritiikkiä tutkimalla pääsisi sisälle 1800-luvun kulttuuriskandaaleihin ja sieltä voisi löytää yhtymäkohtia tämän päivän ristiriitaisiin kritiikkeihin tai henkilökohtaisuuksiin meneviin someraivokohtauksiin. Kiven vastustajista kannattaa tutustua ainakin August Ahlqvistiin ja Agathon Meurmaniin.

Kivi käyttää kirjapainoa poeettisena peräsuolena― Agathon Meurman

Kivi oli kirjallisessa tuotannossaan tinkimätön, eikä ajan auktoriteettien ohjailtavissa. Aikalaisille Kivi oli liian raju. Nuori kansallisuusaate sai sivistyneistön romantisoimaan suomalaista kansanluonnetta ja rahvaan ominaisuuksia. Raa’alle realismille ei vielä ollut sijaa. Kivi oli ensimmäinen, josta nyt sanottaisiin: “antoi äänen niille, joilla sitä ei ole”

Jouko Turkan ohjaama tv-sarja "Seitsemän veljestä". Veljekset kuusikon suojassa: Taisto Reimaluoto (Timo), Martti Suosalo (Aapo), Kai Lehtinen (Juhani), Tero Jartti (Eero), Jari Pehkonen (Simeoni), Jarmo Mäkinen (Tuomas) ja Pertti Koivula (Lauri).
Jouko Turkan ohjaama tv-sarja "Seitsemän veljestä". Veljekset kuusikon suojassa: Taisto Reimaluoto (Timo), Martti Suosalo (Aapo), Kai Lehtinen (Juhani), Tero Jartti (Eero), Jari Pehkonen (Simeoni), Jarmo Mäkinen (Tuomas) ja Pertti Koivula (Lauri). Kuva: Yle / Antero Tenhunen antero tenhunen

Yksi mahdollinen tulkinta liittäisi veljekset tuoreella tavalla ajankohtaiseen pakolaiskysymykseen. Veljekset voidaan ajatella valtaväestön joukkoon sopeutumattomiksi muukalaisiksi. Koska muukalaisia he olivat, kylän ulkopuolella omilla tiluksillaan, omalla tavallaan yhteisön traditioista piittaamatta eläessään.

Minderåriga ensamkommande flyktingar i Aten.
Minderåriga ensamkommande flyktingar i Aten. Kuva: Yle/Jessica Stolzmann Ateena,pakolaiset

Muukalaisuus herättä paikallisväestössä pelkoa, suurempaa kuin vihollisuus, koska muukalaisten käyttäytymistä ei voi ennakoida, hän on tuntematon ja siksi ratkaisematon. Helposti ajatellaan, että muukalaiset tulisi joko sopeuttaa, eristää tai poistaa. Tai sitten yhteisön pitää ottaa muukalaiset joukkoonsa, kasvattaa omaa suvaitsevaisuuttaan ja olemisen tapojen kirjoa.

Aristoteleen kantapään vieraana on filosofi, politiikan tutkija ja tietokirjailija Mikko Lahtinen, joka on tutkinut 1800-luvun aatehistoriaa. Hän osaa kertoa miten Aleksis Kivi sijoittui aikansa kirjallisiin piireihin, ja mikä oli hänen suhteensa fennomaaneihin. Ohjelman ovat toimittaneet Pasi Heikura ja Tina Cavén.

Kommentit
  • Miten Minna Canth ehti?

    Mikä mahdollisti Minna Canthin valtavan elämäntyön?

    Palvelijoiden ja kauppa-apulaisten saatavilla olevan ja edullisen työpanoksen ansiosta Minna Canthilla oli mahdollisuus kirjoittaa tasa-arvoa edistäviä artikkeleita ja näytelmiä.

  • Avaruusromua: Palmut, hiekkaranta ja tähtikirkas yö

    Mitä on eksotiikka musiikissa?

    Mitä on eksotiikka? Mitä on eksotiikka musiikissa? 1950-luvulla se oli viihdyttäviä viuluja, intensiivistä tunnelmaa, villejä rytmejä ja salaperäisiä ääniä. Tuolloin levyillä soivat tunnelmat eksoottisilta kaukomailta: Aasiasta, Havaijilta, Amazonilta, Andeilta ja Afrikasta. Mutta musiikki ei ollut mitään kansanmusiikkia tai etnoa, vaan aitoa eskapistista viihdettä. Se oli eksoottista fantasiaa. Se oli epäaitoa muka-musiikkia. Se oli musiikillista kolonialismia. Mutta hyvin viihdyttävää, ja nykyään kuunneltuna mitä viehättävintä kitschiä ja campia. Ja eksotiikka viehättää yhä. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Ne oli suunniteltu muuttuvaan maailmaan

    Ne oli tehty liikuteltaviksi ja korvattaviksi.

    Ne oli tehty liikuteltaviksi ja korvattaviksi. Niiden ei ollut tarkoitus olla ikuisia, vaan niiden rooli oli väistyä, kun tilalle tulisi jotakin uudempaa ja ehkä parempaa. Ne ovat värikkäitä ja sulavasti muotoiltuja tuoleja 1960-luvun alusta. Punainen, keltainen ja sininen. Edessä matala pöytä. Värikkäiden huonekalujen yläpuolella kuvassa lukee suurilla valkoisilla kirjaimilla: Optimistic Modernism. Optimistista modernismia. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Asterix opettaa latinaa

    Asterix-kirjoja lukemalla voi suorastaan sivistyä.

    Asterix seikkailee -sarjakuvat perustuvat löyhästi Julius Caesarin jo ennen ajanlaskua kirjoittamiin Gallian sota -teoksien tapahtumiin.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri