Hyppää pääsisältöön

Laz Perkins on niin omistautunut musalle, että teki biisejä jopa armeijan yövartiossa – se kannatti, sillä nyt taskussa on levytyssopimus Universal Musicille

Laz Perkins on toteuttanut tänä vuonna kaksi unelmaansa. Hänellä on levydiili isolle yhtiölle ja hän on päässyt tekemään yhteistyötä lapsuutensa idolin kanssa.

Jaz Perkinsin studio sijaitsee Helsingin Pitäjänmäessä. // Kuva: YleX / Juuli Aschan

Vielä muutama vuosi sitten Laz Perkins oli klubi-DJ, joka paukutti listahittejä isoissa bileissä viikonloppu toisensa jälkeen. Nyt hän on Universal Musicin artisti, jonka virallinen debyyttisinkku Killin’ It nousi YleX:n soittolistalle syyskuun lopulla.

Miten tässä on näin käynyt?

Laz Perkinsin eli Lasse Perkkiön isä teki DJ-keikkoja pääkaupunkiseudulla pari vuosikymmentä sitten. Ensimmäiset omat kunnolliset soittimensa Perkkiö sai 11-vuotiaana joululahjaksi. Kiinnostus musiikkiin – juuri sellaiseen musiikkiin, jota DJ:t soittavat, syntyi jo paljon aiemmin.

Kaikki on tavallaan lähtenyt liikkeelle jo vuonna 1999, jolloin Perkkiö vei päiväkodin levyraatiin Bomfunk MC’s yhtyeen kappaleen Freestyler.

Biisi laitettiin soimaan, ja Perkkiö fiilisteli. Kappale kuitenkin keskeytettiin hyvin varhaisessa vaiheessa.

- Tarhatäti sanoi, ettei tällaista musaa voi tuoda tänne, 24-vuotias Perkkiö kertoo virne kasvoillaan Helsingin Pitäjänmäellä sijaitsevassa studiossa.

Freestyler-kappaleen tuottaja Jaakko Salovaara on edelleen Laz Perkinsin suuri idoli. Salovaara on toinen myös toinen osapuoli Bang For The Buck -tuottajaduosta, joka on mukana Perkinsin debyyttibiisillä yhdessä ugandalaisräppäri Mad Icen kanssa. Ajatus yhteisbiisistä tuli Perkinsin mukaan Salovaaralta – ja se tuntuu hyvältä.

Kuten Perkins itse sanoo, ympyrä sulkeutuu.

- Olen fanittanut Salovaaraa tosi paljon ja nyt saan tehdä musiikkia hänen kanssaan. Tuntuu siltä, ettei tällaista voisi tapahtua.

Laz Perkins ei uskonut sitäkään, että saisi solmittua levydiilin Universal musicin kanssa, sillä isot levy-yhtiöt panostavat enemmän laulajiin DJ-tuottajien sijaan. Aiemmin Musical Noizen kautta biisejä julkaissut artisti soitti Universalin levypomoille tukun biisejä, joista Killin’ It miellytti eniten. Se oli Perkinsille yllätys, sillä kappaleen piti olla pelkkä varabiisi.

- Jännä, että he tykkäsivät noin rajusta soundista. Se erottuu kyllä hyvin heidän poppimaailmastaan.

Universal Musicin suurimpiin suomalaisartisteihin kuuluvat muun muassa Robin, Kasmir, Evelina, Mikael Gabriel, Sunrise Avenue ja Teflon Brothers, joten tässä joukossa Laz Perkinsin trappia ja dancehallia yhdistelevä soundi on varsin poikkeuksellista.

Mutta ei Perkinsin soundi aina tällaiselta kuulostanut. Muutama vuosi sitten julkaistut biisit olivat puhdasta EDM:ää – musiikkityyliä, josta hän ei nykyään pidä lainkaan. Mutta palataan tähän myöhemmin.

“Ei jaksanut enää soittaa pelkkiä hittibiisejä”

Teini-iässä Laz Perkins kyllästyi levyjen pyörittelyyn. Sen sijaan hän innostui valokuvauksesta. Perkins oli vakiokasvo Helsingin yössä jo alaikäisenä, jolloin hän sai valokuvata toiminimensä kautta yökerhoissa. Parhaimmillaan hän saattoi olla viikonlopun aikana kuvaamassa esimerkiksi Tigerissä, Baarikärpäsessä ja Onnelassa.

"Aloin tehdä salaa musiikkia toimistossa, kun olin yövartiossa Santahaminassa."― Laz Perkins

Perkins kertoo, että työn kautta oli hauskaa saada alaikäisenä nimi yökerhon vieraslistaan, mutta:

- Ei se kyllä kovin siistiä ollut. Rahan takia sitä teki, Perkins sanoo.

