Hyppää pääsisältöön

Silvestrovin minimalismi vaatii suuremman kokoonpanon

Valentin Silvestrov on hämmästyttävän kuuma säveltäjänimi, kun ottaa huomioon, että hän on kahdeksankymmentävuotias ja Ukrainasta. Silvestrov kääntyi modernismista mystiseen minimalismiin samoihin aikoihin Arvo Pärtin kanssa, mutta hänen hiljaisuudesta kumpuava, nostalgisesti tonaalisuuteen suhtautuva musiikkinsa on noussut tietoisuuteen vasta 2010-luvulla. Menestyksen takana on levy-yhtiö ECM, jonka uusin Silvestrov-tuote esittelee pikkukappaleita sellolle tai kahdelle.

Valentin Silvestrov / Anja Lechner
Valentin Silvestrov / Anja Lechner Uudet levyt

Levyn teokset ovat yhdenmukaisia mitaltaan, joka on lyhyt, ja volyymiltaan, joka on hiljainen, mutta kahtalaisia tunnelmaltaan, joka on joko nostalgisen surullinen tai nostalgisen lempeä. Sama kahtalaisuus koskee sävelkieltä. Kappaleet ovat joko hempeää sävellajimusiikkia tai kevyesti hälyillä maustettua modernismia. Silvestrovin musiikkimakkaratehdas käyttää harvoja raaka-aineita, ja sekoittaa niitä vielä harvemmin.

Silvestrovin vilpittömään hiljaisuuteen eläytyy levyllä ECM-yhtiön ja tuottaja Manfred Eicherin hovisellisti Anja Lechner. Hän hallitsee hempeän hiljaiset sävyt, ei rouhi rumasti, osaa käyttää aikaa ja pitää intensiteettiä hyvin yllä. Lechner lienee maailman paras sellisti soittamaan hiljaa ja yksinkertaisesti, eikä hänen duokumppaninsa Agnes Vesterman paljon häviä.

Valitettavasti ainakin oma sieluni on sitä mieltä, että sello tai kaksi ei ole sujuvin käyttöliittymä Silvestrovin musiikkiin. Pari viikkoa sitten tässä ohjelmassa arvioitiin levyllinen Silvestrovin jousiorkesterimusiikkia, ja se toimii paljon paremmin. Suurempi kokoonpano pehmentää kuulijan kosketusta pelkistettyyn musiikkiin. Silvestrov kaipaa kuorrutusta - ei ehkä juustoa eikä kermavaahtoakaan, vaan pumpulia, ja sitä ei yhdestä sellosta liikene.

Valentin Silvestrov: Teoksia sellolle ja kahdelle sellolle. - Anja Lechner ja Agnès Vesterman, sello. (ECM New Series, ECM 2389)

Kuuntele Uudet levyt 20.10.2017, toimittajana Kare Eskola.

Kommentit
  • Chiaroscuro-kvartetin karheat tulkinnat tekevät vaikutuksen

    Chiaroscuro-kvartetin karheat tulkinnat tekevät vaikutuksen

    Vuonna 2005 perustettu Chiaroscuro-kvartetti (Alina Ibragimova ja Pablo Hernán Benedí, viulu, Emilie Hörnlund, alttoviulu, Claire Thirion, sello) on aiemmilla äänitteillään viihtynyt pitkälti wieniläisklassisen ohjelmiston parissa.

  • Langgaardin haltioitunutta kamarimusiikkia

    Langgaardin haltioitunutta kamarimusiikkia

    Rued Langgaardin (1893–1952) massiivisessa yli 400 teosta käsittävässä tuotannosta riittää halukkaille pöyhittävää vielä pitkäksi aikaa.

  • Tuttua ja tuntemattomampaa Coplandia

    Tuttua ja tuntemattomampaa Coplandia

    BBC:n filharmonisen orkesterin sekä kapellimestari John Wilsonin yhteistyö Aaron Coplandin (1900–1990) verraten laajan orkesterituotannon parissa jatkuu. Neljännessä julkaisussa huomio keskittyy erityisesti säveltäjän lähes neljänkymmenen minuutin kestoiseen kolmanteen sinfoniaan.

  • Olsenin laulusarjassa on vilpittömyyttä

    Olsenin laulusarjassa on vilpittömyyttä

    Tanskalainen säveltäjä ja etnomusikologi Poul Rovsing Olsen (1922–1982) aloitti tyylillisesti aikansa hengessä kaksitoistasävelisyydellä, mutta pyrkimys ilmaisun selkeyteen ja helpompaan omaksuttavuuteen johti siitä luopumiseen 60-luvulla.