Hyppää pääsisältöön

Spotify ylläpitää kuluneita stereotypioita – nainen itkee, mies juo kaljaa

Spotifyn kuratoimat eroon tai yksinäisyyteen liittyvät soittolistat ovat usein kuvitettu surullisen naisen kuvalla. Surullisia miehiä palvelussa ei näy.

Kuvakaappaukset: Spotify

Spotify julkaisi syyskuun lopulla Facebookissa päivityksen, joka sai niin kovaa kritiikkiä, että se lopulta poistettiin.

Päivityksessä kysyttiin, miten piilottaa PMS-kiukku. Tähän Spotify vastasi: olemalla vihainen koko ajan.

Postauksen yhteyteen oli liitetty ympyrädiagrammi, jonka yllä oli kysymys Miksi olen vihainen? Vastauksen näki diagrammista: 90 prosentin mukaan syynä oli PMS, 10 prosenttia taas kääntyi todella hyvän syyn puoleen.

PMS on kuukautisia edeltävä oireyhtymä, johon liittyy psyykkisiä ja fyysisiä oireita, jotka haittaavat normaalia elämää. Terveyskirjaston mukaan vaivoja esiintyy lievässä muodossa lähes kaikilla naisilla jossain vaiheessa elämää. Vaikeasta oireilusta kärsii 4–10 prosenttia naisista.

Porua nousi muun muassa siitä, että jotkut kokivat päivityksen vähättelevän sekä naisia että kuukautisvaivoja. Twitterissä olevista kuvakaappauksista näkee, että Spotify on kommentoinut, ettei tarkoituksena ollut vähätellä ja että kyse oli Spotifyn mukaan mustasta huumorista “vieläkin vähän tabuna esiintyvästä asiasta”.

Skip Twitter post

On hyvä, että tabuihin tartutaan ja niistä heitetään läppää. Nyt vitsi ei kuitenkaan mennyt maaliin. Päivitys sisälsi stereotyyppisen oletuksen siitä, että nainen ei voisi olla juuri koskaan vihainen, jos hänellä ei ole PMS. Se menee samaan kategoriaan onko sulla menkat -kysymyksen kanssa, jos kysymyksellä haetaan syytä sille, miksi joku nainen on vihainen tai äkäinen.

Joku voi toki pahoittaa mielensä jo siitä, että palvelussa on soittolista nimeltä The PMS Playlist. Kuvakaappauksessa Spotify mainitsee, että soittolista on “aika humoristinen kokemus”.

Sitähän se onkin, jos sitä ei tarkastele vähättelevyyden näkökulmasta. Soittolistalla on muun muassa sellaisia kappaleita kuin Leona Lewisin Bleeding Love, Beyoncén If I Were A Boy sekä Sian Big Girls Cry.

Tasa-arvon nimissä olisi kiva, jos Spotifyssa olisi samankaltainen miehille suunnattu tai miesten vaivoista koostettu soittolista, kuten vaikka Man flu eli Miesflunssa. Sellaista ei kuitenkaan ole.

Onko murehtiminen vain naisten juttu?

Kävimme läpi The PMS Playlistin innoittamana Spotify Suomi- sekä virallisen Spotify-tilin luomat tai suosittelemat soittolistat. Teimme kiinnostavan havainnon:

Sellaisilla soittolistoilla, joiden nimi liittyy murehtimiseen, eroon tai yksinäisyyteen, on kansikuvassa usein surullinen nainen.

Esimerkiksi Spotifyn suomenkielisillä ja Spotify Suomen kuratoimilla listoilla Rakkaus on murhaa ja Itketysbiisit kansikuvat näyttävät tältä:

Kuvakaappaus / Spotify
Kuvakaappaus / Spotify

Samankaltainen meininki jatkuu Spotifyn virallisella tilillä. Spotify on luonut esimerkiksi soittolistat Alone again ja Broken Heart, joiden kannessa on jälleen surullinen nainen. 

