Hyppää pääsisältöön

Hempeän kirkollisia käyrätorvitunnelmia

Yksitunnelmaisen levyn tekeminen on tasapainottelua: kuulija pitää saada pysymään luvatussa tunnelmassa mutta kuoliaaksi pitkästymättä. Käyrätorvensoittaja Petri Komulaisen ja urkuri Jan Lehtolan uutuuslevy lupaa tunnelmaksi "Andante religioso", ja siinä pysytään uskollisesti koko tunti. Mielenkiinto kuitenkin säilyy, koska teokset ovat melko tuntemattomia ja sävellysten genre kiinnostava.

Andante religioso / Lehtola & Komulainen
Andante religioso / Lehtola & Komulainen Uudet levyt

Levyvihkosessa Komulainen ja Lehtola kertovat, että hartaiden, sentimaalisten tunnelmakappaleiden taustalla oli romantiikan sävelkielen kehittyminen niin, että tunneilmaisu ei enää vaatinut laulettuja sanoja. Levyn kaikissa teoksissa käyrätorvi kuljettaakin hyvin laulullista, kantavaa melodiaa, ja urkujen pehmeä säestys laajentaa tunneskaalaa.

Petri Komulaisen käyrätorvi soi linjakkaasti ja puhtaasti, kauttaaltaan samettisen pehmeänä, mutta minun mielestäni se ei riitä. Näin selvästi lauluun pohjautuva musiikki kaipaisi vielä enemmän puheenomaisuutta. Parhaat lied-laulajatkaan eivät tee pelkkää linjaa, he tekevät sanoja ja runoutta.

Hyvä esimerkki on Oskar Merikannon Romanssi oopperasta Pohjan neiti. Kansanlauluksi pelkistyvä melodia on tällä levyllä kaunis mutta kolea; esimerkiksi sellisti Seeli Toivion tulkinta on paljon puhuttelevampi juuri yksityiskohtaisuutensa takia. Kyse on toki taiteellisesta valinnasta - Komulainen ja Lehtola ovat päättäneet maalailla tasaisempaa tunnelmaa.

Samoilla linjoilla on Mika Koivusalon luonteva äänitys, jossa käyrätorvi sekoittuu urkuihin yhtenä, vain aavistuksen dynaamisempana äänikertana. Kun Lehtola vielä rekisteröi urkunsa varsin pehmeästi, tavoiteltu lempeä tunnelma kyllä syntyy - mutta yksityiskohtien ja tarttumapintojen kustannuksella.

Pilfink-yhtiö tapaa julkaista taidemusiikkia pelkistetyn asiallisissa levypaketeissa, mutta tällä kertaa pelkistäminen on kohdennettu väärin. Kuusankosken kirkon urkujen dispositiota esitellään kaksi sivua, mutta levyn raidoille ei kerrota kestoja, ja numerotkin epäselvästi.

"Andante religioso", säv. Aladov, Tod, Höeberg, Körling, Kapp, Alfvén, Larssen, Glière, O. Merikanto, Rahmaninov, Saint-Saëns. - Petri Komulainen, käyrätorvi, ja Jan Lehtola, urut. (Pilfink, JJVCD-180)

Kuuntele Uudet levyt 20.10.2017, toimittajana Kare Eskola.

Kommentit
  • Albert Schnelzerin sävelkielessä on tunnistettavaa omaleimaisuutta

    Albert Schnelzerin musiikki toimii.

    Länsinaapurista kajahtaa taas. Mikäli Albert Schnelzer (s. 1972) ei ole ennestään tuttu tekijä, kannattaa asia korjata pikimmiten. Säveltäjän orkesterisointeja voi nyt makustella Benjamin Shwartzin johtaman Göteborgin sinfoniaorkesterin tuoreella äänitteellä. Albert Schnelzerin sävelkielessä on jotakin, mitä monella muulla nykysäveltäjällä ei ole.

  • Spark-yhtyeen onnistunut monityylinen kokonaisuus toimii

    Spark-yhtyeen monityylinen kokonaisuus riemastuttaa

    "Tanssi on muutakin kuin vain liikettä musiikin tahtiin. Se on intohimoa ja elämänjanoa", pohjustaa Spark-yhtye tuoreimman julkaisunsa esittelytekstissä. No mikä ettei, mutta mahtaako kahden nokkahuilun, viulun, sellon ja pianon muodostaman yhtyeen monityylinen kokonaisuus käydä kuulijan jalan alle? Kyllä. Varsinkin kun se tehdään näinkin antaumuksella ja tyylillä.