Hyppää pääsisältöön

Täyttä Chaminadea Stuttgartista

Cécile Chaminaden sävellystuotanto on oiva ikkuna sen näkemiseen, miten Brahmsin kamarimusiikki oli lumonnut ranskalaiset perässähiihtäjät 1880-luvun koittaessa. Tiedetäänhän sekin, että asetelma selkeytti omalla tahollaan Gabriel Fauré. Saksalainen Trio Parnassus haluaa kuitenkin uutuudellaan jättää pölyiset spekuloinnit pois ja välittää kernaasti sen määrän tunnetta kuin mitä yhdellä viululla, sellolle ja pianolla pystyy.

Trio Parnassuksen levyn kansikuva.
Trio Parnassuksen levyn kansikuva. Cécile Chaminade

On turha odottaa, että Chaminade ja hänen kamarimusiikkinsa keräisivät nyt jotenkin uutta ystävyyttä niiltä, jotka ovat tähän mennessä heitelleet väitteitä “salonkisuudesta”. Stuttgartissa vaikuttava Trio Parnassus tekee järkkymättömästi perusasioitaan: jäsenet tarjoavat täkyjä toisilleen ja ottavat herätteistä alati kiinni. Tyylitajuinen kolmikko on haistanut tilanteen eli se lataa fraasit täyteen tunnetta. Jos tämä on salonkia, se ei ole ainakaan itseään anteeksi pyytelevää sellaista, koska asialla on kolme luotettavaa ammattilaista.

Sellisti Michael Groß, viulisti Julia Galić ja pianisti Johann Blanchard - heitä voi toden totta onnitella, koska laadukkaasti toteutettu laajennus- ja tunnettuustyö länsimaisen taidemusiikin repertuaarissa maistuu aina hyvälle. Ranskalais-saksalaiselta Blanchardilta tämä tavoite on onnistunut hiljattain myös hänen omalla Chaminade-pianolevyllään.

Se ei haittaa, että complete-termiä, siis kokonais-sitä-ja-tätää joudutaan liimaamaan vain kahden eri pianotriosävellyksen takia tämän triolevyn otsikointeihin. Melodiavetoiset pikkukappaleet ohessa ovat yhtä pätevää dokumentointia levyä rytmittämään. Chaminade ei tästä innovaattoriksi muutu, mutta kerää ainakin omat sympatiani.

Cécile Chaminade: pianotriot a-molli ja g-molli; Romanza appasionata; Sommeil d’enfant; Trois morceaux; kapriisi e-molli. - Trio Parnassus. (Musikproduktion Dabringhaus und Grimm, MDG 30320022)

Kuuntele Uudet levyt 13.10.2017, toimittajana Tatu Tamminen.

Kommentit