Kuvakaappaus / Spotify
Kuvakaappaus / Spotify

Minkään alakuloon tai eroon viittaavan soittolistan kansikuvassa ei ole miestä.

Vaikka todella stereotyyppisesti ajateltuna tällaisten tunteiden esittäminen ja itkeminen kuuluvat naisille enemmän kuin miehille, niin kyllä, mieskin voi itkeä tai tuntea yksinäisyyttä ja olla surullinen. Itse asiassa yksinolo on tutkimuksen mukaan miehelle vaikeampaa kuin naiselle ja miehet ovat yksinäisyyttä tutkivan Niina Junttilan Kavereita nolla - Lasten ja nuorten yksinäisyys -teoksen mukaan emotionaalisesti yksinäisempiä kuin naiset. Emotionaalinen yksinäisyys tarkoittaa läheisen ja luotettavan ystävän kaipuuta.

Spotifyn luomia ja suosittelemia soittolistoja stereotyyppisesti tarkastellessa ainoa “miehisyyden” puolelle kääntyvä soittolistan nimen ja kansikuvan kombo ilmenee listalla Kaljanjuontirokkia. Soittolistan kuvassa on kaksi miestä, joista toinen juo olutta. Kuvassa ei ole naisia, vaikka yhtä lailla naisetkin voisivat juoda olutta, vaikka se stereotyyppisesti yhdistetään enemmän miehiin.

Kuvakaappaus / Spotify

Onko kyse stereotypioiden ylläpitämisestä vai siitä, että Spotify yrittää kansikuvien ja soittolistojen nimien yhdistelmällä suunnata soittolistoja tietylle ihmisryhmälle – useissa tapauksessa naisille?

Yritimme saada kommenttia Suomen Spotifyn editori ja soittolistakuratoija Jussi Mäntysaarelta. Mäntysaari ohjasi meitä olemaan yhteydessä Spotifyn Pohjoismaiden PR-vastaava Fredik Westiniin.

Spotifyllä on yli 60 miljoonaa maksavaa tilaajaa.

Saimme sähköpostiketjun päätteeksi Westiniltä yhden sitaatin, jolle hän antoi luvan käyttää sellaisenaan.

- Pyrimme aina parantamaan kuuntelukokemusta alustallamme ja haluamme tarjota musiikkifaneille ympäri maailmaa kaikenlaisia soittolistoja eri genreistä tai hetkiin, tunnetiloihin ja aktiviteetteihin liittyen.

Taustatietona Westin muun muassa mainitsee, että Spotifyllä on yli 4 500 kuratoitua soittolistaa ja että soittolistoja ei ole kohdennettu sukupuolien mukaan, vaan käyttäjien kuuntelutottumusten mukaan. Soittolistojen kansikuvia käytetään pääasiassa kuvastamaan soittolistan sisältöä, eikä niitäkään ole yleisesti ottaen kohdistettu tietylle sukupuolelle tai väestölle.

Mutta eroaisiko viesti soittolistojen musiikillisesta sisällöstä millään tavalla, jos melankolisesti nimetyn soittolistan kannessa olisi itkevän naisen sijaan itkevä mies?

Soittolistojen kansikuvien perusteella Spotify ylläpitää perinteisiä sukupuolirooleja, joissa nainen on se, joka itkee. Spotifyn vastausten perusteella kyse ei kuitenkaan ole stereotypioiden ylläpitämisestä, vaan siitä, että palvelun käyttäjät saisivat heti soittolistan nimen ja kuvan nähdessään ajatuksen, millaista musiikkia soittolista sisältää.

On syytä muistaa, että Spotify on Suomen ja samalla koko maailman käytetyn musiikin suoratoistopalvelu. Sillä on yli 60 miljoonaa maksavaa tilaajaa.

Mitä merkittävämpi asema on, sitä enemmän on vaikutusvaltaa – myös mielikuvien suhteen.

Nyt nämä mielikuvat lähinnä vahvistavat vanhoja, kuluneita stereotypioita.