Hyppää pääsisältöön

Soile Isokoski laulaa Bachia RSO:n solistina

Soile Isokoski
Soile Isokoski Kuva: Heikki Tuuli / Allegro soile isokoski

RSO esittää konserteissaan 1.–2.11. barokkimusiikin mestarien, Bachin ja Händelin urku-, laulu-, ja orkesteriteoksia.

Ohjelmassa on kaksi Händelin urkukonserttoa, joiden solistina soittaa Helsingin Barokkiorkesterin taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen. Bachilta kuullaan Brandenburgilainen konsertto nro 1 sekä kantaatti nro 82, jonka lauluosuuden tulkitsee Soile Isokoski. Konsertin johtaa monessa merkittävässä wieniläisorkesterissa toiminut viulisti, kapellimestari ja opettaja Erich Höbarth.

Konsertti 1.11. lähetetään suorana lähetyksenä Yle Radio 1:ssä ja verkossa yle.fi/areena. Konsertin alkupuoli nähdään Yle Teeman RSO Musiikkitalossa -ohjelmassa 5.11. ja uusintana Yle TV1:ssä 11.11. Jälkipuoli esitettään Yle Teemalla 12.11. ja uusintana Yle TV1:ssä 18.11.

Johann Sebastian Bach ja Georg Friedrich Händel olivat ikätovereita ja maanmiehiä. Bach loi uransa Pohjois-Saksassa, mutta Händelistä kehittyi aito kosmopoliitti, joka keräsi kokemuksia Italiassa ja teki 1710-luvulta lähtien elämäntyönsä Englannissa. Bach kokeili oopperaa lukuun ottamatta lähes kaikkia ajan suosimia teoslajeja ja loi mestariteoksia melkein kaikessa. Händelin painopiste on selvemmin suurissa vokaaliteoksissa – oopperoissa ja oratorioissa.

Soile Isokoski on yksi kansainvälisesti arvostetuimmista sopraanoista. Mittavalla urallaan hän on tehnyt yhteistyötä monien huippuorkestereiden kanssa ja saavuttanut laajaa suosiota ooppera- ja konserttilavoilla. Isokoski esiintyy säännöllisesti mm. Wienin ja Berliinin valtionoopperoissa, La Scalassa, Covent Gardenissa ja Metropolitanissa. Vuonna 2008 Soile Isokoskelle myönnettiin Wienissä kamarilaulajattaren arvonimi.

Aapo Häkkisen muusikon ura alkoi kuorolaulajana, ja kolmetoistavuotiaana hän ryhtyi opiskelemaan myös cembalon soittoa. Opintojen jälkeen Häkkinen menestyi monissa kilpailuissa – Norddeutscher Rundfunk -kilpailussa 1997 ja Bruggen kansainvälisissä cembalokilpailuissa 1998. Häkkinen on esiintynyt mm. Berliinin Konzerthausissa, Tokion Suntory Hall’ssa ja Dresdenin musiikkijuhlilla.

Wienissä syntynyt Erich Höbarth on soittanut legendaarisessa Végh-kvartetissa ja Mosaiques-kvartetissa. Konserttimestarina hän on toiminut Wienin sinfonikoissa, Nikolaus Harnoncourtin Concentus Musicus -orkesterissa ja András Schiffin Capella Andrea Barcassa. Höbarthin ja Mosaiques-kvartetin Haydn-levy palkittiin arvostetulla Gramophone-palkinnolla.

1.11. klo 19
Keskiviikkosarja 5
2.11. klo 19
Torstaisarja 3

Erich Höbarth, kapellimestari ja viulu
Soile Isokoski, sopraano
Aapo Häkkinen, urut
G. F. Händel: Concerto grosso op. 3/5 d-molli
G. F. Händel: Urkukonsertto g-molli op. 4/1
G. F. Händel: Urkukonsertto B-duuri op. 4/6
G. F. Händel: Concerto grosso C-duuri "Alexanders feast"
J. S. Bach: Brandenburgilainen konsertto nro 1
J. S. Bach: Kantaatti nro 82 “Ich habe genug”

  • 8.11. konsertin esiintyjät

    Konsertin johtaa Joshua Weilerstein.

    JOSHUA WEILERSTEIN Yhdysvaltalainen Joshua Weilerstein (s. 1987) kuuluu tämän hetken kiitetyimpiin nuoriin kapellimestareihin. Hän on toiminut vuodesta 2015 Lausannen kamariorkesterin taiteellisena johtajana, ja kautta on jatkettu kestämään kevääseen 2021.

  • Haydn - Šostakovitš - Shaw - Beethoven

    8.11. teokset

    Joseph Haydn (1732–1809): Sinfonia nro 94 G-duuri, “Yllätys” Lontoolaisyleisöä varten vuonna 1791 valmistunut sinfonia nro 94 G-duuri on edelleen Joseph Haydnin suosituin hitaan osan “Yllätyksen” vuoksi.

  • Orfeo ed Euridice -oopperan esiintyjät

    Konsertin johtaa Fabio Biondi.

    FABIO BIONDI Viulisti ja kapellimestari Fabio Biondi tunnetaan kansainvälisesti etenkin perustamansa Europa Galante -yhtyeen johtajana, mutta hän vierailee usein barokkiyhtyeiden ja sinfoniaorkestereiden viulistina ja kapellimestarina.

  • Harvoin tarjolla - Gluckin Orfeo ed Euridice

    RSO-festivaalin päätöskonsertti.

    Christoph Willibald Gluck (1714-1787): Orfeo ed Euridice Kun Christoph Willibald Gluck ryhtyi oopperassaan Orfeo ed Euridice (1762) uudistamaan aikansa opera serian eli vakavan oopperan käytäntöjä, hän tiesi tunkeutuvansa villinä rehottavaan tiheikköön.