Hyppää pääsisältöön

Täyttä Chaminadea Stuttgartista

Cécile Chaminaden sävellystuotanto on oiva ikkuna sen näkemiseen, miten Brahmsin kamarimusiikki oli lumonnut ranskalaiset perässähiihtäjät 1880-luvun koittaessa. Tiedetäänhän sekin, että asetelma selkeytti omalla tahollaan Gabriel Fauré. Saksalainen Trio Parnassus haluaa kuitenkin uutuudellaan jättää pölyiset spekuloinnit pois ja välittää kernaasti sen määrän tunnetta kuin mitä yhdellä viululla, sellolle ja pianolla pystyy.

Trio Parnassuksen levyn kansikuva.
Trio Parnassuksen levyn kansikuva. Cécile Chaminade

On turha odottaa, että Chaminade ja hänen kamarimusiikkinsa keräisivät nyt jotenkin uutta ystävyyttä niiltä, jotka ovat tähän mennessä heitelleet väitteitä “salonkisuudesta”. Stuttgartissa vaikuttava Trio Parnassus tekee järkkymättömästi perusasioitaan: jäsenet tarjoavat täkyjä toisilleen ja ottavat herätteistä alati kiinni. Tyylitajuinen kolmikko on haistanut tilanteen eli se lataa fraasit täyteen tunnetta. Jos tämä on salonkia, se ei ole ainakaan itseään anteeksi pyytelevää sellaista, koska asialla on kolme luotettavaa ammattilaista.

Sellisti Michael Groß, viulisti Julia Galić ja pianisti Johann Blanchard - heitä voi toden totta onnitella, koska laadukkaasti toteutettu laajennus- ja tunnettuustyö länsimaisen taidemusiikin repertuaarissa maistuu aina hyvälle. Ranskalais-saksalaiselta Blanchardilta tämä tavoite on onnistunut hiljattain myös hänen omalla Chaminade-pianolevyllään.

Se ei haittaa, että complete-termiä, siis kokonais-sitä-ja-tätää joudutaan liimaamaan vain kahden eri pianotriosävellyksen takia tämän triolevyn otsikointeihin. Melodiavetoiset pikkukappaleet ohessa ovat yhtä pätevää dokumentointia levyä rytmittämään. Chaminade ei tästä innovaattoriksi muutu, mutta kerää ainakin omat sympatiani.

Cécile Chaminade: pianotriot a-molli ja g-molli; Romanza appasionata; Sommeil d’enfant; Trois morceaux; kapriisi e-molli. - Trio Parnassus. (Musikproduktion Dabringhaus und Grimm, MDG 30320022)

Kuuntele Uudet levyt 13.10.2017, toimittajana Tatu Tamminen.

Kommentit
  • Chiaroscuro-kvartetin karheat tulkinnat tekevät vaikutuksen

    Chiaroscuro-kvartetin karheat tulkinnat tekevät vaikutuksen

    Vuonna 2005 perustettu Chiaroscuro-kvartetti (Alina Ibragimova ja Pablo Hernán Benedí, viulu, Emilie Hörnlund, alttoviulu, Claire Thirion, sello) on aiemmilla äänitteillään viihtynyt pitkälti wieniläisklassisen ohjelmiston parissa.

  • Langgaardin haltioitunutta kamarimusiikkia

    Langgaardin haltioitunutta kamarimusiikkia

    Rued Langgaardin (1893–1952) massiivisessa yli 400 teosta käsittävässä tuotannosta riittää halukkaille pöyhittävää vielä pitkäksi aikaa.

  • Tuttua ja tuntemattomampaa Coplandia

    Tuttua ja tuntemattomampaa Coplandia

    BBC:n filharmonisen orkesterin sekä kapellimestari John Wilsonin yhteistyö Aaron Coplandin (1900–1990) verraten laajan orkesterituotannon parissa jatkuu. Neljännessä julkaisussa huomio keskittyy erityisesti säveltäjän lähes neljänkymmenen minuutin kestoiseen kolmanteen sinfoniaan.

  • Olsenin laulusarjassa on vilpittömyyttä

    Olsenin laulusarjassa on vilpittömyyttä

    Tanskalainen säveltäjä ja etnomusikologi Poul Rovsing Olsen (1922–1982) aloitti tyylillisesti aikansa hengessä kaksitoistasävelisyydellä, mutta pyrkimys ilmaisun selkeyteen ja helpompaan omaksuttavuuteen johti siitä luopumiseen 60-luvulla.