Kuvaamisen aikana Perkins kiinnostui jälleen musasta, etenkin sen tuottamisesta. Perkins kuvasi armeija-aikanaan Ruotuväki-lehteen, mutta jatkoi samalla biisien tekemistä. Kappaleita syntyi jopa varuskunnassa.

- Aloin tehdä salaa musiikkia toimistossa, kun olin yövartiossa Santahaminassa. Sävelsin siellä biisejä tietokoneella, Perkins sanoo.

Näin Laz Perkins teki musaa jo intissä. // Kuva: YleX / Juuli Aschan

Intin jälkeen Perkins oli jälleen tuttu kasvo yöelämässä, mutta tällä kertaa DJ:n roolissa – ja aluksi pelkällä drinkkilippupalkalla. Välillä hän julkaisi omia biisejä ja remixejä  soundcloudiin. Näin DJ:n tunnettuus kasvoi, ja vuonna 2015 hän pääsi ensimmäistä kertaa Weekend Festivalin lavalle.

Keikkapaikkojen tason nousuun on vaikuttanut Perkinsin mukaan juuri omien biisien julkaisu. Pelkillä DJ-keikoilla on hyvin vaikea nousta hierarkiassa niiden DJ:iden ohi, jotka ovat julkaisseet biisejä levy-yhtiön kautta. Poikkeuksiakin toki on, kuten Rony Rex.

Perkinsille pelkkä DJ-keikkojen tekeminen yökerhoissa ei enää parin vuoden jälkeen ollut vaihtoehto.

- Tiesin aina, että jos jään yökerho-DJ:ksi, niin lopetan koko homman. Kolmen vuoden jälkeen ei jaksanut enää soittaa pelkkiä hittibiisejä.

- Musiikin tekeminen ja se fiilis, jonka siitä saa, tuntuu paljon paremmalta.

Perus-EDM ei enää maistu

Kuten todettua, Perkinsin ensimmäiset omat biisit olivat perinteistä EDM:ää eli elektronista tanssimusiikkia. Osasyy niiden tekemiselle oli se, että Perkins halusi saada nimeä ja että EDM oli vahvassa nousussa pari vuotta sitten.

"EDM:ää on aika yksinkertaista tehdä."― Laz Perkins

Enää Perkins ei halua kuunnella noita kappaleita. Hän ei nykyään pidä EDM-musasta ja toivoo, että musatyylin suosio hiipuisi.

- EDM:ää on aika yksinkertaista tehdä. Siinä ei ole niin paljon haastetta, jos sitä vertaa vaikka poppiin. Sen tekeminen on aika lailla sellaista miltä se kuulostaakin - simppeliä, Perkins sanoo.

Perkins mietti jopa artistinimensä muuttamista, jotta saisi taustansa nollattua. Han kuitenkin huomasi, että muillakin DJ-tuottajilla on uransa alkuvaiheesta kappaleita, joita he eivät enää välttämättä allekirjoita.

- On inspiroivaa nähdä, että isotkin nimet ovat käyneet jonkinlaisen polun ja kehityksen siihen, missä he nyt oman soundinsa ja tyylinsä kanssa ovat

Laz Perkins hakee musiikillaan kansanvälistä soundia. // Kuva: YleX / Juuli Aschan

EDM:n suosio ei Perkinsin onneksi ole ihan niin suuri kuin vuosi-pari sitten. Sen tilalle on tulossa ja etenkin Yhdysvalloissa jo tullut trapia, dancehallia ja hip hop -musaa yhdistelevä tyyli – eli aika lailla sellainen, kuten Laz Perkinsin Killin’ It on. Se ei ole silkkaa sattumaa.

Mulle on tärkeää olla edelläkävijä ja seurata, missä mennään. En kuitenkaan aio muuttaa musaani sen mukaan. Haluan säilyttää siinä sen mun oman viban.

Yhden isolla levy-yhtiöllä julkaistun kappaleen jälkeen on mahdotonta arvioida, mikä tämä Laz Perkinsin oma viba on, joten annetaan miehen kertoa siitä itse.

- Haluan tuoda takaisin sellaisen musan, jonka vuoksi musiikkia on tehty - eli tanssimisen. Sellaista musaa, jonka tahdissa voi tanssia, ei pelkästään hyppiä.

Lue myös:

37-vuotias on muka jo niin vanha, että hänen ei pitäisi mennä klubeille – mutta maailman johtavat DJ:t ovat vielä vanhempia ja järjestävät niitä isoimpia bileitä

Menestyvä naispuolinen DJ on yhä harvinaisuus – pitkän linjan DJ Milla Lehto rikkoo kaavaa ja tekee sen mielellään

Rony Rex on yksi Suomen johtavista DJ-nimistä – vihdoin omia biisejä julkaisseen artistin ensimmäinen keikka oli niin kuuma, että stereot alkoivat sulaa