Hyppää pääsisältöön

Nopeimmin nouseva nykysäveltäjämme

Pääkaupungista katsottuna säveltäjä Outi Tarkiainen ei näytä olevan uuden musiikin keskiössä; hän ei häärää järjestöissä tai näyttäydy konserteissa. Mutta kun katsoo globaalisti, hän lienee nopeimmin nouseva suomalainen säveltäjä. Menestyksen takeena on arvostettu kustantaja, monigenreinen, ennakkoluuloton asenne työhön ja tietysti hyvä, tunnistettava musiikki. Musiikin matka kansainvälisille tilaajille on sama Helsingistä kuin napapiiriltä, jossa Tarkiainen asuu. Nyt kun Alba on julkaissut Tarkiaiselta ensimmäisen oman taidemusiikkisävellyslevyn, hänen asemansa vakiintunee myös täällä syrjäisessä pääkaupungissa.

Beyond Poems / Outi Tarkiainen
Beyond Poems / Outi Tarkiainen Uudet levyt

Tarkiaisen taidemusiikkiteosten sävelkieli liittyy modernismin jatkumoon, mutta painottaa enemmän sointia kuin hälyjä, enemmän sävelkeskuksia kuin rivejä, enemmän melodiaa kuin tekstuuria. Tunneskaala avautuu nostalgian, selittämättömyyden ja yleisinhimillisyyden suuntaan, ja intensiteetti syntyy yleensä muusta kuin volyymista. Tarkiaisen musiikki vaatii rytmisten ja soinnillisten yksityiskohtien tarkkaa hallintaa, ja siksi on hyvä, että levyttäjinä on joukko suomalaisia nykymusiikkispesialisteja.

Etenkin klarinetisti Lauri Sallisen ja sellisti Markus Hohtin soolokappaleissa ilmaisu on sisäistynyttä ja hyvin istuvaa. Tuntuu että he ovat esittäneet teoksia riittävästi ennen levytystä. Kamus-kvartetin esitys vaativasta Trois poèmes -runoelmasta on myös hallittu, mutta jään kaipaamaan loppuun asti hiottua puhtautta ja vielä yksityiskohtaisempaa retoriikkaa, kun runoudesta kerran on kyse.

Levyn ainoa pettymys on Tarkiaisen läpilyöntiteos Metsän hiljaisuuteen. Tarkiainen sävelsi sen big bandille ja jazz- tai kansanlaulajalle, mutta levyllä kuullaan sovitus klarinetille, sellolle ja pianolle, solistina tarkka mutta neutraali sopraano Tuuli Lindeberg. Taidemusiikiksi muunnettuna teoksesta tulee vaikeammin lähestyttävä, ja se menettää sekä iskuvoimaa että värejä.

Sen sijaan levyllä esiteltävä toinen muutosprosessi toimii hyvin. Trois poemes jousikvartetille ja Baudelaire Songs sopraanolle ja pianolle pohjautuvat samaan materiaaliin, ja kun ne kuullaan peräkkäin, tarkkaavainen kuulija saattaa entistä suuremmin ihastua Tarkiaisen soitinnustaitoon ja mielikuvitukseen.

Kokonaisuudessaan levy on mitä onnistunein todiste siitä, että ihan oikea nykymusiikki on säilyttänyt ilmaisuvoimansa.

"Beyond Poems". Outi Tarkiainen: Trois poèmes; Sans paroles; Until the stone splits; Baudelaire songs; Thy words, submerged in stone; Into the woodland silence; ...and they began to sing. - Kamus-kvartetti, Lauri sallinen, klarinetti, Maria Puusaari, viulu, Tuuli Lindeberg, sopraano, Emil Holmström, piano, Markus Hohti, sello, ja Veli Kujala, harmonikka. (Alba, ABCD 415)

Kuuntele Uudet levyt 20.10.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • "Musiikista näköjään tykkäsin yli kaiken"

    Näppärit jatkavat pelimanniperintöä ja kehittävät sitä.

    Kaustislainen pelimanni ja pedagogi Mauno Järvelä on syntynyt kansanmusiikin keskelle. Hänelle lapsuus oli jatkuvaa musiikin vaikutteiden imemistä. Yksi vahvoista muistoista on pelimannilava ja lapsuuden häistä hän muistaakin nimenomaan pelimannilavan ja, miten hän istui kuuntelemassa, kun pelimannit soittivat. - Musiikista näköjään tykkäsin yli kaiken, se oli semmonen juttu, ettei muilla ollut väliä, hän toteaa.

  • Vladimir Agopov voitti Lied-sävellyskilpailun 2017

    Katso kaikki palkinnot & finaaliesitykset.

    Kokenut konkari, säveltäjä Vladimir Agopov voitti lauantaina 18.11. pidetyn Yrjö Kilpinen -seuran järjestämän ensimmäisen Lied-sävellyskilpailun laulusarjallaan Four songs to the poems by William Blake. Ensimmäinen palkinto on suuruudeltaan 5.000 euroa.

  • Urkureduktio tukee Kokkosen Requiemiä

    Levyarvostelu

    Joonas Kokkosen Requiem orkesterille, kuorolle ja solisteille syntyi tuskallisen hankalasti, mutta siitä tuli hänen kaunein suurteoksensa, täynnä kimmeltävää valoa, säihkyviä harmonioita, herkkyyttä ja voimaa. Teosta on esitetty ihmeen vähän - pääsiäisaikaan suuret esittäjistöt pelaavat varman päälle tutummilla passioilla ja requiemeillä. Kenties tilanne muuttuu nyt, kun Jouko Linjama on tehnyt Kokkosen requiemistä urkureduktion, joka uuden levyn perusteella toimii vallan mainiosti.

  • Kostiainen yhdisti kaikki requiemit omaansa

    Levyarvostelu

    Requiem sävellysmuotona houkuttelee säveltäjistä usein esiin uusia piirteitä, etenkin kauneutta, dramatiikkaa ja perinnetietoisuutta. Näin on käynyt myös Pekka Kostiaiselle, jonka Requiem on tavallaan kaunis, välillä dramaattinen ja kauttaaltaan tietoinen perinteestä. Mutta Alban vasta julkaisema levytys saa aprikoimaan perinteen suhdetta aikamme musiikin vaatimuksiin. Kostiaisen Requiem nimittäin kuulostaa kaikilta aiemmilta requiemeiltä, muttei lainkaan uudelta.