Hyppää pääsisältöön

Silvestrovin minimalismi vaatii suuremman kokoonpanon

Valentin Silvestrov on hämmästyttävän kuuma säveltäjänimi, kun ottaa huomioon, että hän on kahdeksankymmentävuotias ja Ukrainasta. Silvestrov kääntyi modernismista mystiseen minimalismiin samoihin aikoihin Arvo Pärtin kanssa, mutta hänen hiljaisuudesta kumpuava, nostalgisesti tonaalisuuteen suhtautuva musiikkinsa on noussut tietoisuuteen vasta 2010-luvulla. Menestyksen takana on levy-yhtiö ECM, jonka uusin Silvestrov-tuote esittelee pikkukappaleita sellolle tai kahdelle.

Valentin Silvestrov / Anja Lechner
Valentin Silvestrov / Anja Lechner Uudet levyt

Levyn teokset ovat yhdenmukaisia mitaltaan, joka on lyhyt, ja volyymiltaan, joka on hiljainen, mutta kahtalaisia tunnelmaltaan, joka on joko nostalgisen surullinen tai nostalgisen lempeä. Sama kahtalaisuus koskee sävelkieltä. Kappaleet ovat joko hempeää sävellajimusiikkia tai kevyesti hälyillä maustettua modernismia. Silvestrovin musiikkimakkaratehdas käyttää harvoja raaka-aineita, ja sekoittaa niitä vielä harvemmin.

Silvestrovin vilpittömään hiljaisuuteen eläytyy levyllä ECM-yhtiön ja tuottaja Manfred Eicherin hovisellisti Anja Lechner. Hän hallitsee hempeän hiljaiset sävyt, ei rouhi rumasti, osaa käyttää aikaa ja pitää intensiteettiä hyvin yllä. Lechner lienee maailman paras sellisti soittamaan hiljaa ja yksinkertaisesti, eikä hänen duokumppaninsa Agnes Vesterman paljon häviä.

Valitettavasti ainakin oma sieluni on sitä mieltä, että sello tai kaksi ei ole sujuvin käyttöliittymä Silvestrovin musiikkiin. Pari viikkoa sitten tässä ohjelmassa arvioitiin levyllinen Silvestrovin jousiorkesterimusiikkia, ja se toimii paljon paremmin. Suurempi kokoonpano pehmentää kuulijan kosketusta pelkistettyyn musiikkiin. Silvestrov kaipaa kuorrutusta - ei ehkä juustoa eikä kermavaahtoakaan, vaan pumpulia, ja sitä ei yhdestä sellosta liikene.

Valentin Silvestrov: Teoksia sellolle ja kahdelle sellolle. - Anja Lechner ja Agnès Vesterman, sello. (ECM New Series, ECM 2389)

Kuuntele Uudet levyt 20.10.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.