Hyppää pääsisältöön

Viihdetaiteilija Fredi muuttui keikkamatkoilla rallikuskiksi: ”Mulla oli viritetty Volvo, tukikaaret ja kypärä päässä.”

Fredi korjaa mikroautoa
Matti "Fredi" SIitonen huoltaa mikroautoa Keimolan varikolla 1970-luvulla. Fredi korjaa mikroautoa Kuva: Jukka Wendeliuksen kokoelmat Puoli seitsemän,mikroautot,Fredi

Viihdetaitelija Matti "Fredi" Siitonen on tunnettu laulajana. Pienemmälle huomiolle on jäänyt se, että hän on ollut myös innokas moottoriurheilun harrastaja. Rallia hän harjoitteli myös keikkamatkoilla.

Fredi on aina viihtynyt auton ratissa. Elämänsä aikana on kertynyt 3-4 miljoonaa ajokilometriä. Kiireisimpinä aikoina keikkoja oli vuosittain lähes kolmesataa ja kilometrejä kertyi noin satatuhatta.

Fredi oli innostunut moottoriurheilusta. Pojalla oli mikroauto ja isäkin hankki sellaisen.

− Minäkin ostin 125-kuutioisen mikroauton, joka kulki 150 km tunnissa. Meillä oli kova harrastus, Fredi hymyilee.

Fredi osallistui aikoinaan Jyväskylä Suurajoihinkin. Hän ajoi niin sanottua nolla-autoa, mutta osallistui kisaan kerran myös varsinaisena kilpailijana. Kilpailu päättyi renkaan puheamiseen ja kunnon ulosajoon.

tulin usein Pohjanmaalta pikkuteitä. Sillälailla pysyi hereillä

Keikkamatkat sujuivat myös rallin tunnelmassa.

− Mulla oli viritetty Volvo, tukikaaret, kypärä päässä, paikalliskartta. Mä tulin usein Pohjanmaalta pikkuteitä. Sillälailla pysyi hereillä, Fredi kertoo.

Silloin tällöin esivalta tuli väliin. Eräällä kerralla tuli sakot sekä Jyväskylässä, että Jämsässä ja kortti oli lähdössä kuivumaan.

− Vaimoni Eva-Riitta meni selittämään, että hän on jokatapauksessa niin turvallinen ajaja ja tarvitsee autoa. Konstaapeli sanoi, että tämä oli niin hyvä selitys, että olkoon vaan, Fredi naurahtaa.

Katso ohjelma klikkaamalla alla olevaa kuvaa. Keikkamatkoja käsittelevä keskustelu löytyy kohdasta 16'05

Uusimmat sisällöt - Puoli Seitsemän